مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت

شرکت های سنگ آهنی نباید بهره مالکانه پرداخت کنند

شرکت های سنگ آهنی نباید بهره مالکانه پرداخت کنند

تا قبل از ارائه لایحه بودجه 95 دولت، باید تکلیف حق انتفاع شرکت های سنگ آهنی مشخص شود.

 

به گزارش استیل پدیا، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: کاهش سه درصدی قیمت گندله، کمکی به حل مشکلات حاکم بر شرکت های فولادی نمی کند.

 

مهندس محمود نوریان گفت: براساس پیگیری ها و مذاکرات به عمل آمده با نمایندگان مجلس، بنا شد با برگزاری جلسات منظم، قبل از بسته شدن بودجه 95 و ارائه آن به مجلس، مساله حق انتفاع شرکت های سنگ آهنی مورد بررسی قرار گیرد.وی تاکید کرد: شرکت های سنگ آهنی نباید بهره مالکانه پرداخت کنند، بلکه آنچه باید از سوی این شرکت ها به دولت پرداخت شود صرفا حقوق دولتی است.

 

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تاکید بر اینکه حق انتفاع بر مبنای درصدی از قیمت کنسانتره تعریف شده است و کاهش قیمت گندله تغییری در این مبلغ حاصل نمی کند افزود: این درحالی است که شرکت های سنگ آهنی در مواجهه با کاهش قیمت سنگ آهن، همچنان باید رقم ثابتی را به عنوان حق انتفاع پرداخت کنند.

 

وی درخصوص تناقض موجود در گزارش های مالی فولادی ها و سنگ آهنی ها گفت: سال گذشته قراردادی با فولادی ها داشتیم که به موجب آن قیمت گندله به تناسب افزایش یا کاهش قیمت شمش، تغییر می کرد.

 

به طور مسلم تا زمانی که شرکت های فولادی بار سنگ آهن را از شرکت های سنگ آهنی حمل می کنند، باید پایبند این قرارداد باشند ؛ مگر آنکه قصد توقف بار را داشته باشند.

 
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به این مطلب که : کاهش سه درصدی قیمت گندله، کمکی به حل مشکلات حاکم بر شرکت های فولادی نمی کندگفت : ما معتقدیم در قیمت گذاری محصولاتمان باید تابع شرایط بازار باشیم و به صورت دستوری عمل نکنیم. به گونه ای که براساس شرایط بازار اگر قادر به فروش کالای خود نبودیم مبادرت به کاهش قیمت محصولات تولیدی خود کنیم، اما با وجود تقاضا در بازار، دلیلی بر کاهش قیمت ها به صورت دستوری وجود ندارد.وی ادامه داد: فروش ما به شرکت های فولادی به صورت نقدی انجام می شود.

 

اما همواره  از شرکت های فولادی مطالبه داشته ایم. از این رو حساب بدهی های آنها برای ما باز است و مطالبات ما از این شرکت ها به صورت تدریجی پرداخت می شود.

 

نوریان از بدهی 1200 میلیارد تومانی فولادی ها به چادرملو خبر داد و گفت: همین رقم نیز در مورد گل گهر صادق است .

 

این مطالبه براساس فروش کنسانتره بر مبنای 16 درصد قیمت شمش برای فولاد مبارکه و 14 درصد  قیمت شمش برای فولاد خوزستان محاسبه می شود. البته شرکت های فولادی در سال جاری حمل کمتری از ما داشتند.

 

وی درباره گندله وارداتی از هند به کشور نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر مقداری گندله از سوی فولاد مبارکه از هند وارد می شود که این نوع گندله رقیبی برای گندله تولیدی ما محسوب نمی شود. سال گذشته گندله با نرخ 110 دلار وارد شده بود که در سال جاری واردکنندگان مدعی هستند این گندله با نرخ 87 دلار به ازای هر تن وارد می شود.

 

براین اساس با توجه به نرخ 87 دلاری، اگر این نرخ بر ارز مبادله ای تقسیم شود و با در نظر گرفتن نرخ کرایه حمل از بندر عباس، قیمت این گندله برابر همان نرخ 23 درصد شمش است که مبنای قیمت گندله داخلی است .

 

نوریان درخصوص میزان تولید گندله از سوی چادرملو تصریح کرد: در حال حاضر برنامه ای برای کاهش تولید گندله نداریم ضمن اینکه اگر طرح فولادسازی ما راه اندازی شود، با کاهش گندله نیز مواجه خواهیم بود. در واقع حدود 6 ماه دیگر تمام گندله های تولیدی این مجموعه در واحد فولادسازی چادرملو استفاده خواهد شد؛ براین اساس پیش بینی می شود که گندله ای برای فروش وجود نداشته باشد.

 

وی با اشاره به این مطلب که علاوه بر بحث حق انتفاع و کاهش قیمت، بحث سلب پروانه بهره برداری از معادن نیز مشکل ساز شده، اظهار کرد: بر اساس تصمیم مدیران ایمیدرو در سال 84 با اتمام مهلت پروانه بهره برداری شرکت های سنگ آهنی، از تمدید این پروانه به نام شرکت های سنگ آهنی خودداری و به نام ایمیدرو ثبت شد.

 

وی خاطرنشان کرد: در واقع با واگذاری اموال و دارایی های ایمیدرو در پی خصوصی سازی، این نهاد دولتی از منابع مالی لازم برای اجرای طرح های توسعه ای خود برخوردار نبود. از این رو بر آن شد که با عدم تمدید پروانه بهره برداری و دریافت هزینه حق مالکانه درآمدهایی را برای خود تعریف کند.

 

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو معتقد است: جمیع عوامل یاد شده به ویژه اختصاص 50 درصد از درآمد چادرملو به بهره مالکانه، سبب شد قیمت سهام چادرملو با کاهش مواجه شود و سهامداران این شرکت خسارات بسیاری متحمل شوند.

 

وی افزود: البته با وجود تمامی سختی های ناشی از سلب پروانه بهره برداری و گنجاندن بهره مالکانه در بودجه 92، این مجموعه تا به امروز توانسته است به تمامی تعهداتش عمل کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران