انجمن جهانی فولاد مطرح کرد

تزلزل هرم مصرف فولاد ایالات متحده و چین

تزلزل هرم مصرف فولاد ایالات متحده و چین

هند و کره جنوبی، گزینه‌های بالقوه برای پوشش اثر کاهش تولید جهانی فولاد هستند.

 

به گزارش استیل پدیا، بهای فولاد در بازارهای جهانی پس از مدت‌ها که در روند نزولی قرار داشت، از ابتدای دهه سوم ماه سپتامبر در روند صعودی گام برداشت و در معاملات روز 29 سپتامبر ریزش کرد اما مجدد در روز بعد به مسیر افزایشی خود ادامه داد تا جایی که در روز 9 اکتبر با قرار گرفتن در محدوده 220 دلار به ثبات رسید و تا کنون همین قیمت را حفظ کرده است.

 

از آنجا که چین (با حدود 50 درصد بزرگ‌ ترین‌ مصرف‌ کننده فولاد جهان است) در ماه‌های اخیر با کاهش نرخ رشد اقتصادی مواجه شده، اقدام به اتخاذ تصمیمات جدید کرده که اثر مستقیم آن را در تمامی بازارها به‌ ویژه بازارهای کالایی شاهد هستیم. طی مدت اخیر و با نوسان قیمت فولاد و سنگ‌ آهن در بازارهای جهانی، دولت چین تصمیم به کاهش واردات فولاد از یکسو و افزایش صادرات فولاد تولیدی خود از سوی دیگر گرفته که عواقبی را برای این صنعت به دنبال داشته است.

 

در حال حاضر، تا حدود بسیاری از میزان تقاضای چین برای فولاد کاسته شده و در همین حال قیمت‌های این محصول نیز در شرایط رکودی قرار دارد. با وجود شرایط کنونی که پیش‌بینی می‌شود رفته رفته بر میزان بحرانی که گریبانگیر بازار فولاد شد افزوده شود، در نتیجه نمی‌توان چشم‌ انداز روشنی را در بازه میان مدت و بلند مدت برای آن متصور شد.

 

درآخرین گزارش منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد (WSA) آمده است در حال حاضر که بازار جهانی فولاد در بحرانی تامل برانگیز گرفتار شده که در آن بسیاری از فولاد سازان تحت فشارهای شدید حاصل از کاهش رشد اقتصادی چین قرار دارند، هند به‌ عنوان گزینه‌ای نقره‌ای محسوب می‌شود.

 

این انجمن، در گزارش پیش‌ بینی چشم‌ انداز کوتاه مدت(SRO) که چند روز پیش منتشر شد، پیش‌ بینی تقاضا برای فولاد در هند را رو به افزایشی در حدود 3/ 7 درصد در سال 2015 اعلام کرد، در حالی‌که این رقم برای سال 2016 میلادی مجددا رشدی به میزان 3درصد را تجربه خواهد کرد. مقایسه این آمار با یکی دیگر از تولید‌ کنندگان برتر فولاد، ایالات متحده که در آن تقاضا همچنان در شرایط چالشی باقی مانده، جای تامل دارد.

 

منحنی میزان مصرف فولاد در چین و نیز ایالات متحده در ماه‌های اخیر نوسانات بسیاری را به خود دیده است. به‌ عنوان مثال، براساس آخرین آمارهای اعلام شده میزان تولید فولاد خام در ایالات متحده در ماه آگوست سال جاری میلادی در بازه سالانه افتی به بزرگی 7/ 9 درصد را به ثبت رسانده و به سطح 7 میلیون تن در سال رسیده و این ماه را به هفتمین ماه متوالی در سال 2015که تولید فولاد در روند کاهشی حرکت کرده، تبدیل کرده است.

 

هیچ تغییر عمده یا حداقل مثبتی تا پایان سال جاری میلادی در این شرایط رخ نخواهد داد. پیش‌بینی این انجمن برای میزان مصرف فولاد در ایالات متحده از افت 3 درصدی تا پایان سال جاری میلادی حکایت دارد، در حالی که پس از این کاهش، احتمال می‌رود این رقم افزایش 3/ 1 درصدی در سال آینده میلادی را به خود ببیند.

 

افت تقاضای چین به علاوه وجود مازاد عرضه در شرایط کنونی، بزرگ‌ ترین‌ چالش پیش روی صنعت فولاد است.میزان صادرات فولاد چین با ثبت رشدی معادل 28 درصد به حدود 44 میلیون تن در 6 ماه اول سال 2015 رسیده است. در همین بازه زمانی، میزان تولید فولاد چین افتی بیش از 2 درصد را به خود دیده است. البته هیچ جای تعجبی وجود ندارد، زیرا چین با وجود تولید بیش از نیمی از فولاد جهان، به دلیل بروز بحران اقتصادی و مشکلات تولید کنندگان داخلی و افت تقاضا، شرکت‌های فولاد را به دامپینگ محصولات خود به بازارهای خارجی وادار ساخته است.

 

این تصمیم در پی کاهش تقاضای داخلی آغاز شد و تولید فولاد را تحت تاثیر قرار داد،حجم تولید فولاد چین در ماه جولای به اندازه 8/ 3 درصد کاهش یافت.

 

به‌ طور کلی، انجمن جهانی فولاد پیش‌ بینی کرده است که بازار فولاد سال جاری میلادی با تجربه کاهش 7/ 1 درصدی در تقاضای جهانی فولاد به پایان می‌رسد که در صورت تحقق این گفته، حجم تقاضای کل به یک میلیون و 513 هزار تن خواهد رسید. همچنین نتظار می‌رود در سال آینده میلادی تنها شاهد رشد اندکی به اندازه 7/ 0 درصد در میزان تقاضای جهانی برای فولاد باشیم که نهایتا این رقم را تا یک میلیون و 523 هزار تن افزایش خواهد داد که این خوش‌ بینی به دلیل احتمال افزایش امیدواری‌ها برای تثبیت شرایط اقتصادی چین صورت گرفته است.

 

این پیش‌ بینی کمی با گزارشی که در ماه آوریل سال جاری میلادی منتشر شده بود، متفاوت است. در آن گزارش آمده بود که انتظار می‌رود میزان تقاضای فولاد تا پایان سال 2015 میلادی رشدی به اندازه 5/ 0 درصد داشته باشد و پس از آن در سال 2016 میلادی به میزان 4/ 1 درصد بهبود یابد.

 

هند و کره جنوبی سدی برای جلوگیری از سقوط بیشتر

 

در میان سیگنال‌های نزولی و منفی که از سوی اکثر بازارها منتشر می‌شود، تنها هند و البته تا حد بسیاری، کره جنوبی به نحوی موفق به تغییر رویه خود نسبت به روند بازارهای جهانی شده‌اند. هند که در میان 5‌تولید‌ کننده برتر فولاد قرار دارد، حجم عظیمی به اندازه 91 میلیون و 46 هزار تن فولاد در سال گذشته میلادی تولید کرده است.

 

کل تولید فولاد جهان در ماه آگوست افتی 3درصدی داشته که بزرگ‌ترین‌ کاهش ماهانه در سال جاری به‌ شمار می‌رود. این در حالی است که هند در راستای تلاش برای رقابت با غول‌های تولید‌ کننده فولاد جهان، موفق به ثبت رشد ماهانه 8/ 2 درصدی در ماه آگوست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال 2014 میلادی شده است.

 

با وجود تهدیدات و گمانه‌ زنی‌ها برای واردات فولاد، هند در ماه آگوست میزان 7 میلیون و 66 هزار تن فولاد تولید کرده که در مقایسه با رقم 7 میلیون و 45 هزار تن ثبت شده در ماه آگوست سال 2014، رشدی اندک داشته است. همچنین درخصوص کره‌ جنوبی، حجم تولیدات فولاد با میزان 5 میلیون و 9 هزار تن در ماه آگوست به رشدی به اندازه 9/ 4 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته میلادی دست یافته است.

 

در ماه جولای، این کشور رشد 7/ 1 درصدی را در تولید فولاد به خود دید و رقم ماهانه 6 میلیون تن را از خود برجای گذاشت. امروزه کره جنوبی دارای مصرف سرانه فولاد بسیار بالایی است، به‌ طوری که به‌ طور میانگین در این کشور به ازای هر فرد بیش از هزار کیلوگرم فولاد مورد مصرف قرار می‌گیرد.

- منیره نظامیوند چگینی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران