معاون سازمان زمین‌شناسی عنوان کرد

ایران بخواهد از هند و چین در معادن افغانستان جلو می‌زند

ایران بخواهد از هند و چین در معادن افغانستان جلو می‌زند

معاونت اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی زمینه‌های همکاری ایران و افغانستان را تشریح کرد و گفت: اگر ایران بتواند اراده خود را بکارگیرد و زودتر از این کشورها وارد قراردادهای معدنی شود می‌تواند به دلیل تجارب خوب و گرانبهای خود از این دو کشور جلو بزند.

 

به گزارش استیل پدیا، بهروز برنا با بیان اینکه ایران و افغانستان از نظر صفحه ‌های زمین شناسی ویژگی‌های مشابهی دارند، گفت: افغانستان دارای 280 معدن فلزی است که ارزش هزار میلیاردی دارد در برابر ذخایر نفت و گاز این کشور که تنها بالغ بر 223 میلیارد دلار ارزش گذاری می شود و نشان می‌دهد ذخایر معدنی این کشور 5 برابر این ذخایر است.

 

او با اشاره به سفر وزیر معادن افغانستان به ایران تصریح کرد: معدن مس عینک افغانستان که دومین معدن مس دنیا محسوب می‌شود و معدن آهن حاجیگک ذخایر بسیاری دارد. از این رو ایران و افغانستان می‌توانند به دلیل اشتراکات فرهنگی و زبانی همکاری‌های مناسبی داشته باشند. در این کشور هنوز اکتشافات سیستماتیک انجام نشده و بسیاری از نقاط معدن‌خیز بدون عملیات اکتشافی سطح گسترده‌ای رها شده است در حالی که برخورداری از سنگ‌های ارزشمندی مانند زمرد و لاجورد یکی از پتانسیل‌های معدنی آن محسوب می‌شود.

 

برنا افزود: ذخایر بسیار دیگر افغانستان سنگ‌آهن، شورابه‌ها، لیتیوم، نیوبیوم، کبالت و طلا است که اگر ایران در این معادن حضور پیدا کند، دستاورهای مطلوبی برای هر دو طرف خواهد داشت. به همین دلیل یک تفاهم‌ نامه مشترک بین ایران، آلمان و افغانستان منعقد شده تا به صورت سه جانبه آموزش‌های معدنی و انقال تجربه صورت گرفته و در معادن افغانستان بکار گرفته شود.

 

او درباره اینکه کاهش منابع مالی داعش باعث شده این گروه تروریستی به معادن افغانستان چشم بدوزد، گفت: در حال حاضر داعش تلاش بسیاری برای تصاحب معادن افغانستان کرده اما بیشتر از آن طالبان قصد نفوذ در آن معادن را دارد. اما این قضیه همکاری‌های معدنی با افغانستان را تهدید نمی‌کند زیرا تنها راه کنترل داعش کنترل مرزهای مشترک ایران و افغانستان است و می‌توان با فعال کردن معادن در این محدوده ها این مشکل را برطرف کرد.

 

معاونت اکتشافات معدنی سازمان زمین‌ شناسی با بیان اینکه ایران می‌تواند رقیب توانمند چین وهند در معادن افغانستان باشد، گفت: اگر ایران بتواند اراده خود را بکارگیرد و زودتر از این کشورها وارد قراردادهای معدنی شود می‌تواند به دلیل تجارب خوب و گرانبهای خود از این دو کشور جلو بزند. زیرا از یک سو مسیرهای دریایی ایران برای صادرات مواد معدنی بسیار قابل توجه است.

 

او با بیان اینکه توسعه همکاری با افغانستان رفتارهای سنجید‌ه‌ دولتمردان را نیاز دارد، گفت: دولتمردان افغانستان زیر نظر آمریکایی‌ها تحصیل کرده‌اند و از این نظر دانش بالایی در حوزه معدن برخوردار هستند که این همکاری با این کشور را امیدوارکننده‌تر خواهد کرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران