عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن مطرح کرد

سیاست دوگانه چین در تجارت با ایران

سیاست دوگانه چین در تجارت با ایران

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران با انتقاد از سیاست دوگانه چین در تجارت با ایران، گفت: قیمت تمام شده سنگ آهن ایران در دنیا قابل رقابت است اما زمانی که حمل‌ونقل انجام می‌شود غیررقابتی می‌شود.

 

به گزارش استیل پدیا، کیوان جعفری طهرانی افزود: این قسمت کار دست ما نیست و انتظار می‌رود دولت به مباحث زیربنایی توجه بیشتری داشته باشد.

 

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران همچنین با اشاره به سیاست دوگانه چین در تجارت با ایران گفت: در هفت ماهه سال 2015 کشور چین به جز سنگ آهن استرالیا، برزیل و آفریقای جنوبی تنها 64 میلیون تن سنگ آهن خریداری کرده است و همین موضوع باعث شد تا ما کاهش 42 درصدی صادرات سنگ آهن به چین را داشته باشیم.

 

جعفری طهرانی با بیان این‌که چین تلاش می‌کند رفته رفته کشورهای کوچک صادر‌کننده سنگ آهن را از بازار خود حذف کند، اظهار کرد: چین در تلاش است تا واردات سنگ آهن خود را به سه کشور عمده تولید‌ کننده سنگ آهن یعنی استرالیا، برزیل و آفریقای جنوبی محدود کند که این موضوع برای ایران مشکل ایجاد خواهد کرد و باید به فکر بازارهای جدیدی باشیم.

 

وی ادامه داد: در تمامی این سال‌ها چین به دنبال این بوده که با لغو تحریم‌های ایران از بازار‌های کشورمان برای صادرات محصولات خود و افزایش تجارت با ایران به عنوان یک شریک تجاری استفاده کند، اما در عین حال مشاهده می‌شود که این کشور در حال خارج کردن ایران از بازار سنگ آهن خود است.

 

 پروا سلطانی عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران از برگزاری سومین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران در آذرماه سال جاری خبر داد. وی با بیان این که محور این همایش نقشه راه نسل سوم سنگ آهن ایران است، گفت: در شرایطی هستیم که بهبود فضای کسب‌وکار ضروری است و باید سعی کنیم زمینه افزایش مشارکت بخش خصوصی را فراهم کنیم.

 

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های قبلی سنگ‌آهن در ایران اظهار کرد: در همایش اول موفق شدیم عوارض صادراتی سنگ آهن دانه‌ بندی را برداریم و در همایش دوم نیز شرایطی برای بهبود روابط با دولت و مجلس شورای اسلامی ایجاد کردیم.

 

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران افزود: امیدواریم در این همایش بتوانیم روی ایندکس قیمتی سنگ آهن ایران تاثیر‌گذار و از چند روز آینده شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

 

سلطانی با اشاره به وضعیت رکودی کشور و دنیا گفت: در این شرایط ما از دولت انتظار داریم که کارهای امتحان شده در کشورهای دیگر را انجام دهند و در شرایط رکود اقتصادی قانون به شکل دیگری با بخش خصوصی و سرمایه‌ گذار برخورد کند به‌طوری که علاوه بر کاهش هزینه‌ها شرایط بازار را برای ورود بخش خصوصی تسهیل کند. وی ابراز امیدواری کرد که انجمن بتواند با برگزاری این همایش با توجه به تغییر قانون معادن در برنامه ششم توسعه شرایط خوبی را برای این بخش ایجاد کنیم.

 

در ادامه بهرام شکوری نایب رییس انجمن سنگ آهن ایران – با بیان این‌که نگاه‌مان به سنگ آهن باید جهانی باشد، اظهار کرد: امروزه دنیا به سمت نگاه دهکده جهانی پیش می‌رود و ما نیز باید به این باور برسیم که هر زمانی که بحث از سنگ آهن می‌شود، تمام معادن سنگ آهن در دنیا را معادن خودمان بدانیم.

 

وی با بیان این‌ که شرکت‌های آمریکایی بیش از 75 درصد از فروش محصولات‌شان در خارج از آمریکاست، گفت: برای مثال شرکت IBM آمریکا در سال 2013، 150 میلیارد دلار درآمد از محل فروش سنگ آهن به دست آورده و این در حالی است که ما در بهترین حالت درآمد نفتی‌مان 76 میلیارد دلار بوده است.

 

نایب رییس انجمن سنگ آهن ایران افزود: دولت، انجمن‌های صنفی و بنگاه‌ها باید نگاه خود را تغییر دهند و نگاه جهانی به این مقوله داشته باشند.

 

شکوری با بیان این‌که نباید سنگ آهن برای صادرات مشکلی داشته باشد، اظهار کرد: اگر در آینده استفاده از سنگ آهن کاهش پیدا کند باید با این ذخائری که داریم چه کار کنیم؟ اگر امروز بتوانیم تولید کنیم و بفروشیم می‌توانیم برای نسل آینده خود ایجاد سرمایه ای کنیم که قطعا به درد بخور خواهد بود.

 

به گفته وی زمانی که با ایجاد عوارض داشتند جلوی صادرات سنگ آهن را می‌گرفتند، می‌توانستیم بیش از 100 دلار سنگ آهن خود را بفروشیم که اگر آن زمان فروخته بودیم امروز به ازای هر تن در آن زمان می‌توانستیم چند تن سنگ آهن وارد کنیم.

 

نایب رییس انجمن سنگ آهن ایران با بیان این‌که قیمت‌گذاری سنگ آهن براساس نظام عرضه و تقاضا خود به خود انجام می‌شود، گفت: پیشنهاد ما این است که دولت به این موضوع ورود نکند، چرا که قیمت‌ها براساس این سیستم خود به خود تعیین می‌شود و اگر انحصاری در این بخش دیده شد آن زمان می‌توان به این موضوع ورود پیدا کرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران