بازار ۴۷۰هزار تنی برای ورق‌های لوله‌های فولادی نفت و گاز

تولید ورق‌های فولادی خاص به صرفه نیست

تولید ورق‌های فولادی خاص به صرفه نیست

ورق‌های فولادی در ایران علاوه بر تولید، صادر می‌شود با این حال در مقابل این هم صادرات، واردات نیز داریم ولی آنچه وارد ایران می‌شود ورق‌های خاصی است که برای تولید لوله‌های گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

به گزارش استیل پدیا، از آنجایی که در ایران تقاضای زیادی برای این کالا وجود ندارد تولید این‌گونه ورق‌ها به صرفه نیست. سالانه حدود ۴۷۰هزار تن ورق فولادی وارد کشور می‌شود این در حالی است که میزان تولید ورق‌های تخت در ایران ۲میلیون و ۴۰۰هزار تن است.تولید ورق به ۱۱ میلیون تن برسد.

 
احمد دنیانور، مدیرعامل فولاد جنوب می‌گوید: در ایران انواع ورق‌های فولادی تولید می‌شود اما آنچه جنبه وارداتی به خود گرفته ورق‌های خاصی است که در لوله‌های نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 
وی می‌افزاید: در‌حال‌ حاضر ۲میلیون و ۴۰۰هزار تن ورق تخت در کشور تولید می‌شود که براساس برنامه چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ قرار است به ۱۱ میلیون تن برسد.

 
دینانور تصریح می‌کند: علت واردات این نوع ورق‌ها این است که کشور ما به لحاظ متالورژی نیازمند برخی ورق‌های خاص است که در کشور تولید نمی‌شود اما در مقابل ورق‌هایی تولید می‌شود که امکان صادرات آنها به سایر کشورها هم وجود دارد. وی خاطر‌نشان می‌کند: درواقع ورق‌های خاصی که برای نفت و گاز وارد می‌شود و به‌ وسیله کارخانه‌های لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد در لوله‌های بدون درز کارآیی‌ دارند.

 
دنیا نور عنوان می‌کند: از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ورق‌های تولیدی ۷۰۰ هزار تن در سال صادر می‌شود که بیشترین میزان صادرات آن به چین و ژاپن و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس است.

 
مدیرعامل فولاد جنوب درباره اینکه چرا ورق‌های نفت و گاز در ایران تولید نمی‌شود، بیان می‌کند: میزان مصرف این محصولات در ایران به اندازه‌ای نیست که بخواهیم خودمان واحد تولیدی احداث کنیم چراکه تولید آن در کشور به صرفه نخواهد بود.

 
وی تاکید می‌کند: وارد کردن ورق‌هایی که در لوله‌های نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند برای ما به صرفه‌تر از تولید آن در کشور است چرا که سالانه فقط حدود ۴۷۰ هزار تن از این محصولات وارد کشور می‌شود.

 
دنیا‌نور می‌افزاید: در‌حال‌حاضر کارخانه‌های فولاد مبارکه، فولاد اکسین، فولاد کاویان و گیلان اقدام به تولید انواع ورق می‌کنند که بیشترین تولید‌کننده این محصول هم فولاد مبارکه است.وی خاطرنشان می‌کند: براساس برنامه چشم‌ انداز ۱۴۰۴ پیش‌ بینی شده ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تن محصولات فولادی تخت در ایران تولید شود که بر این اساس برای ۸ میلیون تن فولاد، طرح در دست اجرا وجود دارد که برای این منظور هم واحدهای موجود درحال اجرای برنامه‌های خود هستند و هم واحدهای جدید راه‌ اندازی خواهند شد.

 
دنیا نور تصریح می‌کند: واحدهای جدیدی در استان هرمزگان و خوزستان احداث شده‌اند و واحدهایی قدیمی هم در‌حال اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود هستند. وی می‌گوید: هدف از رسیدن به تولید ۱۱ میلیون تن، بیشتر جنبه صادراتی دارد زیرا میزان تولید فولاد در کشور ۲۲ میلیون تن است که تنها در سال ۸۹ تولید ۲۹ میلیون تنی فولاد را تجربه کرده‌ایم که پس از آن با کاهش مصرف و تولید رو‌به‌رو شدیم به طوری که سال گذشته میزان تولید به ۱۷ میلیون تن رسید.

 
وی تصریح می‌کند: بر‌اساس سند چشم‌ انداز ۱۴۰۴ قرار است از ۵۵ میلیون تن فولاد، ۳۰ میلیون تن آن در داخل مصرف شود و ۲۵ میلیون تن نیز هدف صادرات‌ قرار گیرد در ورق هم شرایط به همین گونه است. شاید با تولید ۱۱ میلیون تن فولاد تخت، این امکان وجود داشته باشد که مازاد تولید را صادر کرده و با ایجاد ارزش‌ افزوده بیشتر ارز مناسبی را وارد کشور کنیم.
دنیانور در ادامه می‌گوید: در میلگرد هم مازاد عرضه وجود دارد و به طور تقریبی در این محصول باید براساس برنامه تا ۶ میلیون تن تولید داشته باشیم زیرا در‌حال‌ اضر به علت کاهش تقاضا با کاهش تولید میلگرد نیز رو به رو شده‌ایم.

 
وی می‌گوید: رکود حاکم بر فضای اقتصادی کشور و تهاتر بدهی واحدهای تولیدکننده با طلبکاران به شکل جنس است یعنی واحدهای تولیدی به طلبکارانی مانند تامین‌ کنندگان تجهیزات و پیمانکاران بدهی دارند بنابراین تولید‌ کنندگان مجبورند کالاهای تولیدی خود را زیر قیمت بفروشند تا بتوانند نقدینگی‌های لازم را تامین کنند به همین دلیل قیمت‌ها در هفته اخیر با کاهش فراوانی رو‌به‌‌ رو بوده است.

 
تولید ورق‌های فولادی خاص لوله‌های نفت

 
برزو صالحی، مشاور مدیر‌عامل شرکت ملی فولاد ایران می‌گوید: در‌حال‌ حاضر از جمله کارخانه‌هایی که اقدام به تولید ورق‌های فولادی در ایران می‌کنند فولاد مبارکه، فولاد اکسین، فولاد کاویان و ورق و لوله اهواز و ورق خودرو چهارمحال بختیاری است.

 
وی می‌افزاید: فولاد اکسین و فولاد مبارکه علاوه بر تولید ورق‌های فولادی صادرات ورق هم دارند، از جمله اهدافی که برای فولاد اکسین در نظر گرفته شده این است که ورق‌های عریض تولید کند تا هم به سوددهی برسد و هم اینکه از حالت تولید محصولات فقط ساختمانی خارج شوند اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌اند در این‌باره موفقیت‌های چشمگیری به‌ دست آورند.

 
او تصریح می‌کند: بیشتر ورق‌هایی که در‌حال‌ حاضر واردات آنها افزایش یافته ورق‌های خاصی است که فولاد اکسین قرار بود آنها را تولید کند به‌ ویژه ورق‌های مخصوص لوله‌های نفت و گاز که در کشور این نوع محصولات تولید نمی‌شود. صالحی عنوان می‌کند: در‌حال‌حاضر یکسری ورق‌هایی وجود دارند که باید به صورت ورق‌های عریض تولید شوند تا لوله‌ سازی اهواز بتواند با آنها لوله تولیدکند ولی متاسفانه فولاد اکسین این لوله را تولید نمی‌کند و قرارداد‌هایی که لوله‌سازی اهواز می‌بندد با تولید کنندگان خارجی است.

- بهناز صفری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران