بازتعریف جایگاه معدن و صنایع معدنی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری

بازتعریف جایگاه معدن و صنایع معدنی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری

جایگاه معدن و صنایع معدنی با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و در جهت کاهش وابستگی اقتصاد ملی به نفت، باید بازتعریف شود.

 

به گزارش استیل پدیا،‌ رییس هیات عامل ایمیدرو در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت ملی فولاد با تاکید بر این مطلب گفت: اکنون که در آستانه تدوین برنامه ششم قرار داریم و باید جایگاه جدیدی برای سنگ آهن،‌ فولاد، مس،‌ آلومینیوم،‌ طلا و ... تعریف کرد تا سهم این حوزه در توسعه کشور بیش از پیش نمایان شود.

 
مهدی کرباسیان در این جلسه که محمد خانداداش پور مدیر عامل پیشین و عبدالمجید شریفی مدیر عامل جدید شرکت ملی فولاد،‌ مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان و جمعی از مدیران طرح های استانی فولاد و شرکت ملی فولاد حضور داشتند اظهار داشت:‌ ایمیدرو و بازوهای اجرایی آن همچون شرکت ملی فولاد ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی وظیفه تحقق اهداف برنامه ششم و چشم انداز 20 ساله در بخش معدن و صنایع معدنی و اجرای برنامه های توسعه ای وزارت صنعت معدن و تجارت را برعهده دارند به همین سبب نیاز به بازتعریف وظایف در این مسیر دارند.

 
وی با اعلام استقبال شرکت های خارجی برای مشارکت در توسعه طرح های این بخش گفت: شرکت های ایتالیایی در حال ارایه بسته ای از سرمایه گذاری در بخش فولاد ایران هستند و شرکت های فرانسوی،‌ روسی و چینی نیز بسته های جدیدی برای سرمایه گذاری ارایه داده اند که مهمترین مشخصه آن تامین مالی پروژه های توسعه ای حوزه معدن و صنایع معدنی است.

 
کرباسیان تاکید کرد: در فضای پسا تحریم شرکت های چینی به این نتیجه رسیده اند دیگر نمی توانند با استفاده از پول ایران،‌منابع مالی در اختیار طرح ها قرار دهند بلکه تامین مالی و مشارکت را باید در پیش گیرند.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین به برنامه دولت برای تخصیص 2هزار میلیاردریال یارانه تولید اشاره کرد و گفت: ما اصرار داریم که بخشی از این یارانه صرف معدن و صنایع معدنی شود که از جایگاه بالایی برخوردارند. وی درباره برنامه های آینده شرکت ملی فولاد گفت: اجرای سیاست های اهداف چشم انداز 20 ساله، طرح جامع فولاد و همچنین راه اندازی پروژه های استانی فولاد به عنوان وظایف اصلی این شرکت به شمار می آید.

 
کرباسیان با یادآوری مصوبه انحلال شرکت ملی فولاد گفت: تاکنون یک استدلال برای دفاع از انحلال این شرکت نشنیده ام و اگر چنین استدلالی وجود دارد آن را ارایه کنند تا مشخص شود که چگونه می خواستند شرکتی که وظیفه توسعه فولاد در کشور را دارد منحل کنند. وی یادآور شد: دوره فعالیت مهندس خانداداش پور در مدیریت شرکت ملی فولاد با سکون و پیچیده شدن مراحل اجرای طرح های استانی فولاد همزمان شده بود که خوشبختانه با برنامه های ایمیدرو و این شرکت طرح های مذکور مجددا فعال شدند.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: شرکت ملی فولاد باید طرح هایی را فعال می کرد که ناهماهنگی های بسیاری در آن پروژه ها ایجاد شده بود اما با تلاش های انجام شده و تامین بیش از 2200 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های استانی فولاد،‌ موانع پیش رو برطرف شد.

 
کرباسیان با بیان اینکه اجرای به موقع طرح ها یکی از مهمترین عوامل کاهش هزینه ها است گفت: امروزه مقیاس تولید رقابتی فولاد طرح های 3 تا 5 میلیون تن است این در حالی است که برخی طرح ها در چین با ظرفیت تولید سالانه 20 میلیون تن تعریف شده اند.وی ادامه داد: کاهش 20 تا 80درصدی سهام شرکت های سنگ آهنی در دنیا و ارزان فروشی تولیدات فولاد، یکی از نکات اصلی بازار این صنعت است که این امر توجه به کاهش قیمت تمام شده و تولید رقابتی را ضروری می کند.

 
آغاز راه اندازی آزمایشی آهن اسفنجی فولاد سپید دشت

 
رییس هیات امل ایمیدرو خبر داد که طرح فولاد سپید دشت به عنوان نخستین پروژه استانی فولاد مراحل راه اندازی آزمایشی را آغاز کرده است و در نیمه دوم سال جاری حداقل دو طرح تولید آهن اسفنجی وارد مدار تولید می شوند.

 
طرح سپید دشت چهارمحال و بختیاری با ظرفیت تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی و فولاد خام تعریف شده که قرار است پس از راه اندازی به ظرفیت یک میلیون تنی در سال،‌دست یابد.
در پایان این مراسم لوح تقدیری از سوی رییس هیات عامل ایمیدرو به محمد خاندادش پور اعطا شد. وی بیستمین مدیر عامل شرکت ملی فولاد بود که به مدت بیش از یک سال و هشت ماه مدیریت این شرکت را بر عهده داشت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران