معاون طرح توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو خبرداد

تکمیل طرح‌های معدنی در اولویت ایمیدرو

تکمیل طرح‌های معدنی در اولویت ایمیدرو

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی نقش مهمی در توسعه بخش معدن و اجرای طرح‌های صنایع معدنی ایفا می‌کند. در ۶ماه نخست سال‌جاری شاهد افتتاح و راه‌اندازی طرح‌های معدنی و صنایع معدنی از سوی ایمیدرو بودیم که علاوه بر توسعه بخش معدن، اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی در برخی مناطق همچون «خور» و «بیابانک» را به همراه داشت.

 

 به گزارش استیل پدیا، حال با تاکید رهبر معظم انقلاب بر توجه بیشتر به بخش معدن، تلاش مسئولان و سازمان‌های معدنی برای توسعه این بخش باید بیش از گذشته شود. در این میان جذب سرمایه برای طرح‌ها و پروژه‌های داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است. اما به گفته معاون طرح توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، جذب سرمایه و تکمیل پروژه‌های داخلی اولویت ایمیدرو بوده و پس از آن به دنبال ورود به کشورهایی که ظرفیت معدنی بالایی دارند برای سرمایه‌ گذاری به منظور تامین مواد معدنی مورد نیاز صنایع معدنی کشور است.

 
جمشید ملارحمان، معاون طرح توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) درباره جذب سرمایه‌گذار خارجی برای اجرای طرح‌های صنایع معدنی در دست ایمیدرو، اظهار کرد: جذب سرمایه برای طرح‌های معدنی و صنایع معدنی جزو اهداف اصلی است. در این میان اجرای کنفرانس‌های مختلف در حوزه معدن و صنایع معدنی در جذب سرمایه‌گذار بسیار موثر است. به عنوان مثال مجموعه‌ای همچون «متال بولتن» در کنفرانس «آهن و فولاد کیش» فضایی برای ایجاد ارتباط میان تولید کنندگان و مصرف‌ کننده و یا به تعریفی دیگر رابطه میان عرضه و تقاضا را در بازارهای بین‌المللی ایجاد کرد.

 

وی افزود: این در حالی است که تمام اطلاعات روز دنیا در چنین مجموعه‌هایی وارد می‌شود و برگزاری این کنفرانس را برای نخستین‌ بار در ایران می‌توان اتفاقی بسیار خوب دانست. برگزاری کنفرانس «آهن و فولاد متال بولتن» یکی از اقداماتی بود که از سوی ایمیدرو در ایران انجام شد. حال در فضای ورود اطلاعات شاهد فضای دریافت اطلاعات نیز هستیم، اما نباید این نکته را فراموش کرد که در چنین فضایی باید تجریه و تحلیل و بررسی اطلاعات را داشته باشیم تا بتوانیم با استفاده از فرصت‌هایی که به واسطه دسترسی و دستیابی به این اطلاعات و ارتباطی که بین شرکت‌های بزرگ فولاد جهان در این کنفرانس‌ها ایجاد می‌شود، بهره‌وری را افزایش دهیم.

 
به گفته وی، استفاده از فرصت‌های پیش آمده به ویژه در دوران پساتحریم بسیار مهم است زیرا تا زمانی که ارتباط‌های ایجاد شده به یک کسب و کار در صنایع معدنی کشور تبدیل نشود، کاری ناقص خواهد بود.

 
ملارحمان درباره استفاده از فرصت پیش‌ آمده، افزود: به اعتقاد من در فضای ارتباطی فعلی،تولید کنندگان، مصرف‌ کنندگان و سرمایه‌ گذاران باید در شرایط پساتحریم از فرصت به دست آمده برای کشور استفاده کنند. درحال‌حاضر باید گروه‌ها و شرکت‌ها و مراکز جذب سرمایه‌گذار این هنر را داشته باشند که بتوانند این ارتباط‌ها را به فضای جذب سرمایه تبدیل کنند. در واقع باید از سرمایه‌های بیرونی و دانش و فناوری داخلی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی استفاده کرد. این موضوع بهترین کلید برای راهگشایی توسعه در بخش معدن خواهد بود.

 
معاون طرح توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در ادامه درباره طرح‌های بین‌المللی ایمیدرو نیز اظهار کرد: ما درباره اجرای طرح‌ها ۲ بحث داخلی و خارجی را پیش‌ رو داریم.

 
درحال‌ حاضر با توجه به اینکه پروژه‌های زیادی را در داخل شروع کرده‌ایم در نتیجه اولویت ما باید جذب سرمایه‌ گذار برای پروژه‌های داخلی باشد تا هرچه سریع‌تر تکمیل شوند.وی ادامه داد: از سوی دیگر باید به صورت همزمان به مزیت‌های معدنی موجود در کشورهای دیگر نیز توجه داشته و آنها را بررسی کنیم.

 

در صورت روان شدن ارتباط ما با دنیا می‌توانیم از این فرصت‌ها در دیگر کشورها استفاده کنیم. در واقع باید با جذب فاینانس خارجی پروژه‌های خودمان را تکمیل کرده و از سوی دیگر با استفاده از صدور خدمات فنی مهندسی یا حتی سرمایه‌ گذاری بتوانیم فرصت‌هایی را برای آینده معدنی و صنایع معدنی در کشورهایی که دارای ظرفیت هستند ایجاد کرده و از آنها استفاده کنیم، زیرا تمامی ذخایر معدنی را در اختیار نداریم به همین دلیل می‌توانیم در کشورهای دیگر برای بهره‌برداری از برخی مواد معدنی وارد شده و آینده کشور را در تامین مواد اولیه با سرمایه‌ گذاری در طرح‌های خارج از کشور تامین کنیم.

 

وی تاکید کرد: معدن بوکسیت گینه جزو طرح‌هایی است که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در خارج از کشور آن را دنبال می‌کند تا با برداشت بوکسیت از آن نیاز صنعت آلومینیوم کشور به این ماده اولیه را تامین کند. متاسفانه در طول ۲۵سال هیچ نوع عملیات اجرایی از سوی ایران روی این معدن انجام نشده است. خوشبختانه چندی پیش با تلاش مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو این قرار داد برای ۲۵ سال دیگر تمدید شد.

 
ملارحمان در پاسخ به این سوال که چه زمان عملیات اجرایی در معدن بوکسیت گینه آغاز می‌شود، اظهار کرد: این قرارداد برای ۲۵ سال دیگر دوباره تمدید شد، ضمن اینکه برای جذب سرمایه برای طرح‌های داخلی و همچنین طرح مطالعات اقتصادی قابل قبول برای بانک‌های جهانی در دست تهیه است. این مطالعات می‌تواند مبنایی برای جذب سرمایه و سرمایه‌ گذار باشد و امیدواریم با تکمیل این گزارش کار اجرایی در معدن بوکسیت گینه آغاز شود. وی افزود: این گزارش از سوی یک شرکت بین‌المللی در حال تهیه است و براساس نتیجه آن با شرکت‌های علاقه‌مند برای سرمایه‌ گذاری در این پروژه وارد مذاکره خواهیم شد.

- کتایون ملکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان 

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران