سنگ آهن 40 دلاری در راه است؟

سنگ آهن 40 دلاری در راه است؟

صاحب نظران بازار، کاهش کم نظیر قیمت های سنگ آهن را پیش بینی می کنند.

 

به گزارش استیل پدیا، ایوان سزپاسکی  (Ivan Szpakowsk)، قائم مقام گروه تحقیقاتی کالاهای چین سیتی گروپ به یک سقوط قیمت به پایین ترین نرخ تا 40 دلار در هر تن برای سال آینده اشاره کرده است.

 

این پیش بینی زمانی مطرح شد که قیمت سنگ آهن به پایینر ترین نرخ از جولای سال جاری رسید به عبارت دیگر این پیش بینی زمانی قوت گرفت که قیمت سنگ آهن وارداتی معیار با عیار 62 درصد در بندر تیانجین چین به 52 دلار و 50 سنت سقوط کرد.

 

اگرچه این نرخ همچنان از کمترین قیمت ثبت شده برای سنگ آهن در طول 7 سال گذشته که در اوایل جولای امسال به 44.59 دلار در هر تن رسیده بود بالاتر است.

 

سزپاسکی Szpakowsk می گوید، کاهش در تقاضای چین که با عرضه مازاد صورت گرفته از سوی واله و بی اچ پی همزمان شده به احتمال فراوان سبب سقوط نرخ ها به زیر 50 دلار تا پایان سال جاری و به 40دلار یا پایین تر در پایان سه ماهه نخست سال آینده (مارچ 2016) خواهد شد.

 

انجمن جهانی فولاد چشم انداز کوتاه مدت برای سال های 2015 و 2016 فولاد را اینگونه پیش بینی کرده که تقاضای جهانی فولاد در سال 2015، 1.7 درصد کاهش داشته و به یک میلیارد 513 میلیون تن خواهد رسید درحالی که در سال 2014 تنها شاهد رشد 0.7 درصدی بودیم.

 

از سوی دیگر این انجمن پیش بینی کرده که تقاضای جهانی فولاد در سال 2016 حدود 0.7 درصد رشد داشته و به یک میلیارد و 523 میلیون تن برسد.

 

هانس یورگن کرخف ( Hans Jürgen Kerkhoff)، رییس هیات مدیره کمیته اقتصادی جهانی فولاد در گزارشی اعلام کرد، واضح است که صنعت فولاد در حال حاضر به پایان دوره رشد خود که ناشی از رشد و توسعه سریع اقتصادی چین بوده رسیده است.

 

وی معتقد است، صنعت فولاد در حال حاضر دچار کمترین رشد شده و تا زمانی که در دیگر مناطق در حال توسعه به اندازه کافی ادامه یابد و چرخه رشد دیگری را رقم بزند، مدت زمانی طول خواهد کشید.

 

رییس هیات مدیره کمیته اقتصادی جهانی فولاد می گوید، انتظار می رود که فشارهای نزولی فعلی در سال 2016 تعدیل شود اما این نیز زمانی حاصل می شود که شاهد تثبیت شدن اقتصاد چین باشیم.

 

شین چوآنگ لی (Xinchuang Li)، رییس موسسه برنامه ریزی و تحقیقاتی صنعت متالوژی چین  در سخنرانی خود در کنفرانس انجمن کارگزاران سهام استرالیا که اوایل سال جاری برگزار شد، به احتمال فراوان در دو سال آینده قیمت متوسطی بین 55 تا 65 دلار در هر تن تجربه خواهد شد.

 

موسسه مورگان استنلی برعکس سایر موسسات تحلیلی معتقد است قیمت سنگ آهن در سال 2017 حدود 17 درصد رشد داشته باشد و حرکت عکسی را نسبت به 18 ماه گذشته خود تجربه کند.

 

تحلیلگران مورگان استنلی می گویند، بازارهای نوظهور و بالاخص چین کلید تمامی تقاضاهای کالاها باقی خواهند ماند و در چند ماه آتی انتظار می رود باتوجه به استنباط ها، این تقاضا رو به بهبود برود.

 

از سوی دیگر شتاب سیاست های محرک مالی و اداری در چین در هفته های اخیر می تواند سبب شروع فعالیت در هر دو سطح بازار واقعی باشد و انتظارات در بازار سهام را تاحدودی برطرف کند.

 

البته نباید فراموش کرد که اقتصاددانان ارشد استرالیایی نیز در اوایل ماه نوامبر رکود معدن را در انتهای راه دانسته و آنرا تثبیت کرده اند و حتی معتقدند این بخش به سمت مثبت شدن حرکت خواهد کرد.

 

اقتصاد ارشد استرالیا همچنین معتقد است ، چشم انداز برای بخش معدن استرالیا در میان مدت تا حد زیادی مثبت ارزیابی می شود.

 

پیش بینی می شود قیمت کالاهایی نظیر سنگ آهن و زغال سنگ بطور متوسط نسبت به پایان دوره چشم انداز، افزایش یابد.

 

علاوه بر این پیش بینی می شود حجم تولید و صادرات افزایش یابد چراکه سرمایه گذاری های اخیر در این بخش به افزایش تولید کمک خواهد کرد.

 

هر چند قائم مقام گروه تحقیقاتی کالاهای چین سیتی گروپ به مثبت بودن چشم انداز سنگ آهن کمتر امیدوار است.

 

وی اعلام کرده، ما یک رکود عظیم را در رشد تقاضا چه از نظر زیر بنایی و چه از نظر دوره ایی در فضای کالاها پشت سر گذاشته ایم و سئوال اینجاست که دوره انتقال از صنایع سنگین به وضعیت موجود ما چقدر طول خواهد کشید.

 

با نگاهی به تقاضای فولاد و سوخت که هر دو از بزرگترین کالاهای صنعتی چین هستند می توان دید که رشد تقاضای هر دو در سال جاری منفی بوده است.

 

از این رو می توان به وضوح مشاهده کرد که یک تغییر قابل توجه در حال وقوع است.

 

مقدار قابل ملاحظه ای از این بدهی در آینده برای شرکت فولاد اصلی چین بنام ساینو استیل باقی خواهد ماند تا شاید به کمک دولت بتواند نسبت به خروج وثایقی که در قبال عدم پرداخت بهره بانکی خواهد داشت، اقدام کند.

 

منظور همان قصور در پرداخت 315 میلیون دلار بهره بانکی با نرخ 5.3 درصدی در سر رسید سال 2017 است.

 

این کوتاهی اخیر ممکن است یک آغاز لغزش در بازار چین باشد که با خود صنعت پر ریسک فولاد را نیز به ورطه سقوط بکشاند.

 

بهای سنگ آهن پایه به دلیل کاهش فعالیت ها و محدود شدن معاملات در بازار شاهد سقوط 30 سنتی به ازای هر تن بود.

 

به دنبال آرامش در فضای تجارت جهانی سنگ اهن، بهای محموله های حمل شده از دریا برای نهمین فصل متوالی کاهشی شد که دلیل عمده آن محدود شدن معاملات بوده است.

 

یک محموله 190 هزار تنی پی بی فاین استرالیا برای تحویل از 8 تا 17 نوامبر که پیش از این به قیمت 52 دلار در هر تن به فروش می رسید، اکنون در بهترین حالت تنها به بهای 50 دلار و 40 سنت فروخته می شود.

 

شاخص قیمت گذاری آرگوس (ICX)، بهای هر تن سنگ آهن وارداتی به چین با عیار 62 درصد را با 30 سنت کاهش، 51 دلار و 10 سنت اعلام کرده است.

 

همچنین این شرکت بهای هر تن زغال سنگ کک شو آسیا-اقیانوسیه را با کاهش 43 سنتی، 78 دلار و 57 سنت اعلام کرده است.

 

نمودار زیر بهای سنگ آهن فوب استرالیا در مقابل شاخص ICX آرگوس را برای عیار 62 درصد در بندر کینگدائو چین نشان می دهد.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران