تهدیدی برای تولیدکنندگان بزرگ

ورود سنگ آهن به مدار 30 دلاری

ورود سنگ آهن به مدار 30 دلاری

سنگ آهن در آستانه نهمین هفته از رکود قیمت قرار گرفته است چراکه انتظار می رود که ارقام تولید فولاد چین در روز شنبه، تاییدی بر ضعف بیشتر تقاضا در این کشور باشد. 9 هفته متوالی کاهش قیمت، طولانی ترین روند باخت سنگ آهن را رقم زده است.

 

به گزارش استیل پدیا، بهای سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگداو، پس از 3.8 درصد کاهش در این هفته، به 38.52 دلار بر هر تن رسید؛ کمترین رکورد ثبت شده برای قیمت روزانه سنگ آهن در متال بولتن. روند نزولی فعلی در بهای این ماده معدنی، از اکتبر 2008 تاکنون بی سابقه بوده است.

 
بهای سنگ آهن بر اثر افزایش تولید در شرکت های بزرگی همچون واله (Vale SA)، ریوتینتو (Rio Tinto) و بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton Ltd) در سال 2015، به میزان 46 درصد کاهش یافته است. در همین زمان، اقتصاد چین نیز با کمترین نرخ رشد خود از سال 1990 تاکنون همراه شده است و این موضوع سبب شده است که تقاضا برای سنگ آهن، سیمان و زغال تحت تاثیر قرار گیرد.

 
تقاضا برای فولاد در چین، برای نخستین بار در این نسل کاهش یافته است.

 
هفته گذشته موجودی بنادر در چین 2.1 درصد افزایش یافته و به 89.5 میلیون تن رسیده است.

 
به گفته کپیتال اکانامیکز (Capital Economics)، ورود سنگ آهن به مدار 30 دلاری، بزرگترین تولیدکنندگان این ماده معدنی را با تهدید مواجه کرده است. حد هزینه های سر به سری برای تولیدکنندگان بین 28 تا 39 دلار تخمین زده شده است.

 
گفتنی است در این شرایط واله ریوتینتو و بی اچ پی از استراتژی افزایش تولید خود دفاع کرده اند و تصمیم به ادامه روند کاهش هزینه و هزینه های سر به سری تولید خود دارند.

 

افزایش عرضه سنگ آهن

 
معدن سنگ آهن روی هیل که متعلق به ثروتمندترین بانوی استرالیایی است، اولین محموله صادراتی خود را به مقصد پوسکو (Posco)، غول فولاد کره جنوبی، ارسال کرده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران