با اجرایی شدن «برجام» در آینده نه‌ چندان دور

صنعت فولاد ایران از ترکیه سبقت می‌گیرد

صنعت فولاد ایران از ترکیه سبقت می‌گیرد

برگزاری نمایشگاه و دعوت از شرکت‌های خارجی برای حضور در آن یکی از راه‌های ارتباط با شرکت‌های خارجی برای همکاری مشترک و انتقال فناوری و دانش فنی است.

 

به گزارش استیل پدیا، در ماهی که گذشت نمایشگاه بین‌المللی «ایران متافو ۲۰۱۵» با محور فولاد و صنایع فلزی در تهران برپا شد که ۹۵ شرکت خارجی در آن حضور یافتند. در این میان بسیاری از شرکت‌های خارجی که در نمایشگاه حضور داشتند به نوعی صنایع معدنی ایران را تحسین کرده و معتقد بودند که ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است. حال اگر راهی برای همکاری مشترک بین ایران و کشورهای توسعه یافته فراهم شود، تولید و پیشرفت این دست از صنایع ایران سرعت بیشتری خواهد گرفت.

 
شرکت «فایوس»(FIVES) یک شرکت فرانسوی است که در زمینه ساخت تجهیزات و ابزارآلات صنایع فلزی همچون آلومینیوم و فولاد فعال است و توانسته در بسیاری از کشورها از درحال توسعه گرفته تا توسعه‌ یافته و قدرتمند در عرصه صنایع معدنی حضور پیدا کرده و ساخت تجهیزات آنها را برعهده بگیرد، در نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو حضور پیدا کرده بود.

 
در حاشیه این نمایشگاه شهرام مهرآیین نماینده شرکت «فایوس» که برای نخستین‌ بار در نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ متافو با موضوع «صنعت فولاد ایران» حضور پیدا کرده بود گفت‌وگویی انجام شد که در ادامه می‌خوانید:

 

نمایشگاه ایران متافو را چگونه ارزیابی کردید؟

 
برای نخستین‌بار است که در نمایشگاه بین‌المللی ایران‌ متافو شرکت کردم. در این نمایشگاه تعداد افرادی که تمایل به خرید و استفاده از فناوری و دستاوردهای ارائه شده در نمایشگاه داشتند، بسیار زیاد بود. در واقع صنعت فولاد ایران را می‌توان بازار مناسبی برای محصولات و فناوری‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های خارجی دانست.

 

از طرفی بسیاری از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در حوزه ساخت تجهیزات و فناوری‌های صنعتی فعال و امیدوار به همکاری و تبادل اطلاعات با شرکت‌های ایرانی هستند. به عنوان مثال شرکت ما در زمینه ساخت تجهیزات در صنعت فولاد و آلومینیوم فعال است اما در این نمایشگاه توجه‌ها بیشتر به صنعت فولاد معطوف شده که تجهیزات و فناوری‌های نوین در این بخش را ارائه می‌کند.

 

برداشتن تحریم‌ها چقدر به حضور خارجی‌ها در نمایشگاه‌های ایرانی کمک کرده است؟

 
بخش صنعت ایران بسیار بزرگ است و نیاز به ساخت تجهیزات و توسعه صنایع در بخش‌های مختلف از جمله فولاد در آن احساس می‌شود. حال اگر تحریم‌ها برداشته شود این پیشرفت در ایران سرعت بیشتری خواهد گرفت. امید است که برنامه‌ها برای رشد صنعت در ایران هرچه زودتر اجرایی شود. زیرا ایران علاوه بر برخورداری از ظرفیت بالا در این حوزه، نیاز دارد تا میزان تولیدهای خود را در صنایع معدنی همچون فولادسازی افزایش دهد.

 

تعداد شرکت‌های ایرانی فعال در صنایع معدنی و شرکت‌های سازنده تجهیزات و ابزارآلات قابل تحسین است و همین موضوع نشان از امکان رشد و توسعه صنایع معدنی در ایران دارد و با توجه به این ظرفیت می‌توان نیاز صنایع داخلی را تامین کرد.

 

این در حالی است که صنایع فولاد در کشورهای خاورمیانه مدتی است رشد نداشتند و ترکیه نیز از این فرصت استفاده کرده و توسعه یافته است. اما با شرایط کنونی و برداشته شدن تحریم‌ها و آغاز ارتباط با کشورهای توسعه‌ یافته امکان رشد و رسیدن به جایگاه واقعی در صنعت فولاد و امثال آن فراهم است. در این میان دولت می‌تواند با حمایت از شرکت‌های فعال بخش خصوصی و دولتی، به سرعت از ترکیه در این صنعت سبقت بگیرد و همچون ترکیه محصولات خود را به کشورهای اروپایی نیز صادر کند.

 

شرکت شما بیشتر در چه حوزه‌هایی فعالیت دارد؟

 
یکی از اولویت‌های شرکت فایوس تولید محصول نهایی در فولاد است. البته در بخش آلومینیوم نیز بیشتر تولید آلومینیوم اولیه را انجام می‌دهد و در خاورمیانه نیز به عنوان یکی از سازندگان تجهیزات آلومینیومی شناخته شده است. به تازگی در کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس نیز قراردادهایی بسته است. در حوزه فولاد به تولید نورد گرم و سرد مشغول بوده و در سال ۱۹۸۵م کوره بازپخت برای واحدهای ایرانی و همچنین در استان یزد در سال ۱۹۹۰م تجهیزات فولادی را راه‌ اندازی کرده، اما آنچنان که باید در ایران فعال نبوده و ارتباطات قوی بر آن حاکم نیست.

 

امید است همانگونه که همکاری با کشورهای مختلف همچون چین در برنامه‌های این شرکت جای دارد، با معدن و صنایع معدنی ایرانی نیز وارد همکاری مشترک شده و با رشد و توسعه صنایع فولادی، ایران را برای رسیدن به اهدافش یاری برساند.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران