دو دیدگاه متفاوت سنگ‌آهنی‌ها و فولاد سازان درباره روش مبادله کالا با کالا

تهاتر فولاد با مواد اولیه بازار را به هم می‌ریزد

تهاتر فولاد با مواد اولیه بازار را به هم می‌ریزد

تهاتر کالا با کالا به عنوان راهکاری که پیش از این به‌وسیله کارشناسان توصیه شده بود، این روزها از سوی فولادسازان در حال به کار گرفته شدن است. با توجه به رکود بازار، کمبود نقدینگی و حجم بالای بدهی‌های فولادسازان، پیش از این کارشناسان پیشنهاد تحویل کالا به طلبکاران به جای پول نقد را مطرح کرده بودند.

 

به گزارش استیل پدیا، به این ترتیب هم نوعی گردش مالی در کارخانه‌های فولاد سازی به وجود می‌آید و هم طرف‌های طلبکار زودتر به طلب خود می‌رسند. اما تهاتر اگرچه در شرایط کمبود مالی راهکاری خوب برای صاف کردن بدهی‌ها به نظر می‌رسد اما از آن سو می‌تواند باعث به هم ریختن بازار نیز شود.بررسی‌ها در بازار آهن نشان می‌دهد رکودی که از ابتدای امسال آغاز شده تا پایان سال تغییر نمی‌یابد و در بازار داخلی شاهد رونق معاملات انواع آهن‌آلات نخواهیم بود و این بازار امید به سال آینده دارد تا رونق پیدا کند.

 

اگرچه برخی فعالان اقتصادی کشور امیدوارند با اجرایی شدن «برجام» بازار آهن به‌ تبع سایر بازارها در اوایل زمستان رنگ و بوی رونق بگیرند اما از نظر فعالان این بخش رکود تا پایان امسال مهمان بازار آهن خواهد بود.

 

بررسی‌ها در بازار آهن نشان می‌دهد که این بازار در هفته‌ای که گذشت تغییر خاصی نسبت به هفته‌های گذشته نداشته و همچون گذشته روند نزولی قیمت خود را طی می‌کند. به‌ طوری که در سال ۹۴ هنوز به خود رونقی نگرفته است. بسیاری از فروشندگان محصولات فولادی بر این عقیده هستند که بازار آهن کشور تا پایان سال به رونق نخواهد رسید و قیمت انواع محصولات در بهترین حالت تا آخر امسال تغییری نداشته و ثابت خواهد ماند.

 

به گفته تولید کنندگان بازار آهن علت کاهش محصولات فولادی در بازار داخلی به عواملی چون کاهش قیمت جهانی، نبود تعادل عرضه و تقاضا و ورود محصولات فولادی چینی به بازار داخل است که این امر باعث کاهش قیمت محصولات فولادی و رکود بازار داخلی شده است. آنها امیدوارند که دولت به زودی پروژه‌های عمرانی را آغاز کند تا بازار آهن روی رونق به خود ببیند و روند بازار به بهبودی سرگذارد.

 

در حال حاضر خریدار واقعی در بازار آهن وجود ندارد

 
در همین زمینه محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌ فروشان می‌گوید: قیمت‌ها در بازار آهن در هفته گذشته تغییر خاصی نداشته اما چون محصولاتی در بورس کالاعرضه و معامله شده شاهد بالا رفتن فروش برخی فولادسازان بوده‌ایم. البته این عرضه به دلیل بدهی کارخانه‌های نامبرده به مشتری‌ها انجام‌شده که به عوض بدهی‌شان به آنها فولاد داده و آنها نیز این محصولات را روانه بازار کرده‌اند. وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر خریدار واقعی در بازار آهن وجود ندارد و ورود محصولات فولادی چینی به داخل کشور در رکود بازار داخلی تاثیر بسزایی دارد.

 

هم‌ اکنون تعدادی از تولید کنندگان ما زمینگیر شده‌اند چون چینی‌ها محصولات خود را ارزان‌تر می‌فروشند. در حال حاضر تولیدی‌های ما به سمت تعطیلی کشیده شده‌اند و بسیاری از تولیدکنندگان کوچک محصولات فولادی تعطیل شده‌اند اما واحدهای بزرگ تر همچنان تولید را ادامه می‌دهند ولی شیفت‌های کاری آنها کمتر شده است.

 
آزاد درباره نحوه کمک دولت به رونق بازار آهن می‌افزاید: در حال حاضر دولت نمی‌تواند کمکی به بازار آهن کند اما می‌تواند زیرساخت‌ها را برای سال آینده ایجاد کند که اگر این امر حاصل شود و طرح‌های عمرانی دولت در سال آینده تحرک گیرد و ساخت‌وساز داخلی با رونق مواج شود، برای سال ۹۵ جای امیدواری است که بازار ما به سمت رونق حرکت کند.

 
رییس اتحادیه آهن‌ فروشان درباره معاملات انجام شده در هفته گذشته می‌گوید: در حال حاضر کسی خریدار شمش فولاد نیست و متاسفانه تولید کنندگان ما به این فکر افتاده‌اند که شمش فولاد را صادر کنند این درحالی است که شمش فولاد از چین وارد بازار داخلی می‌شود ولی از محصول داخلی ارزان‌تر صادر می‌شود.

 

وی درباره چشم‌ انداز آینده بازار آهن تصریح می‌کند: تا آخر امسال بازار آهن تغییری نخواهد داشت و رونقی در بازار مشاهده نخواهد شد اما اگر برنامه‌های دولت کاملا شفاف شود برای ابتدای سال آینده، این امیدواری وجود دارد که رکود در بازار داخلی متوقف شده و بازار آهن وارد رونق شود.

 
تهاتر روشی مناسب در شرایط بحران

 
محمدرضا بنی‌اسدی، مدیرعامل آهن و فولاد ارفع می‌گوید: استفاده از کالا به جای پول در صنعت فولاد ایران نمی‌تواند در بازار فولاد ایران تحریکی ایجاد کند تنها به‌عنوان راه‌حلی است که تولید کنندگان می‌توانند اجناس خود را فروخته یا اینکه به سرمایه‌های خود برسند. وی می‌افزاید: البته این گونه طرح‌ها در صنایع دیگر و حتی در برخی کشورها عمومیت پیدا کرده چراکه با توجه به رکودی که بر بازار فلزات حاکم شده، لازم است از روش‌های تهاتری کالا استفاده کنیم.مدیرعامل آهن و فولاد ارفع خاطرنشان می‌کند: استفاده از روش تهاتری هم نوعی گردش در کارخانه‌های فولادسازی به وجود می‌آورد و هم طرف‌های طلبکار زودتر به طلب خود می‌رسند و در شرایط کنونی این راهکار مناسبی به نظر می‌رسد.

 

روش تهاتری روشی منطقی نیست

 
با این حال گروهی از تولید کنندگان سنگ‌آهن از این روش چندان راضی به نظر نمی‌رسند و با آن به‌عنوان یک روش دائمی موافق نیستند. پروا سلطانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران می‌گوید: استفاده از این راهکارها برای فروش محصولات و به‌ دست آوردن سرمایه‌های لازم، نه اصولی و نه منطقی است و به نظر می‌رسد چندان نتواند موفقیتی کسب کند. وی تصریح می‌کند: از آنجا که قیمت‌ گذاری‌هایی که روی فولاد انجام می‌دهند به‌ طور عمده بالا است به همین دلیل شرکتی که محصولات فولادی را گرفته و تهاتر می‌کند فضایی برای فروش آن پیدا نمی‌کند در نتیجه چنین راهکاری نمی‌تواند منطق اقتصادی داشته باشد.

 

وی تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد برای این فولاد سازها در بازار خود تحولی ایجاد کنند بهتر است روش‌های دیگری را هم مورد آزمایش و امتحان قرار دهند چراکه این روش شاید در کوتاه‌ مدت تاثیرگذار باشد اما در بلند مدت نمی‌توان انتظاری از آن داشت. به گفته وی، بهترین کار این است که از روش‌های منطقی و اصولی برای جریان انداختن بازار استفاده شود تا هم منطق اقتصادی داشته باشد و هم بتواند تحولی در صنعت فولاد ایران ایجاد کند.

- بهناز صفری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران