تنوع جذب سرمایه برای صندوق بیمه سرمایه گذاری معدنی

تنوع جذب سرمایه برای صندوق بیمه سرمایه گذاری معدنی

رییس هیات عامل ایمیدرو بر تنوع بخشی برای تامین سرمایه مورد نیاز صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی تاکید کرد.

 

به گزارش استیل پدیا،‌ مهدی کرباسیان که در مراسم معارفه مدیر عامل جدید صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی سخن می گفت،‌ ابتدا با تبریک فرارسیدن عید غدیر و همچنین تشکر از اقدامات محمد رضا شهاب الدین به عنوان مدیر عامل پیشین تصریح کرد: این صندوق در دو سال گذشته دوران تثبیت را سپری کرده اما از هم اکنون باید برای جهش عملکرد آماده باشد.

 
وی ادامه داد: یکی از برنامه هایی که می تواند به جهش عملکرد صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی کمک کند استفاده از منابع متنوع مالی برای تامین سرمایه مورد نیاز است.

 
کرباسیان با یادآوری اینکه استفاده از توان بازار سرمایه تاکنون در کشور مغفول مانده گفت: وجوه مردمی در بازار سرمایه و بازار پول یکی از منابع مهم برای تامین سرمایه مورد نیاز این صندوق محسوب می شوند.

 
وی اظهار امیدواری کرد که هیات مدیره صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی استفاده از روش های جدید تامین مالی را در اولویت خود قرار دهد. رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه حمایت از بخش خصوصی نیازمند اقدامات جدید است گفت: دولت با افزایش سرمایه این صندوق از 10 میلیارد به 68 میلیارد تومان موافقت کرده و تاکنون توانسته ایم 25 میلیارد تومان از سرمایه جدید را تامین کنیم و پیش بینی می شود تا پایان سال مابقی سرمایه نیز در اختیار این صندوق قرار گیرد.

 
وی همچنین تخصیص 25 میلیون دلار کمک به صندوق های توسعه ای در قانون بودجه 94 را یادآور شد و اظهار داشت: دولت تخصیص این رقم را نیز به تصویب رسانده و به زودی بخشی از سرمایه مورد نیاز صندوق بیمه از این روش جذب خواهد شد.

 
کرباسیان با بیان اینکه پیشنهاد ایمیدرو افزایش سرمایه صندوق بیمه تا 200 میلیارد تومان است گفت: ارتقای جایگاه اکتشاف،‌ استخراج و فرآوری در بخش معدن نیاز به حمایت از سرمایه گذاری ها دارد که در چنین وضعیتی جایگاه صندوق بیمه بیش از پیش نمایان می شود به ویژه آنکه قرار است در سال های آتی عقب ماندگی تاریخی کشور در حوزه اکتشاف جبران شود.

 
وی یادآوری شد: فروش 21هزار میلیارد تومانی سهام ایمیدرو به نهادهای غیرتخصصی و پرداخت نکردن منابع حاصل از حقوق دولتی معادن به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی،‌ مانعی برای ایجاد جهش در عملکرد این صندوق شده بود اما با برنامه های جدید در جذب سرمایه،‌ می توان بخشی از این چالش را برطرف کرد.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: مشکلات سیستم بانکی در داخل و بدهی دولت به این بخش از یک سو و قطع ارتباط با مراکز مالی دنیا از سوی دیگر سبب انباشته شدن چالش های تامین مالی در کشور و به ویژه بخش معدن شده است در صورتی که افزایش جایگاه معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی نیازمند تصمیمات و حمایت های جدید است تا همانند کشورهای بزرگ معدنی دنیا شاهد رشد جایگاه این بخش در اقتصاد شویم.

 
کرباسیان در عین حال حمایت معدنکاران از این صندوق را عاملی برای ارتقای جایگاه آن دانست و گفت: ترکیب هیات مدیره که از بخش خصوصی،‌وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو تشکیل شده است نشان از حمایت همه نهادها از چنین صندوقی می دهد.

 
وی افزود: با توجه به اینکه برنامه ششم در حال تدوین است هیات مدیره صندوق در نخستین نشست خود به تبیین جایگاه این صندوق در این برنامه توسعه ای بپردازد و از پیشنهادهای وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو استفاده کند.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که محمد رضا عربی مزرعه شاهی برنامه جدید این صندوق به نحو مطلوبی به اجرا در آورد.

 

افزایش مقیاس عملکرد صندوق بیمه در دو سال گذشته

 
محمد رضا شهاب الدین مدیر عامل پیشین صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در این مراسم با ارایه گزارشی کوتاه از عملکرد این صندوق گفت: ایجاد آرامش و دوری از تنش در مجموعه مهم ترین اقدامی بود که در سال های گذشته در این صندوق انجام شد.

 
وی با خوب توصیف کردن عملکرد سال های 89 و 90 صندوق گفت: متاسفانه با پدیدار شدن مشکلات دولت قبل از سال 91، تامین منابع مالی صندوق بیمه دچار وقفه شد و رکود در این مجموعه حکمفرما شد که در دولت یازدهم،‌ ایمیدرو تلاشی برای خروج صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از فهرست واگذاری ها را آغاز کرد و سرانجام جایگاه این صندوق را به عنوان نهاد حاکمیتی دولتی تثبیت کرد.

 
وی تفویض اختیار ایمیدرو به این صندوق را گامی مهم برای آزادی عملکرد دانست و گفت: در دو سال گذشته مقیاس فعالیت های صندوق افزایش یافته و در شرایطی که صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی تنها به صدور بیمه نامه های 10 تا 20 میلیونی مبادرت می کرد ابتدا اقدام به صدور بیمه نامه های 200 میلیون کرد و اخیرا صدور بیمه نامه های 10 میلیارد و 50 میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

 
شهاب الدین با بیان اینکه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی مسیر مناسبی برای حمایت از معدنکاری بخش خصوصی است تاکید کرد: ایجاد روشی برای منابع و درامدهای پایدار برای صندوق اقدامی تاثیرگذار برای رشد جایگاه این بخش در حوزه معدن خواهد شد. وی تصریح کرد: حمایت های ایمیدرو در دو سال گذشته سبب افزایش مقیاس عملکرد صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران