جهش قیمت سنگ آهن بعد از خواب 1 هفته ای

جهش قیمت سنگ آهن بعد از خواب 1 هفته ای

روز پنجشنبه، بازار جهانی سنگ آهن از خواب یک هفته ای خود در تعطیلات چین، بیدار شد. گمانه زنی از فعالیت کارخانه های فولاد حتی در شرایط کنونی قیمت، سبب پایداری تقاضا برای سمگ آهن شده و موجب افزایش قیمت این ماده معدنی شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، قیمت معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان، با 1.9 درصد افزایش به 59 دلار (373.5 یوآن) بر تن رسید.

 
قیمت سنگ آهن 62 درصد نیز برای تحویل فوری در بندر کینگدوای چین، با 5.3 درصد افزایش، در روز پنجشنبه، به بهای 55.97 دلار بر تن بالغ شد. در چهار روز گذشته، این اولین رشد قیمت سنگ آهن به شمار می رود.

 
هنگامی که تولید کنندگان اصلی سنگ آهن همچون بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton Ltd) و ریوتینتو (Rio Tinto Group) در تلاش برای افزایش تولیدات کم هزینه خود هستند، رشد اقتصادی در چین با سرعت کمتری پیش رفته و سبب شده است تقاضا برای سنگ آهن کاهش یابد.

 
تولید فولاد به دلیل تمایل کارخانه ها به حفظ نقدینگی، نسبتا روند ثابتی داشته است و پیش بینی می شود که حجم تولید تا ماه نوامبر همچنان ثابت باقی مانده و در سال 2016 کاهش یابد.

 
حجم موجودی سنگ آهن در بنادر چین، پس از 4 فصل متوالی کاهش، در 3 ماه منتهی به ماه سپتامبر، 3.8 درصد افزایش یافت.

 

چشم انداز سنگ آهن

 
در گزارش هواتای گریت وال فیوچرز (Huatai Great Wall Futures Co)، در خصوص سنگ آهن، آمده است: تا زمانی که کارخانه های ضررده فولاد به تولید خود ادامه می دهند، تقاضا برای سنگ آهن بالا خواهد ماند. با وجود آنکه حجم موجودی بنادر در چین افزایش یافته است و سود تولید کنندگان فولاد رو به کاهش است، ما معتقدیم قیمت سنگ آهن افت زیادی نخواهد داشت.

 
بهای میلگرد فولادی که مورد استفاده در ساختمان سازی است، در بورس آتی شانگهای 0.4 درصد افزایش یافته و به قیمت 1,833 یوآن بر تن رسیده است. این رقم به کمترین حد قیمت ثبت شده برای این محصول صنعتی نزدیک است.

 
تولید فولاد در این کشور طی ماه آگوست نسبت به ماه جولای، 1.7 درصد رشد یافته است. اما در 8 ماه نخست سال 2015، مجموع تولید نسبت به سال 2014 از کاهش 2 درصدی حکایت دارد. شایان ذکر است که چین، تولید کننده بیش از 50 درصد فولاد جهان است.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران