دعوا بر سر 200 میلیارد تومان یارانه صنعت شروع شد

دعوا بر سر 200 میلیارد تومان یارانه صنعت شروع شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به اختصاص 200 میلیارد تومان یارانه به خودروسازان واکنش نشان داد و کارخانه‌های فولاد، معادن سنگ‌ آهن و زغال‌ سنگ را در این یارانه سهیم دانست.

 

به گزارش استیل پدیا، در جریان بازدید محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی از ایران خودرو اختصاص 200 میلیارد تومان یارانه تولید به خودروسازان، شوکی بزرگ به تولید کنندگان دیگر وارد کرد . این در حالی بود که هفته پیش گفته شده بود ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه قرار است به تولید اختصاص یابد. اما آنطور که تولید کنندگان از صحبت هفته گذشته نوبخت برداشت کرده بودند ظاهرا این مبلغ قرار بوده حداقل به چند بخش از تولید اختصاص یابد، نه اینکه تنها نصیب خودروسازان شود.

 

با این حال سه‌ شنبه گذشته وزارت صنعت در خصوص ابهام در این یارانه اعلام کرد که با وزارت صنعت، معدن و تجارت توافقنامه‌ای امضا شده که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در راستای پرداخت منابع تولید عمل کند و با تسهیلاتی که از سوی نظام بانکی مقرر است در اختیار صنعت قرار گیرد، بتواند مابه‌التفاوت سود را بپردازد. از این رو وزارتخانه یارانه ۲۰۰ میلیارد تومانی دولت را مربوط به کل تولید اعلام کرد.

 

اما ظاهرا با فرض اینکه این یارانه تنها در صنعت خودرو کشور هزینه می‌شود، صدای بسیاری از تولید کنندگان دیگر درآمده است و به تازگی نیز مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم نسبت به آن واکنش نشان داده و گفته قرار نیست رقم 200 میلیارد تومان سهیمه صنعت از هدفمند سازی یارانه‌ها، فقط در اختیار خودرو سازان قرار گیرد و سازمان ایمیدرو با تخصیص آن فقط به صنعت خودرو مخالف است. او وضعیت کارخانه‌های فولاد و معادن سنگ‌آهن و زغال‌سنگ را بحرانی مطرح کرده و تزریق سهمی از این یارانه را در این بخش‌ها ضروی دانسته است.

 

مهدی کرباسیان امروز در آئین تودیع و معارفه مدیران عامل قدیم وجدید شرکت ملی فولاد ایران، اظهار داشت: نباید خودروسازان سهمیه بقیه تولید کشور را از محل یارانه‌ها دریافت کنند، تصور می‌شود با سر و صدا کردن، می توان حقوق مربوط به مجموعه تولید را جذب کرد، درحالی که این برداشت، نادرست است.

 

او در این باره افزود: خودروسازان بر این باورند که با اقدامات خود می توانند، در آرای مسوولان در خصوص تخصیص یارانه برای دریافت سهیمه بیشتر اثر بگذارند، درحالی که اینگونه نیست و مقام های ذیربط به موضوع اشراف دارند.

 

به گفته رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، امروز هر یک از کارخانه‌های فولاد سازی کشور نیاز به منابع برای تامین مواد اولیه و هزینه‌های مربوطه را دارد و چنانچه تخصیص منابع به درستی صورت نگیرد، این واحدها با مشکل مواجه خواهند شد.

 

کرباسیان ضمن هشدار به مسوولان برای رسیدگی به وضعیت واحدهای فولادسازی با توجه به افت شدید قیمت فولاد در بازارهای صادراتی از هر تن یکهزار دلار به 285 دلار، گفته است: شرایط بحران این بخش صرفا به بازار ایران مربوط نیست، بلکه شرکت‌های بزرگ بین المللی نیز با کاهش شدید ارزش سهام خود در بازار جهانی مواجه شده اند.

 

معاون وزیر صنعت همچنین تاکید کرده است که شرکت‌های فعال در عرصه سنگ‌ آهن کشور نیز نیاز به رسیدگی دارند و آنها هم برای گذراندن مشکلات، باید از حمایت لازم برخوردار شوند. او حتی بخش زغال‌ سنگ را مغفول‌ترین و مظلوم‌ ترین بخش معدنی کشور ارزیابی کرده و گفته است زغا ل‌سنگ امروز در دنیا فقط جنبه مصرف حرارتی ندارد، بلکه در حوزه شیمیایی نیز تنوع بهره‌ برداری را پیدا کرده است. اما نسبت به شرکت‌های فعال زغال‌ سنگ کم توجهی شده و آنها با مشکلات مختلف مواجه شده‌اند تا جایی که مسایل کارگری و درکنار آن موضوع ایمنی آنها هم تحت تاثیر قرار گرفته است. اما با وجود این اظهارات باید دید دولت در اختصاص یارانه 200 میلیاردی به کدام صنایع توجه دارد؟


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران