محسن خندان دل، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد

فشارهای سیاسی عامل اجرای طرح های فولاد سازی در خراسان رضوی

فشارهای سیاسی عامل اجرای طرح های فولاد سازی در خراسان رضوی

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پراکندگی جغرافیایی طرح های فولاد سازی و نداشتن توجیه اقتصادی آنها نشان می دهد که اجرای این طرح ها تنها براساس فشارهای سیاسی بوده است.

 

به گزارش اسیتل پدیا، محسن خندان دل با اشاره به 22 طرح صنعتی نیمه تمام در خراسان رضوی افزود: مشکل اصلی این طرح ها که اجرای آنها از سال 1385 در خراسان رضوی آغاز شده و بین پنج تا 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، نبود زیرساخت های لازم به ویژه آب است.

 
وی اظهار کرد: برنامه ریزی حاکمیتی در بخش معدن دارای ایرادات اساسی و فاقد سیاست های بلند مدت ثابت است به طوری که با تغییر هر دولت سیاست ها و قوانین این بخش به کلی تغییر می کند و تبعات آن گریبان بخش خصوصی را می گیرد.

 
خندان دل گفت: نمایندگان مردم برخی شهرستان ها در مجلس شورای اسلامی به حوزه انتخابیه خود نگاه فرابخشی دارند و با قدرت نمایی، مقامات را وادار می کنند که برای حوزه آنها طرح فولادی تعریف و اجرا کنند در حالی که اجرای طرح فولادی در آن منطقه به دلیل نبود زیرساخت های لازم و بازار مناسب به هیچوجه توجیه اقتصادی ندارد.

 
وی با اشاره به آمار مرکز آمار ایران در سال 1393 افزود: براساس آمار این مرکز ارزش افزوده تولیدات معدنی 18 درصد، سرانه جبران خدمت شاغلان معادن 31 درصد، شمار شاغلان آن 36.2 درصد، میزان تولید مواد معدنی 41 درصد، سرانه جبران خدمات 20 درصد، بهره وری نیروی کار در معادن 5.9 درصد و بهره برداری از معادن سنگ آهن، صادرات و سرمایه گذاری در این بخش رشد داشته و نتیجه نهایی اینکه بخش معدن شرایطی مطلوب دارد.

 
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی این آمارها را غیرواقعی دانست و گفت: وقتی سرمایه گذاری در اقتصاد، سیاسی شود و طرح ها فاقد توجیه فنی باشد در نتیجه آمارها نیز غیرواقعی می شود.

 
خندان دل اظهار کرد: میزان بهره برداری از معادن سنگ آهن در خراسان رضوی در حدی نیست که 22 طرح فولادی برای آن تعریف شود، از سوی دیگر وضعیت ماشین آلات، حمل و نقل اعم از جاده ترانزیتی، شمار واگن و خط ریلی نیز پاسخگوی نیاز طرح های فولادی به این تعداد نیست.

 
وی با اشاره به خام فروشی سنگ آهن در خراسان رضوی و تلاش دولت برای کنترل آن با اجرای طرح های فولادی افزود: وقتی ماده معدنی استخراج شود ولی واحد فرآوری برای استفاده از این ماده وجود نداشته باشد نباید معدنکار را متهم به خام فروشی کرد زیرا نمی تواند معدن خود را تعطیل کند لذا ناگزیر به خام فروشی رو می آورد.

 
وی ادامه داد: پیش از آنکه خام فروشی مواد معدنی را اشکال اساسی بدانیم باید بررسی کرد آیا همه عوامل برای فرآوری، حمل و نقل، فروش و صادرات یک ماده معدنی فراهم شده است که معدنکاران برای تامین هزینه های خود نیازی به صادرات مواد خام به خارج از کشور نداشته باشند؟

 
خندان دل گفت: کشورهایی همچون استرالیا و برزیل سنگ آهن معادن خود را به صورت خام صادر می کنند پس چرا خام فروشی این ماده معدنی برای کشور ما که ازنظر اقتصادی در شرایط بهتری از آنها نیست یک اشکال به شمار می آید؟

 
رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیزگفت: برخی از طرحهای مربوط به صنایع معدنی در این استان از جمله فولاد سازی طی سال های گذشته بدون توجه به زیرساخت ها و توجیه اقتصادی و به دلیل فشارهای سیاسی اجرا شده که مشکلاتی را برای صنعتگران بوجود آورده است.

 
ابراهیم ناصری افزود: طرح های فولاد سازی اغلب در نقاطی از خراسان رضوی اجرا شده که آب، برق و دیگر زیرساخت های آن تکمیل نشده است اما با این حال بخش دولتی به اندازه بخش خصوصی به دنبال ارزش افزوده صنایع معدنی است.

 
وی بیان کرد: عمده واحدهای فولاد سازی در سنگان خواف دولتی هستند، البته بخش خصوصی نیز در سنگان واحدهای فولاد سازی راه اندازی کرده که تاکنون فعالیت مطلوبی داشته اند اما زنجیره فولاد کامل نیست و اغلب طرحهای فولادی در خراسان رضوی نیازمند واحدهای گندله سازی هستند.

 
وی افزود: اکنون شرکت بزرگ فولاد خراسان در تامین خوراک خود یعنی 'گندله' با مشکل مواجه است زیرا تنها منبع تامین گندله این شرکت در معادن سیرجان استان کرمان و استان یزد است که میزان ناچیزی را از آنها دریافت می کند.

 
وی بیان کرد: با این حال شرکت فولاد خراسان طرحی را در زمینه گندله سازی و تولید کنسانتره برای تامین مواد اولیه تولید فولاد در دست اجرا دارد لذا دولت بطور جدی پیگیر مساعدت مالی به این شرکت برای اتمام اجرای این طرح ها است.

 
رییس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی واحد تولید آهن اسفنجی طرح فولاد سبزوار و دو طرح فولادی شرکت فولاد خراسان را نیز از فعالیت هایی برشمرد که در سال جاری به اتمام می رسند.

 
ناصری گفت: 22 طرح فولادی با ظرفیت تولید سالانه 35 میلیون و 92 هزار تن در زمینه شمش فولادی، گندله آهن، ورق فولادی، مقاطع فولادی و کنسانتره آهن با مجموع سرمایه گذاری 157 هزار و 290 میلیارد ریال و اشتغالزایی 14 هزار و 358 نفر در خراسان رضوی در دست اجرا است.

 
وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر اتمام طرح های فولادی در خراسان رضوی است لذا در صدد رفع مشکلات زیرساختی و تکمیل فرآوری مواد معدنی در این بخش است .

 
وی افزود: بخش خصوصی به تنهایی قادر به مدیریت یک واحد فولادی نیست لذا برای تکمیل زنجیره تولید فولاد باید کنسرسیومی تشکیل شود تا دولت و بخش خصوصی با یکدیگر تعامل داشته باشند.

 
ناصری اظهار کرد: خراسان رضوی بعد از تهران و اصفهان از نظر تعداد پروانه های بهره برداری و اشتغال صنعتی رتبه سوم کشور را دارد اما از نظر سرمایه گذاری بعد از استان های اصفهان، تهران، خوزستان، مرکزی و بوشهر در جایگاه ششم قرار گرفته است.

 
وی افزود: برای افزایش رتبه استان در بخش سرمایه گذاری صنعتی باید بنگاه های بزرگ با حمایت دولت در خراسان ایجاد شوند و همچنین به منظور توازن توسعه باید پروژه های بزرگ ملی نظیر فولاد سازی در سطح شهرستان ها پیاده شوند.

 
وی ادامه داد: حدود 100 هزار میلیارد ریال فقط در بخش سرمایه گذاری صنعت فولاد خراسان در شهرستان های محروم از جمله خواف، تربت حیدریه، تربت جام و تایباد و بخشی هم در نیشابور و سبزوار مورد نیاز است.

 
معادن سنگ آهن سنگان با ذخیره قطعی 1،2 میلیارد تن یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن در کشور است که میزان استخراج سالانه آن حدود هفت میلیون تن می باشد.

 
ظرفیت تولید فولاد در خراسان رضوی بیش از 64 میلیون تن در سال است که با اجرای کامل طرحهای در دست اجرای فولادی این ظرفیت افزایش قابل توجهی خواهد یافت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران