معاون وزیر صنعت ابراز کرد

ذوب‌آهن زیر بار افزایش قیمت زغال‌سنگ نمی‌رود

ذوب‌آهن زیر بار افزایش قیمت زغال‌سنگ نمی‌رود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آخرین وضعیت بسته حمایتی دولت از معادن زغال‌سنگ خبر داد و گفت: از 100 پهنه معدنی 65 پهنه به بخش دولتی، عمومی و خصوصی واگذار شده که بخش خصوصی سهم بسیار کمتری در این واگذاری دارند.

 

به گزارش استیل پدیا، جعفر سرقینی با تشریح آخرین وضعیت بسته حمایتی دولت از معادن زغال‌ سنگ، گفت: بسته حمایتی معادن زغال‌ سنگ در خصوص ارتقای سطح ایمنی معادن زغال‌سنگ در کشور طراحی شده و قرار است در راستای آن یکسری تجهیزاتی که بیشتر در حوزه ایمنی خواهد بود را تهیه کنیم.

 

او با بیان اینکه وزارتخانه قرار است این تجهیزات لازم را در اختیار معادن زغال‌ سنگ کشور قرار دهد، گفت: اولین قسمت از این برنامه که مربوط به اندازه‌ گیری گاز در معادن زغال‌سنگ بود، با بهترین برنامه‌ ریزی تهیه شده و با رعایت استاندارد‌های لازم بخش عمده‌ای از آنها توزیع هم شده است.

 

معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخش دیگر این تجهیزات هم طی زمان‌بندی مشخص در اختیار معادن قرار می‌گیرد، تصریح کرد: منابع کمک‌های فنی و اعتباری وزارتخانه به تمام معادن زغال‌ سنگ اختصاص می‌یابد و این تجهیزات را در سال 93 و 94 به جز معادن زغال‌ سنگ به هیچ معدن دیگری اختصاص نداده‌ایم اما به دلیل اینکه معادن زغال‌ سنگ نسبت به این کمک‌های دولتی قدرت جذب بالایی نشان ندادند، احتمالا امسال بخشی از این تجهیزات را به سایر معادن زیرزمینی دیگر تخصیص دهیم.

 

سرقینی با بیان اینکه معادن زغال‌سنگ در استفاده از کمک‌های فنی و اعتباری از اولویت ویژه‌ای برخوردار هستند، گفت: ما از افزایش قیمت زغال‌ سنگ معادن کشور حمایت کردیم اما با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی این محصول معدنی در بازارهای جهاین بسیار کاهش یافته و کارخانه فولاد ذوب‌آهن به دلیل رکود بازار فولاد با ناتوانی مالی مواجه شده و به همین دلیل با گران شدن زغال‌ سنگ همراهی نکرده است این کارخانه حتی در پرداخت بدهی به تولید کنندگان زغال‌ سنگ هم عاجز شده است.

 

معاونت معدنی وزارت صنعت افزود: در خصوص افزایش قیمت زغال در حال گفت و گو با فعالان عرصه زغال‌ سنگ هستیم و با کارخانه فولاد ذوب‌آهن مذاکرات‌مان ادامه دارد.

 
سرقینی همچنین در مورد استقبال بخش خصوصی از پهنه‌های معدنی کشور، گفت: در حال حاضر از 100 پهنه معدنی که برای واگذاری گذاشته‌ایم، تنها برای 65 پهنه خریدار از بخش دولتی، خصوصی و عمومی پیدا شده است.

 

او افزود: متاسفانه بخش خصوصی سهم کمتری در این پهنه‌ها دارد و بیشتر پهنه‌های معدنی دست بخش‌های عمومی مانند صندوق‌های سرمایه‌ گذاری بانک‌ها و سایر این نهادهای عمومی افتاده است. اغلب این شرکت‌های عمومی در این پهنه‌ها مشغول به کار شدند و در اکتشافات معدنی این پهنه‌ها فعال شده‌اند و اطلاعات خوبی به دست آمده اما چون اقدامات آنها به قطعیت لازم نرسیده، اعلام نشده است.

 

سرقینی افزود: از 100 پهنه 65 پهنه واگذار شده و این با توجه به اینکه یک سال از واگذاری پهنه‌های معدنی گذشته است، رضایت‌ کننده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران