تا قبل از ارائه لایحه بودجه 95 دولت

باید تکلیف حق انتفاع شرکت های سنگ آهنی مشخص شود

باید تکلیف حق انتفاع شرکت های سنگ آهنی مشخص شود

مديرعامل شرکت معدني و صنعتي چادرملو گفت: کاهش سه درصدي قيمت گندله، کمکي به حل مشکلات حاکم بر شرکت هاي فولادي نمي کند.

 

به گزارش استیل پدیا، به نقل از روابط عمومی چادرملو، مهندس محمود نوریان گفت: براساس پيگيري ها و مذاکرات به عمل آمده با نمايندگان مجلس، بنا شد با برگزاري جلسات منظم، قبل از بسته شدن بودجه 95 و ارائه آن به مجلس، مساله حق انتفاع شرکت هاي سنگ آهني مورد بررسي قرار گيرد.

وي تاکيد کرد: شرکت هاي سنگ آهني نبايد بهره مالکانه پرداخت کنند، بلکه آنچه بايد از سوي اين شرکت ها به دولت پرداخت شود صرفا حقوق دولتي است.

 

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تاکید بر اینکه حق انتفاع بر مبناي درصدي از قيمت کنسانتره تعريف شده است و کاهش قيمت گندله تغييري در اين مبلغ حاصل نمي کند افزود: اين درحالي است که شرکت هاي سنگ آهني در مواجهه با کاهش قيمت سنگ آهن، همچنان بايد رقم ثابتي را به عنوان حق انتفاع پرداخت کنند.

 

وي درخصوص تناقض موجود در گزارش هاي مالي فولادي ها و سنگ آهني ها گفت: سال گذشته قراردادي با فولادي ها داشتيم که به موجب آن قيمت گندله به تناسب افزايش يا کاهش قيمت شمش، تغيير مي کرد.
به طور مسلم تا زماني که شرکت هاي فولادي بار سنگ آهن را از شرکت هاي سنگ آهني حمل مي کنند، بايد پایبند این قرارداد باشند ؛ مگر آنکه قصد توقف بار را داشته باشند.

 

مديرعامل شرکت معدني و صنعتي چادرملو با اشاره به این مطلب که : کاهش سه درصدي قيمت گندله، کمکي به حل مشکلات حاکم بر شرکت هاي فولادي نمي کندگفت : ما معتقديم در قيمت گذاري محصولاتمان بايد تابع شرايط بازار باشيم و به صورت دستوري عمل نکنيم. به گونه اي که براساس شرايط بازار اگر قادر به فروش کالاي خود نبوديم مبادرت به کاهش قيمت محصولات توليدي خود کنيم، اما با وجود تقاضا در بازار، دليلي بر کاهش قيمت ها به صورت دستوري وجود ندارد.


 
وی ادامه داد: فروش ما به شرکت هاي فولادي به صورت نقدي انجام مي شود اما همواره  از شرکت هاي فولادي مطالبه داشته ايم. از اين رو حساب بدهي هاي آنها براي ما باز است و مطالبات ما از اين شرکت ها به صورت تدريجي پرداخت مي شود. نوریان از بدهي 1200 ميليارد توماني فولادي ها به چادرملو خبر داد و گفت: همين رقم نيز در مورد گل گهر صادق است . اين مطالبه براساس فروش کنسانتره بر مبناي 16 درصد قيمت شمش برای فولاد مبارکه و 14 درصد  قیمت شمش برای فولاد خوزستان محاسبه مي شود. البته شرکت هاي فولادي در سال جاري حمل کمتري از ما داشتند.

 
وي درباره گندله وارداتي از هند به کشور نيز خاطرنشان کرد: در حال حاضر مقداري گندله از سوي فولاد مبارکه از هند وارد مي شود که اين نوع گندله رقيبي براي گندله توليدي ما محسوب نمي شود. سال گذشته گندله با نرخ 110 دلار وارد شده بود که در سال جاري وارد کنندگان مدعي هستند اين گندله با نرخ 87 دلار به ازاي هر تن وارد مي شود.

 

براين اساس با توجه به نرخ 87 دلاري، اگر اين نرخ بر ارز مبادله اي تقسيم شود و با در نظر گرفتن نرخ کرايه حمل از بندر عباس، قيمت اين گندله برابر همان نرخ 23 درصد شمش است که مبنای قیمت گندله داخلی است .

 

نوريان درخصوص ميزان توليد گندله از سوي چادرملو تصريح کرد: در حال حاضر برنامه اي براي کاهش توليد گندله نداريم ضمن اينکه اگر طرح فولادسازي ما راه اندازي شود، با کاهش گندله نيز مواجه خواهيم بود. در واقع حدود 6 ماه ديگر تمام گندله هاي توليدي اين مجموعه در واحد فولادسازي چادرملو استفاده خواهد شد؛ براين اساس پيش بيني مي شود که گندله اي براي فروش وجود نداشته باشد.

 

وي با اشاره به اين مطلب که علاوه بر بحث حق انتفاع و کاهش قيمت، بحث سلب پروانه بهره برداري از معادن نيز مشکل ساز شده، اظهار کرد: بر اساس تصميم مديران ايميدرو در سال 84 با اتمام مهلت پروانه بهره برداري شرکت هاي سنگ آهني، از تمديد اين پروانه به نام شرکت هاي سنگ آهني خودداري و به نام ايميدرو ثبت شد.

 

وي خاطرنشان کرد: در واقع با واگذاري اموال و دارايي هاي ايميدرو در پي خصوصي سازي، اين نهاد دولتي از منابع مالي لازم براي اجراي طرح هاي توسعه اي خود برخوردار نبود. از اين رو بر آن شد که با عدم تمديد پروانه بهره برداري و دريافت هزينه حق مالکانه درآمدهايي را براي خود تعريف کند.

 

مديرعامل شرکت معدني و صنعتي چادرملو معتقد است: جميع عوامل يادشده به ويژه اختصاص 50 درصد از درآمد چادرملو به بهره مالکانه، سبب شد قيمت سهام چادرملو با کاهش مواجه شود و سهامداران اين شرکت خسارات بسياري متحمل شوند.
وي افزود: البته با وجود تمامي سختي هاي ناشي از سلب پروانه بهره برداري و گنجاندن بهره مالکانه در بودجه 92، اين مجموعه تا به امروز توانسته است به تمامي تعهداتش عمل کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران