بررسی عوامل موثر بر قیمت ها در ماه های آینده

ضعف بازار سنگ آهن زودگذر است؟

ضعف بازار سنگ آهن زودگذر است؟

قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر تیانجین چین هفته پیش ۴.۳ درصد کاهش یافت و به ۳۸.۳ دلار در هر تن رسید. ..

 

به گزارش استیل پدیا هفته قبل برای نهمین هفته پی در پی قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد کاهش یافت و با توجه به شرایط بازار فولاد چین، افق امیدبخشی برای بازار سنگ آهن پیش بینی نشده است اما اگر برخی شاخص های بنادی بازار تغییر کند چه تحولاتی در قیمت سنگ آهن رخ خواهد داد؟ در ادامه به وضعیت کنونی بازار سنگ آهن و پاسخ این سوال اشاره می کنیم.

 

قیمت سنگ آهن در پایین ترین میزان از ماه می سال 2009 قرار دارد و کاهش 9 هفته ای قیمت ها، طولانی ترین دوره پی در پی کاهش قیمت ها از اکتبر سال 2008 است. رشد عرضه و کاهش تقاضا همچنان دو عامل اصلی ضعف بازار سنگ آهن است.

 

در سال جاری میلادی تاکنون، قیمت سنگ آهن 46 درصد کاهش یافته و تولید کنندگان بزرگ این ماده خام یعنی چهار شرکت ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، واله اس ای و فورتسکیو، بدون توجه به این وضعیت بر ظرفیت تولید خود افزوده اند و قصد دارند عرضه سنگ آهن را بالا ببرند.

 

در این میان نرخ رشد اقتصاد چین که بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن است به پایین ترین میزان در 25 سال اخیر رسیده و این نرخ در سال های آینده ادامه پیدا خواهد کرد. برنامه دولت چین برای کاهش وابستگی رشد اقتصاد به صنایع سنگین سبب شده تقاضا برای فولاد، سنگ آهن و زغال سنگ کاهش یابد.

 

البته هفته پیش اعلام شد تولید صنعتی چین در ماه گذشته میلادی در مقیاس سالانه 6.2 درصد رشد کرده که بالاتر از پیش بینی اقتصاددان هاست. همچنین رشد خرده فروشی 11.2 درصد بوده که نسبت به پیش بینی ها بالاتر است.

 

تحلیلگران معتقدند یک عامل ضعف شدید بازار سنگ آهن، کاهش فصلی تولید فولاد در چین است. در این میان وضعیت بد مالی شرکت های تولید کننده فولاد نیز بر بازار فشار وارد کرده است.

 

تقاضا برای فولاد در چین برای نخستین بار در چند دهه اخیر، امسال کاهش می یابد. شاخص فعالیت های بخش تولید صنعتی چین در ماه گذشته میلادی به 37 کاهش یافته است. اعداد پایین تر از 50 به معنای کاهش فعالیت هاست و هر چه رقم شاخص پایین تر باشد فعالیت ها با سرعت بیشتری کاهش یافته اند.

 

برخی تحلیلگران معتقدند رشد عرضه سنگ آهن و کند شدن رشد اقتصاد چین عواملی هستند که اجازه نخواند داد قیمت ها افزایش یابد. از یک جنبه، این دیدگاه درست است زیرا شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن با قیمت ها کنونی زیانده نیستند اما قیمت سهام آنها افت کرده و این وضعیت قابل قبول نیست.

 

در این میان عده ای از کارشناسان خوشبین می گویند طی ماه های آینده، برقراری ثبات در اقتصاد چین و سپری شدن فصل زمستان سبب افزایش تقاضا برای سنگ آهن خواهد شد. درست است که میزان تولید فولاد در چین امسال به اوج خود می رسد و از سال آینده کمتر خواهد شد اما میزان کاهش تولید بسیار کم است. اگر این دیدگاه درست باشد، می توان به افزایش قیمت سنگ آهن به محدوده بالای 50 دلار در ماه های آینده امیدوار بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران