مهدی کرباسیان در اتاق تهران بیان کرد

تسهیل صادرات گزینه ای برای خروج از رکود معدن و صنایع معدنی است

تسهیل صادرات گزینه ای برای خروج از رکود معدن و صنایع معدنی است

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: تسهیل صادرات تولیدات معدنی و صنایع معدنی بهترین گزینه برای خروج از رکود این بخش است.

 

به گزارش استیل پدیا،‌ مهدی کرباسیان که  در جلسه ارایه گزارش و همچنین پرسش و پاسخ با هیات رییسه و اعضای اتاق بازرگانی تهران سخن می گفت، تصریح کرد: در شرایط فعلی که تولیداتی همچون فولاد،‌ مس،‌آلومینیوم، سیمان و ... با کاهش مصرف داخلی همراه است باید با حمایت هایی همچون جوایز صادراتی و ... سبب ایجاد رونق در این حوزه شد.وی ادامه داد: توسعه صادرات، افزایش اشتغال و درآمد را در پی دارد و تاثیر تورمی نیز برجای نخواهد گذاشت.

 
وی به اقدامات دولت هند برای مواجه با صادرات ارزان قیمت چین اشاره کرد و گفت: در این باره قانونی در آن کشور (Safe Tax) برای ایمنی در برابر واردات ارزان قیمت به تصویب رسیده است ‌به طوری که به محض اقدام چین برای ارزان فروشی، ‌دولت هند دیوار تعرفه واردات را بالا خواهد بود.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: چین که از سال گذشته دچار کاهش مصرف و افت رشد اقتصادی شده رو به اعطای جوایز صادراتی آورده تا تولیدات خود همچون فولاد و ... را هر چه ارزان تر روانه بازار کشورهای هدف کند به همین سبب ضروری است ایران نیز اقدامی مشابه برای مقابله با ارزان فروشی انجام دهد.

 
به گفته وی در حالی که نرخ تعرفه واردات فولاد ایران 10 تا 20درصد است کشورهای دیگر همچون امریکا که عضو سازمان تجارت جهانی اند و منادی اقتصاد بازار هستند،‌ بیش از 100درصد تعرفه واردات فولاد را افزایش داده اند. رییس هیات عامل ایمیدرو در برابر این سخن سید محمد اتابک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که جلوگیری از صادارت سیمان در دوران رونق، منجر به از دست رفتن بازار صادارتی شد، ‌تاکید کرد:‌ منسجم نبودن تصمیم های کلان برای بخش صادرات،‌ لطمه هایی به صادرات و تولیدات کشور زده است اما انتظار می رود این چالش در برنامه ششم برطرف شود.

 
همچنین علی رضا کلاهی، فریال مستوفی،‌ کاوه زرگران،‌ علاء میرمحمد صادقی،‌ مرتضی لطفی،‌ ‌اسدا... عسگر اولادی و پدارم سلطانی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی،‌ صنایع و معادن و کشاورزی تهران درخواست هایی برای توجه بیشتر دولت به بخش معدن و صنایع معدنی ارایه کردند. در این باره تولید کنندگان فولاد نیز از نبود سیاستی منسجم برای صادارت فولاد انتقاد کردند و در عین حال خواستار اقدام به موقع دولت برای مقابله با واردات ارزان قیمت خارجی به بازار کشور شدند.

 
مسعود کرباسیان رییس گمرک جمهوری اسلامی و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز از افزایش واردات فولاد به کشور خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون 2.7 میلیون تن فولاد وارد کشور شده در حالی که به نظر می رسد یک میلیون تن دیگر هم هنوز اظهار نشده و در آستانه ورود به کشور است.

 
سپس رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: در طول دهه گذشته برای ایجاد 120 میلیون میلیون تن فولاد، مجوز ساخت، صادر شده که بسیاری از این مجوزها در مناطق کم آب بوده در حالی که نیاز فولاد به آب، حیاتی است و بدون آن نمی توان کارخانه فولاد ایجاد کرد. وی تصریح کرد:‌ کشور ما در بهترین حالت تنها می تواند برای ایجاد 55 میلیون تن فولاد امکانات داشته باشد آن هم به شرطی که طرح ها در مجاورت آب های آزاد قرار گیرند.

 
بخش خصوصی جسورانه تر عمل کند

 
کرباسیان در عین حال با بیان اینکه کشورمان در آستانه برنامه ششم است،‌ از تشکل های بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی خواست برای ارایه پیشنهاد و نقش آفرینی در این برنامه توسعه ای جسورانه تر عمل کنند.

 
وی با بیان اینکه تعرفه های سال آینده درحال تدوین است یادآور شد:‌ تاکنون نیز پیشنهادهایی از سوی بخش خصوصی برای برنامه ششم توسعه ارایه شده اما نیاز به پیشنهادهای بیشتری در این زمینه وجود دارد.

 
کرباسیان همچنین خبر از ایجاد تیم های تخصصی برای رسیدگی به امور معادن داد و گفت:‌ به تازگی از سوی معاون اول رییس جمهوری گروهی مامور بررسی مشکلات فولاد شده اند که این برنامه به حوزه های دیگر معدن و صنایع معدنی تسری خواهد یافت.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو در برابر خواست پدارم سلطانی دیگر عضو هیات رییسه اتاق تهران برای محدود سازی حضور شبه دولتی ها اظهار امیدواری کرد که‌ در برنامه ششم حضور این موسسات در اقتصاد محدود شود.

 
وی توسعه فعالیت های اکتشافی از سوی ایمیدرو را شاه بیت اقدامات 2 سال و نیم گذشته خواند و گفت: پیش از آغاز برنامه ی اکتشاف 200هزار کیلومتر مربعی در سراسر کشور،‌ برخی گمان نمی کردند این برنامه اجرایی شود در صورتی که معادن ما برای توسعه نیاز به این برنامه و اقدامات مربوط به آن دارند. کرباسیان یادآور شد:‌ تاکنون از 68 نوع ماده معدنی در کشور تنها کمتر از 20 ماده معدنی کار شده است در صورتی که باید برای شناخت و استخراج مواد معدنی همچون عناصر نادر خاکی (که ارزش افزوده بالایی ایجاد می کنند)فعالیت مضاعفی صورت گیرد.

 
اقتصاد معدن، زیر سایه نفت

 
مهدی کرباسیان در بیان مزیت های بخش معدن در کشور گفت: تاکنون به دلیل اینکه بخش معدن زیر سایه اقتصاد نفتی بوده نتوانسته رشد شایسته ای پیدا کند و همانند درخت های کوچک جنگل که زیرسایه درختان بزرگ هستند،‌ چندان مورد توجه قرار نگرفته است این در حالی است که اقتصاد های پیشرفته توانسته اند ارزش افزوده قابل توجهی در این بخش ایجاد کنند و مثلا با استخراج 64 میلیارد دلاری مواد معدنی در نهایت به 2100 میلیارد دلار ارزش افزوده در صنایع مختلف دست پیدا کنند.

 
وی یادآور شد:‌ چین تنها از دهه 90 تاکنون توانسته بخش اعظم تولید و مصرف جهانی مواد معدنی را از آن خود کند بنابراین برای ایران نیز چنین توانمندی وجود دارد تا اقتصاد معدن را شکوفا کند.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو درباره راهکار جبران افت قیمت مواد معدنی در دنیا گفت: ‌پیش بینی های صندوق بین المللی پول نیز نشان می دهد تا سال های آتی خبری از رشد قیمت در این بخش نیست از همین رو باید با کاهش قیمت تمام شده،‌ به حاشیه سود قابل توجه دست یافت و این روندی است که از سوی بزرگان معدن در دنیا اجرا شده است.

 
کرباسیان اظهار داشت: ریشه اقتصاد مقاومتی ‌در خاک است و این به مفهوم جایگاه خاص بخش معدن برای تحقق این برنامه است. به گفته وی،‌ اکنون بخش معدن 620هزار شاغل دارد که با سرمایه گذاری های جدید می توان120هزار شغل جدید به این بخش اضافه کرد.

 
توسعه اکتشاف

 
وی با تاکید بر اینکه توسعه فعالیت های اکتشافی قدم نخست رشد اشتغال و درآمد در این حوزه محسوب می شود، گفت: در استان سیستان و بلوچستان که از نواحی کم برخوردار کشور است،‌توسعه فعالیت های اکتشافی سبب شکل گیری شرکت های جدید بخش خصوصی برای اجرای این طرح ها شد.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: تمامی برنامه های این سازمان در حوزه اکتشاف توسط شرکت های بخش خصوصی انجام می شود.

 
وی گفت: سازمان های توسعه ای که در اکثر کشورهای پیشرفته همچون ژاپن فعالیت می کنند، ‌انجام برنامه های پایه ای همچون اکتشاف و مشارکت در سرمایه گذاری را برعهده دارند تا زمینه برای حضور شرکت های خصوصی را فراهم کنند.

 
کرباسیان همچنین خبر داد که به تازگی واگذاری پهنه های جدید اکتشافی آغاز شده و این روند در ماه های آتی ادامه خواهد داشت تا مشارکت بخش خصوصی در توسعه فعالیت های معدنی افزایش یابد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران