موافقت هند با واردات سنگ‌آهن از ایران

موافقت هند با واردات سنگ‌آهن از ایران

دولت هند با واردات سنگ‌آهن ایران از سوی شرکت KIOCL برای تولید گندله و صادرات آن به ایران تحت مکانیزم تجارت به روپیه موافقت کرد. اکونومیک تایمز هند در گزارشی نوشت: گندله تولید شده برای تامین تقاضای کارخانه‌های فولادسازی ایرانی به ایران صادر خواهد شد. دو کشور حدود یک سال است که در این زمینه سرگرم مذاکره بوده‌اند. شرکت KIOCL درخواست معافیت از پرداخت تعرفه صادرات 5 درصدی برای سنگ‌آهن کرده است که موضوع مذکور در یک نشست رده بالا میان مقامات KIOCL، MMTC و وزارتخانه‌های فولاد و بازرگانی تصمیم‌گیری شد. وزارت فولاد هند به شرکت KIOCL توصیه کرد با ایران یک قرارداد بلندمدت برای دو سال آینده امضا کند.

افت چشمگیر قیمت جهانی سنگ‌آهن منجر به متوقف شدن ظرفیت هفت میلیون تنی کارخانه گندله‌سازی KIOCL در مانگلور شده است. این شرکت پس از اینکه به دلیل نگرانی‌های محیط زیستی در سال 2006 ناچار به تعطیلی معدن سنگ‌آهن خود شد، سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از شرکت دولتی NMDC تامین کرده است.
مالای چاترجی، رئیس و مدیرعامل KIOCL اظهار کرد، این شرکت در یک سال گذشته به‌دنبال بازاری در ایران بوده و مایل است از مکانیزم تجارت روپیه و تقاضای کارخانه‌های فولاد ایرانی برای 10 تا 15 میلیون تن گندله سود ببرد.
بر‌اساس این گزارش، شرکت KIOCL پیشنهاد کرده یک توافق فرآوری با ایران داشته باشد که از سوی وزارت فولاد هند تسهیل خواهد شد.
مذاکرات بین دو کشور در حال حاضر درخصوص این موضوع ادامه دارد و در نشستی که جمعه گذشته در دهلی برگزار شد، نماینده وزارت بازرگانی هند اظهار کرد این وزارتخانه مخالفتی با تسهیل توافق و تضمین آن برای این شرکت ندارد.
به دلیل اینکه KIOCL مستقیما به واردات و صادرات خواهد پرداخت، خواستار معافیت از پرداخت تعرفه صادرات و تعیین هر گونه تعرفه بر مبنای توافق فرآوری شده است.
کارخانه گندله KIOCL در مانگلور با ظرفیت تولید 5/ 7 میلیون تن، 100 درصد صادرات‌محور است با این همه به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی و وضع هزینه حمل ریلی بر مبنای مسافت، KIOCL صادرات گندله را به مدت چند سال متوقف کرده بود و پس از سه سال وقفه برای صادرات به مقصد چین و همچنین صادرات 55 هزار تن گندله به ایران احیا شد.
در دو سال گذشته این کارخانه تنها از طریق عرضه به شرکت‌هایی مانند Essar group و JSW Steel سرپا مانده است.

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد، معدن و سنگ آهن فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران