همزمان با نصب ۹۵درصد تجهیزات

ریل ملی به ۸۴ درصد رشد فیزیکی رسید

ریل ملی به ۸۴ درصد رشد فیزیکی رسید

ریل «uic۶۰» به‌ وسیله شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان برای نخستین بار در ایران به تولید و بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه که با تجهیزات آلمانی و به‌ وسیله پیمانکار آلمانی در حال انجام است تاکنون با ۸۴درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده است.

 

به گزارش استیل پدیا، براساس پیش‌ بینی‌های انجام شده از زمان آغاز پروژه قرار بود نخستین ریل ایرانی در دهه فجر و پس از تاخیر۸۰ساله به تولید برسد تا بدین وسیله ریل مورد نیاز راه‌آهن در بازسازی و بهسازی خطوط ریلی و توسعه این خطوط و همچنین ریل مترو در داخل کشور تامین شود. این در حالی است که تاکنون تمامی ریل مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شد اما با بهره‌ برداری از کارخانه تولید ریل ملی می‌توان علاوه بر تامین نیاز کشور، به صادرات مازاد نیاز داخل نیز پرداخت. ریل یاد شده نوعی فولاد آلیاژی است که نهایت مطلوب در چرخه زنجیره ارزش است و تولید این محصول ارزش‌ افزوده فراوانی برای تولید کننده ایجاد می‌کند.

 

نیاز کشور به هزار کیلومتر ریل جدید

 
تولید ریل در هر کشوری یکی از مهم‌ ترین زیرساخت‌ها به‌شمار می‌آید چرا که خطوط ریلی آسان‌ترین و به‌ صرفه‌ترین نوع حمل‌ونقل به‌شمار می‌آید. این پروژه برای ایران یک فرصت توسعه‌ای است و راه‌ اندازی این پروژه همزمان با برچیده شدن آخرین موانع تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند منجر به رونق این صنعت شود.

 

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن اصفهان درباره زمان بهره‌ برداری ریل ملی می‌گوید: افتتاح نخستین ریل ملی ایران در دهه فجر انجام خواهد شد البته زودتر از دهه فجر تولید آن آغاز می‌شود چراکه می‌تواند بستر ساز توسعه کشور باشد. وی می‌افزاید: تولید ریل و استفاده از حمل‌ونقل ریلی باعث می‌شود هزینه حمل‌ونقل درکشور تا حد زیادی کاهش پیدا کند به همین دلیل افزایش ریل در هر کشوری یکی از عوامل توسعه یافتگی به شمار می‌آید.

 

سعدمحمدی خاطرنشان می‌کند: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که حداقل سالی بیش از هزار کیلومتر ریل‌ گذاری جدید انجام شود که اگر براساس برنامه‌ ریزی‌های انجام شده چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد تحولی عظیم در بخش حمل‌ونقل ریلی کشور اتفاق خواهد افتاد. مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن اصفهان بیان می‌کند: ذوب‌آهن اصفهان برای نخستین‌بار در ایران پس از وقفه‌ای طولانی تا چند ماه آینده نخستین ریل ملی را تولید می‌کند که این تولید افتخاری برای ایران و برای ذوب‌آهن است.

 

پیشرفت ۸۴درصدی ریل ملی

 
پروژه ریل ملی تاکنون ۸۴درصد پیشرفت فیزیکی داشته و براساس برنامه زمان‌ بندی شده در زمان مقرر یعنی دهه فجر به بهره‌ برداری خواهد رسید و امید می‌رود در این زمینه شاهد هیچ گونه تاخیری نباشیم.

 
مدیر مهندسی ناحیه فولاد ذوب‌آهن و مدیر بخش مهندسی ریل ملی، درباره زمان به بهره‌برداری رسیدن ریل ملی در زمان مقرر می‌گوید: برنامه‌های ما تاکنون براساس برنامه پیش رفته و ۸۴درصد پیشرفت فیزیکی داشته است به همین دلیل امید می‌رود تولید ریل ملی براساس زمان پیش‌بینی شده در دهه فجر به بهره‌برداری برسد. حمیدرضا نورمحمدی، می‌افزاید: تاکنون ۹۵درصد تجهیزات از آلمان وارد کشور شده و بسیاری از تجهیزات در حال جاگذاری و نصب است و پیمانکار آلمانی آن در تلاش است این پروژه براساس برنامه زمان‌ بندی شده به سرانجام برسد.

 

وی درباره تجهیزاتی که هنوز وارد کشور نشده، بیان می‌کند: ۲ مورد از تجهیزات که شامل ۲ قفسه نوردی است هنوز به ایران وارد نشده ولی براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این تجهیزات باید تا یک‌ماه دیگر وارد کشور شود. اگر این تجهیزات به‌ وسیله کشتیرانی به موقع به مقصد برسد تاخیری در آغاز پروژه نخواهیم داشت. نورمحمدی عنوان می‌کند: دهه فجر انقلاب اسلامی زمانی است که برای افتتاح پروژه ریل ملی در نظر گرفته شده و تمام کارکنان این پروژه در تلاش هستند که پروژه در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد و شاهد هیچ‌ گونه تاخیری در آن نباشیم.

 

مدیر بخش مهندسی ریل ملی اظهار می‌کند: هدف گذاری‌ها به‌طور کامل انجام شده و ۹۵درصد تجهیزات سروقت مقرر به دست‌مان رسیده و تاکنون مشکل خاصی در این‌باره به وجود نیامده و امید داریم با توجه به اینکه تجهیزات خوبی برای این پروژه انتخاب شده بتوانیم محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنیم و در این زمینه با مشکل خاصی روبه‌رو نشویم.

 
وی درباره میزان تولید ریل بیان می‌کند: ظرفیت نهایی تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان ۴۰۰هزار تن است اما ظرفیت اولیه آن در نخستین فاز ۲۰۰هزار تن خواهد بود که به مرور و با افزایش درخواست‌ها به ۴۰۰هزار تن خواهد رسید.

- بهناز صفری -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران