شایعه افت دوباره قیمت شمش در بازار به حقیقت پیوست

خزان قیمت‌ها در بازار فولاد

خزان قیمت‌ها در بازار فولاد

با شروع فصل سرما رکود در بازار فولاد بیش از پیش قیمت‌ها را شکننده کرده است. نیاز به نقدینگی یکی از عوامل اصلی ریزش قیمت‌ها در بازار فولاد است که رئیس اتحادیه آهن فروشان به آن اشاره می‌کند.

 

به گزارش استیل پدیا، محمد آزاد در این زمینه می‌گوید: اگرچه برخی کارخانه‌های فولادساز که محصولات آنها از کیفیت قابل قبولی برخوردار است در حال مبارزه با ریزش قیمت‌ها هستند، اما آنچه در بازار مشاهده می‌شود این است که عده‌ای به دلیل نیاز به نقدینگی حاضر به فروش محصولات خود زیر قیمت بازار هستند.

 

آزاد با بیان اینکه بازار توزیع‌ کنندگان آهن تا 80 درصد کساد شده است، افزود: در حال حاضر تنها 10 تا 15 درصد از تولیدات آهن در بازار به فروش می‌رسد و بازار بر اساس نیاز روزمره مردم حرکت می‌کند اما این میزان از مبادلات پاسخگوی تولیدات فولادسازان نیست.

 

او با اشاره به این نکته که تعداد زیادی از تولید کنندگان متوسط فولادی مجبور به تعطیلی، تعدیل نیرو و کاهش میزان تولیدات خود شده‌اند، می‌گوید: بیشتر این کارخانه‌ها تولید کنندگان نورد بوده‌اند که مواد اولیه مورد استفاده آنها شمش بوده است. با توجه به گفته‌های آزاد به نظر می‌رسد تقاضای شمش نیز در بازار با موجی از کاهش همراه شود، زیرا کارخانه‌های مصرف‌ کننده شمش حالا به دشواری مشغول تولید هستند. بازتاب تعطیلی و کاهش تولید تعداد زیادی از واحدهای نوردی را نیز می‌توان به راحتی در ریزش روزانه قیمت شمش و تلاش یکی از تولید کنندگان بزرگ شمش برای صادرات مشاهده کرد.

 

آن‌ طور که قیمت‌ها در بازار فولاد نشان می‌دهد، قیمت شمش به‌ طور روزانه با کاهش همراه بوده است تا آنجا که قیمت این محصول از حدود 1150 تومان به محدوده 1000 تومان وارد شده است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد شرایطی که امروز در تولید شاهد آن هستیم، تا پایان سال خود را به‌ صورت کاهش تولیدات فولادسازان نشان بدهد چراکه تا همین حالا نیز برآوردها نشان از کاهش تولید تا پایان سال دارد.

 

به گفته آزاد سال گذشته تولیدات فولادسازان حدود 17 میلیون تن بوده است درحالی‌که آمار تولیدات فولادسازان در نیمه ابتدایی امسال به 9 میلیون تن نیز نمی‌رسد. رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان در این زمینه می‌گوید: به این ترتیب بعید می‌دانم تولیدات فولادسازان تا انتهای امسال به مرز تولیدات سال گذشته برسد.

 

اما آمار واردات دقیقا در جهتی عکس روند تولید قرار دارد، به‌طوری که بحران تقاضا در بازار داخلی را بیش از پیش تایید می‌کند. فولاد سازان به دلیل بحرانی که در تقاضا وجود دارد، در 6ماهه ابتدایی امسال چیزی حدود سه میلیون تن صادرات داشته‌اند که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته رشدی بیش از دو برابر داشته است. این میزان صادرات در حالی از سوی فولاد سازان انجام شده است که به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید و پایین بودن قیمت‌های صادراتی، سود چندانی نصیب آنها نشده است.

 

ریزش روزانه قیمت‌ها در بازار فولاد

 

اما در حالی‌که بازار فولاد با بحران نبود تقاضا دست به گریبان است، ریزش روزانه قیمت‌ها در این بازار همچنان متوقف نشده است.

 

به گفته آزاد قیمت تیرآهن در هفته گذشته به ازای هر کیلوگرم حدود1550تومان تا 1570تومان بوده است و میلگرد نیز با قیمت هر کیلوگرم تقریبا1300تا 1320 تومان معامله شده است. آهن خام نیز به ازای هر کیلوگرم1100تومان داد‌و‌ستد شد. تمام قیمت‌های یاد شده نسبت به هفته گذشته روند نزولی داشته و با کاهش همراه بوده است. در چنین شرایطی برخی تولید کنندگان بزرگ علاقه‌ای به کاهش قیمت ندارند و با تکیه به راه‌هایی مانند کاهش عرضه سعی در حفظ قیمت‌ها دارند.

 

آن‌ طور که از بازار تهران خبر می‌رسد قیمت میلگرد نیشابور در این بازار برای انواع مشگی (نوع مرغوب‌تر) آن روی 1350 تومان و برای انواع زرد آن روی 1170 تومان است.

 

روز گذشته میلگرد قزوین نیز در بازار تهران در سایز 8 با قیمت 1338 تومان قابل معامله بود و سایزهای 10 و 12 این کارخانه نیز روی قیمت 1273 تومان بوده است. در چنین شرایطی میلگرد ذوب آهن اصفهان که به علت کاهش عرضه در بازار کمیاب شده است، به‌ صورت میانگین در کارخانه قیمتی برابر با 1445 تومان دارد.

 

با توجه به شرایطی که بازار این روزها درگیر آن است، تنها اتفاق مثبتی که در این بازار شاهد آن هستیم کاهش حداکثری سفته‌بازی در این بازار است، زیرا پتانسیل ریسک در این بازار بسیار بالا رفته و انگیزه‌ها برای خرید از کارخانه و خرده‌فروشی در بازار به حداقل رسیده است ؛ چرا که روند نزولی قیمت‌ها همچنان قطع نشده است، اما از آنجا که ریزش قیمت‌ها در بازار بیشتر مربوط به میلگرد است، این اتفاق باعث شده است تا جذابیت در بازار تیرآهن افزایش یافته و بازار این محصول با ثبات بیشتری همراه شود.

 

البته در کنار موضوع یاد شده باید به مدیریت قیمت‌ تیرآهن از سوی تولید کنندگان آن برای جلوگیری از ریزش بیش از پیش قیمت این کالا نیز اشاره کرد. اما بازار کلاف (میلگرد ساده که استفاده صنعتی دارد) بر خلاف بازار میلگرد و حتی تیرآهن روزهای باثباتی را پشت‌‌سر می‌گذارد، زیرا آن‌ طور که شنیده می‌شود تقاضا در این بازار همچنان پابرجاست.

 

بازار ورق نیز بعد از مدت‌ها ثبات در روزهای اخیر شاهد افت قیمت برای محصولات فولاد مبارکه و فولاد سبا بوده است. همان‌طور که پیش از این اشاره شد بازار شمش نیز طی هفته‌ای که رو به پایان است با نوساناتی همراه بوده است که در نتیجه باعث کاهش قیمت آن تا مرز 1000 تومان شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد انتظار بازار برای کاهش دوباره قیمت شمش حالا محقق شده است، اتفاقی که قطعا باعث ادامه افت قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی خواهد شد.

 

حال با این شرایط این سوال مطرح است که با توجه به کاهش بهای شمش، باید منتظر ریزش دوباره قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی باشیم یا در آینده به دنبال راه‌ حلی برای پیشگیری ازافت بیش از پیش قیمت‌ها خواهیم بود؟ این سوال در شرایطی مطرح است که صادرات فولادسازان با زیان همراه است و آن‌ طور که کارشناسان اقتصادی پیش‌ بینی می‌کنند بازار مسکن به‌ عنوان محرک اصلی صنعت فولاد، دست‌ کم برای چهار سال در رکود باقی خواهد ماند. به این ترتیب باید دید کارشناسان و فعالان حوزه فولاد چه چاره‌‌ای برای عبور از صنعت خزان‌زده فولاد از رکود در کشور خواهند اندیشید.


استیل پدیا | مرج خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران