تاثیر افت جهانی قیمت بر تولید محصولات معدنی در ایران

تاثیر افت جهانی قیمت بر تولید محصولات معدنی در ایران

آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنج ماه نخست سال جاری از افت تولید برخی از محصولات معدنی درکشور حکایت دارد. کاهش جهانی قیمت این محصولات عمده دلیلی است که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت افت تولید محصولات معدنی را به آن نسبت می‌دهند.

 

به گزارش استیل پدیا، در این خصوص معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز معتقد است، طی دوره مورد بررسی افت تولید ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی این اقلام در بازارهای جهانی بوده و این درحالی است که تقاضای بازار داخلی تحت پوشش قرار گرفته و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

جعفر سرقینی گفت:‌ واحدهای تولیدی در بخش صنایع معدنی با بهبود شرایط بین‌‌المللی بازارها می‌توانند نسبت به افزایش تولید و رشد صادرات خود اقدام کنند. به گفته سرقینی، بررسی عملکرد تولیدکنندگان فولاد کشور نشان می‌دهد، طی پنج ماه نخست امسال میزان صادرات این بخش به سه میلیون تن رسید و این در شرایط رکود فعالیت‌های ساختمانی صورت گرفت.

 

به گفته وی، میزان تولید فولاد خام در دوره پنج ماه نخست امسال به رقم 8/ 6 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 8 درصدی را نشان می‌دهد. وی افزود: مس کاتد تولیدی در این مدت به 77 هزار تن رسید که کاهش هشت درصدی را در مقایسه با مدت مشابه در سال 93 ثبت کرد. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: شمش آلومینیوم تولیدی نیز در دوره این گزارش به 125 هزار تن رسید که رشد 5/ 2 درصدی را نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته نشان می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه در این مدت 104 هزار تن پودر آلومینا تولید شد، گفت: مقایسه این میزان با عملکرد پنج ماه اول پارسال افت 2 درصدی را ثبت کرد. سرقینی عملکرد بخش خصوصی در زمینه تولید سنگ آهن را در پنج ماه ابتدایی امسال بالغ بر 12 میلیون تن ذکر کرد و افزود: مقایسه این رقم نسبت به عملکرد دوره مشابه سال گذشته کاهش 11 درصدی را به دنبال داشت.

 

وی با بیان اینکه عملکرد بخش کاشی و سرامیک در پنج ماه نخست امسال به میزان 146 میلیون مترمربع است، گفت: مقایسه این رقم با تولید دوره مشابه در سال 1393 کاهش 19 درصدی را نشان می‌دهد. سرقینی آمار تولید شیشه جام را در این دوره 305 هزار تن ذکر کرد که رشد تولید 21 درصدی را نسبت به مدت پنج ماه ابتدایی سال گذشته به همراه داشت.

 

براساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری قرار است تولید فولاد خام به 18 میلیون تن، کاتد مس 200هزار‌تن، شمش آلومینیوم 310 هزار تن، پودر آلومینا 250 هزار تن، سیمان 72 میلیون تن، کاشی و سرامیک 440 میلیون مترمربع و شیشه جام به یک میلیون و 350 هزار تن برسد.


بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران