مشاور معاون اول رئيس‌جمهور ابراز کرد

بازار سنگ‌آهن دیرتر از بازار فولاد رونق می‌گیرد

بازار سنگ‌آهن دیرتر از بازار فولاد رونق می‌گیرد

مشاور معاون اول رئيس‌جمهور با بیان اینکه در مقطع فعلی تعیین شاخص واقعی و تحریک تقاضا در بازار سنگ‌آهن مهم است، اظهار کرد: بازار سنگ‌آهن دیرتر از بازار فولاد از حالت رکود خارج می‌شود.

 

به گزارش استیل پدیا، مصطفی موذن‌زاده اظهار کرد: بازار سنگ‌آهن ایران در شرایط فعلی به دلیل افت قیمت در بازار جهانی با رکود مواجه شده و پیش‌ بینی‌‌‌ می‌کنم نسبت بازار فولاد دیرتر رونق خواهد گرفت.

 

او در این باره توضیح داد: در حال حاضر تولید فولاد در بازار جهانی به شدت بالا رفته و برخی کشورها هنوز دست از افزایش تولید محصولات فولادی برنداشته‌اند و با این حجم مازاد تولید تقاضای فولاد کاهش یافته و الان پروژه‌های عمرانی کشورهای مختلف کمتر از گذشته فولاد مصرف می‌کنند. از طرفی تولید سنگ‌آهن در مناطق معدن‌خیز همچنان رونق دارد و به میزان بالایی استخراج صورت می‌گیرد در حالی که این دو مساله مقابل هم است و بعید به نظر می‌رسد بازار سنگ‌آهن به این زودی‌ها رونق پیدا کند.

 

مدیرعامل اسبق ایمیدرو در خصوص رویکرد جدید تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران که اخیرا شاخص قیمت‌گ ذاری خود را سایت مرجع متال بولتن قرار دادند، گفت: سیاست سنگ‌ آهنی‌ها مطمئنا این بوده که مبنای فروش سنگ‌آهن ایران به عدد واقعی برسد اما در حال حاضر ملاک بازار سنگ‌آهن یا هر محصول معدنی دیگر رونق خرید وفروش است و افزایش تقاضا است که الان برای سنگ‌آهن ایران هنوز تقاضا بالا نرفته است. البته این مساله در بیشتر کشورها وجود دارد و دلیل اصلی آن هم کاهش قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی است.

 

موذن‌ زاده افزود: به همین دلیل برای سنگ‌آهنی‌ها تفاوت چندانی ندارد که مرجع قیمت‌ تولیدات‌شان سایت یومتال باشد یا متال‌بولتن. زیرا در مقطع فعلی آنچه در بازار خرید و فروش را رونق می‌بخشد تقاضا است. در واقع نزدیک شدن به عدد واقعی فروش سنگ‌آهن بیشتر سبب دلخوشی تولید کنندگان این عرصه خواهد شد.

 

مشاور معاون اول رئيس‌ جمهور افزود: سایت مرج متال بولتن یک رفرنس جهانی است و نسبت به سایت یومتال که نماینده خریداران چینی و سایت پلاتس که نمایندگان فروشندگان سنگ‌آهن دنیا است، برای قیمت‌ گذاری بهتر است. در شرایط فعلی یکی از مهمترین چالش معادن سنگ‌آهن ایران انگیزه است که رونق در خرید و فروش می‌تواند در افزایش انگیزه تولید کنندگان موثر واقع شود.

 

او با تاکید بر رفع موانع معدنکاری در ایران گفت: جابه‌جایی شاخص قیمت سنگ‌آهن اگر سبب ارتقای شاخص شود، جای خوشحالی دارد زیرا این به معنای آن است که سنگ‌آهنی‌ها از زیر فشارها اندکی خارج شده‌اند. امیدواریم تحریک تقاضا در بازار سنگ‌آهن ایران هرچه زودتر اتفاق ببیفتد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران