سال دشوار برای صنعت فولاد

سال دشوار برای صنعت فولاد

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به کاهش قابل توجه قیمت سنگ‌آهن و بهای انرژی طی یک سال گذشته در بازار جهانی گفت: به این ترتیب دو هزینه عمده صنعت فولاد در دنیا کاهش قابل توجه پیدا کرده اما در ایران با افزایش قیمت مواجه بوده است.

 

به گزارش استیل پدیا، بهرام سبحانی گفت: قیمت حامل‌های انرژی در دنیا تابعی از قیمت نفت است و طی این مدت با کاهش چشمگیر قیمت نفت در این حوزه نیز کاهش قیمت جهانی را داشته‌ایم و به این ترتیب دو هزینه عمده صنعت فولاد در دنیا کاهش قابل توجه پیدا کرده و در ایران با افزایش قیمت مواجه بوده و همین مساله رقابت ما در بازارهای جهانی را سخت‌تر از قبل کرده است. رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات فعلی کشور و کمبود نقدینگی دولت به دلیل یارانه‌ها است، اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌ها باید در اولویت سرمایه‌ گذاری دولت قرار گیرد.

 

دولت قرار نیست کارخانه یا حتی نیروگاه راه‌اندازی کند اما اگر زیرساخت‌هایی مانند آب، راه و جاده را تامین کند، برای سرمایه‌ گذارانی که قصد راه‌اندازی کارخانه دارند هزینه‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. وی با تاکید بر جلوگیری از خام‌ فروشی و ایجاد ارزش افزوده گفت: خام‌فروشی یعنی حراج منابع خدادادی. اکنون ما اگر بخواهیم به‌ طور مثال سنگ‌آهن را در کنار کارخانه آن حراج کنیم، برای آن تنها حدود 20 دلار دریافت می‌کنیم اما اگر آن را تبدیل به فولاد کنیم نه تنها به واسطه این تولید در بخش‌های مختلف ایجاد اشتغال می‌شود، بلکه ارزش آن سنگ‌ آهن هم به 400 دلار می‌رسد.

 

سبحانی با اشاره به مشکلات پیش‌ روی صنعت فولاد کشور گفت: دشواری‌های موجود بر سر راه صادرات را می‌توان به‌ طور کلی به دو گروه سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری تقسیم کرد. بخش نرم‌افزاری بیشتر به بحث قوانین و مقررات و نقش و عملکرد دولت مربوط می‌شود که خوشبختانه در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد. البته در دولت قبلی محدودیت‌هایی در این زمینه اعمال شده بود و گاه به‌طور کلی صادرات متوقف می‌شد و گاه کمی پیچ آن را باز می‌کردند و به شرکت‌ها اجازه می‌دادند اندک صادراتی داشته باشند.

 

وی افزود: اما در این دولت موانع برداشته شده و اعلام شده صادرات از هر نوع و به هر مقدار آزاد است. به عبارت دیگر امروز هیچ محدودیتی در زمینه صادرات نداریم اما انتظار می‌رود همان طور که وقتی مصرف داخل افزایش پیدا می‌کند، دولت برای مدیریت بازار داخل صادرات را محدود می‌کند، درحالت معکوس نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته شود و در شرایطی مثل الان که بازار داخلی کساد است و تولید کننده جنس مازاد در انبارهای خود دارد، مانند کشورهای مختلف مشوق‌هایی را برای این بخش در نظر بگیرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران