قیمت مواد معدنی افزایش خواهد یافت؛ منتظر باشیم

قیمت مواد معدنی افزایش خواهد یافت؛ منتظر باشیم

سهام شرکت های معدنی و فلزی، سال بسیار پر فراز و نشیبی را گذرانده است، اما موسسه مورگان استنلی (Morgan Stanley)، معتقد است که اوضاع در حال تغییر است و بدترین روزها، به پایان رسیده است.

 

به گزارش استیل پدیا، تحلیل گران برچسب "جذاب" را بر روی بخش معدن و فلزات زده اند و اظهار کردند ارزش فعلی این شرکت ها در محدوده ای است که از لحاظ سرمایه گذاری، جذاب و سودآور است.

 
این تحلیل گران در مورد شرکت های بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton) و ریوتینتو (Rio Tinto)، توصیه خود را از حالت "equal weight" به حالت "over weight" بهبود بخشیده و در مورد شرکت آنگلو امریکن نیز، به جای "under weight"، حالت "equal weight" را برگزیدند. (این سه عبارت، گزینه های یک سیستم ارزش یابی سهام شرکت ها هستند، که در آن عبارت under weight نشان دهنده کمترین میزان علاقمندی سرمایه گذاران به خرید سهام، عبارت equal weight نشانگر علاقه متعادل به خرید سهام، و عبارت over weight به معنای جذابیت زیاد سهام برای سرمایه گذاران است.)

 
تحلیل اخیر مورگان استنلی پیش بینی می کند که تا سال 2017، قیمت مواد معدنی تا حد 19 درصد افزایش می یابد؛ "جریانی کاملا متفاوت با شرایط 18 ماه اخیر، پیش رو خواهد بود. (شرایط فعلی را به حالتی تشبیه کرده اند که جذر آب دریا به مد تبدیل می شود و روال معکوس می شود)

 
بازار های در حال توسعه و خصوصا چین، همچنان برای تقاضای مواد معدنی، نقطه ای کلیدی محسوب می شوند. در چند ماه پیش رو، انتظار می رود که سهم این قسمت از بازار تقاضا، افزایش یابد. در واقع تسریع استراتژی های محرک اقتصادی و اجرایی در چین، طی چند هفته گذشته، می بایست بازار ملک و همچنین سطح واقعی فعالیت ها را بهبود دهد.

 
سهام شرکت های معدنی افزایش یافت. سهام هر سه شرکت ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون و آنگلو امریکن، بیش از 3.5 درصد افزایش یافت؛ آنگلو امریکن با جهش 6.6 درصدی از سایرین پیشی گرفت. افزایش قیمت نفت نیز، به رشد ارزش سهام شرکت ها کمک کرده است؛ نفت برنت اکنون 1 درصد افزایش قیمت یافته است. طلا نیز 0.2 درصد رشد داشته است.

 
لازم به ذکر است که سهام آنگلو امریکن، امسال بیش از 45 درصد کاهش را تجربه کرده است؛ ریوتینتو و بی اچ پی به ترتیب 19 و 14 درصد از بهای خود را در سال 2015 از دست داده اند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران