حرکت قیمتی فلز سرخ در بورس کالا منطبق با بازارهای جهانی صورت گرفت

همگرایی مس بازار تهران با بورس لندن

همگرایی مس بازار تهران با بورس لندن

با بررسی روند حرکت فلز سرخ در بورس کالای ایران در فاصله 80 روز گذشته باید گفت بر‌خلاف روند کاهشی ملایم که قیمت این فلز در مرداد داشته است، در شهریور شاهد روند صعودی و تند آن بوده‌ایم.

 

به گزارش استیل پدیا، با آغاز فصل پاییز اگر چه شروع حرکت بهای مس کاهشی بود، اما حدود 3 هفته گذشته مجددا تغییر مسیر داده و حرکت صعودی خود را آغاز کرده که با توجه به واقعیت‌های جهانی و روند صعودی بهای ارز انتظار رونق دوباره بازار این محصول وجود دارد.

 

این در شرایطی است که روند بازار فلزات داخلی منطبق بر روند بهای فلزات در بورس جهانی لندن بوده است، به‌ طوری که در فاصله ماه‌های جولای و اکتبر نیز شاهد همین تغییر روند قیمتی بوده ایم که نمودار همراه موید این مطلب است.

 

قیمت مس در معاملات بورس کالای ایران با افزایش بیش از 300 تومانی در هر کیلو نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته مواجه شد. این در شرایطی است که قیمت فلز سرخ در بازارهای جهانی طی هفته گذشته نوسان زیادی را تجربه کرد و روز جمعه گذشته کاهش 38/ 1 درصدی یافت و به 5 هزار و 270 دلار در هر تن رسید. البته به گفته معامله‌ گران افزایش نرخ این فلز در بازارهای داخلی به دلیل میانگین مثبت هفتگی این فلز بوده است؛ چرا که مس جهانی در روزهای گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده بود.

 

همچنین می‌توان افزایش بهای فلز سرخ را بیشتر از بازارهای جهانی، مربوط به روند مثبت نرخ ارز در هفته اخیر و برگشت مثبت بهای نفت طی روز جمعه دانست. البته این شرایط بر معاملات روز گذشته بورس کالا نیز حاکم بود؛ چرا که روز یکشنبه عرضه‌های مس در تالار صنعتی با روند صعودی همراه شد و افزایش حدود 2 درصدی را در هر کیلو نسبت به معامله قبلی تجربه کرد. از طرفی میزان تقاضای محصولات مسی در این تالار معاملاتی نسبت به هفته گذشته به خصوص برای مفتول شرکت صنایع ملی مس افزایش یافته بود، به‌ طوری که به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه دلیل این رشد تقاضا پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها برای معاملات هفته‌های آتی با توجه به روند بهای فلزات در بازارهای جهانی و کاهش موجودی انبارها بوده است.

 

به گفته این فعال آگاه حتی شنیده‌شده در بازار غیررسمی این محصولات برخی فروشندگان در این روز از فروش محصولات خود اجتناب کرده‌اند تا طی هفته‌های آتی نقدینگی بیشتری به دست آورند. به این ترتیب، روز یکشنبه 26 مهر ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از 120 هزار تن انواع کالا بود که در این میان دو هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد.

 

این شرکت همچنین 2 هزار و 500 تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌ شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این روز روی تابلوی معاملات رفت. بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 17 هزار و 929 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش 325 تومانی را تجربه کرد.

 

کل عرضه برای این محصول 2500 تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 540 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 18 هزار و 674 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، رشد 325 تومانی در قیمت پایه را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 2 هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 580 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شركت دنیای مس کاشان نيز در اين روز با قیمت پایه 18 هزار و 729 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته، افزایش 325 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد.

 

کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. از سوی دیگر این فلز سرخ هم اکنون در بازار آزاد با قیمت 18 هزار و 500 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به شنبه گذشته افزایش 400 تومانی داشته است. از طرفی در بازار آزاد اگرچه در مقايسه با هفته‌های گذشته قیمت‌ها افزایشی به ثبت رسید، اما همچنان تجار سعی در رشد قیمت‌ها دارند، به‌ طوری که با وجود پایین آمدن نرخ این محصولات در بازارهای جهانی همچنان تلاش برای رشد قيمت‌ها در بازار غیررسمی ديده می‌شود.

 

در اين ميان قوی‌ ترین پیش‌ بینی اين است که اگر نوسان مثبت قيمت ارز در روزهای آتی ادامه پيدا کند، احتمال دارد روند صعودی قیمت‌ها در بازار داخلی این محصولات هم ادامه‌دار باشد، چرا‌که در هر صورت بخشی از اين نوسانات بازار جنبه روانی ناشی از نوسانات مربوط به نرخ ارز دارد، اما موضوع ديگری که وجود دارد این است که بسياری از کارشناسان قیمت نفت را هم حول و حوش بهای فعلی پیش‌ بینی کرده و معتقدند با توجه به پارامترهای موجود قیمت‌ها رشد اندکی را در کوتاه‌ مدت تجربه خواهند کرد.

 

از سوی دیگر آمار منتشر‌شده در مورد کاهش موجودی انبارهای لندن، بسياری از فعالان اقتصادی را نگران کرده است، زيرا اگرچه با رشد قیمت‌ها همزمان شده، اما چون بهبود مجدد تقاضا به‌ عنوان يک حرکت بازار قابل پیش‌بینی است، انتظار افزايش قيمت‌های داخلی را دامن زده است که اين مساله بر بازارهای جهانی هم موثر خواهد بود، البته در کنار اين موارد شاهد اخبار مثبتی از توافق‌های بین‌المللی هستیم که این موضوع سرنوشت دیگری برای فلزات رنگی در بازارهای داخلی رقم خواهد زد.

 

با اين حال کارشناسان معتقدند نمی‌توان با اطمينان گفت که بازار فلزات داخلی نيز همانند بازارهای جهانی به سرعت تغيير مسير دهد، چراکه با توجه به دورنمای مبهم نرخ ارز قدرت تاثیر‌گذاری اين عامل، بيشتر از بهای فلزات اساسی در بورس لندن است، هر‌چند در کوتاه‌ مدت پیش‌بینی افزایش روند ارز نیز وجود دارد. در این بین مهم‌ تر از همه این موارد این است که پیش‌ بینی می‌شود چین به‌ عنوان بزرگ‌ ترین مصرف‌ کننده فلزات پایه در جهان با رشد تقاضا برای خرید انواع فلزات در نیمه دوم سال 2015 میلادی روبه‌رو خواهد شد.

- سحر نمایشی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران