فولادی‌ها طی یک نشست در‌خواست کردند

ارائه مشوق‌های صادراتی به فولاد‌سازان

ارائه مشوق‌های صادراتی به فولاد‌سازان

در پی تشدید رکود در بازار فولاد و فشار برای کاهش بیشتر قیمت فولاد جمعی از تولید‌کنندگان در جلسه‌ای برای توقف روند کاهشی قیمت فولاد از طریق صادرات به جمع‌بندی رسیدند‌. در این جلسه همچنین گزارشی از وضعیت فولاد در بازار داخلی و جهانی ارائه شد مبنی بر اینکه به‌رغم رشد قیمت سنگ‌آهن و نفت به‌عنوان مولفه‌های تاثیر‌گذار بر قیمت فولاد همچنان نرخ این محصول در بازار داخلی با کاهش روبرو است و به دلیل عدم وجود تقاضا فشار برای افت بیشتر قیمت‌ها روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.

در این جمع فولاد‌سازان به ارائه نظرات خود درخصوص اوضاع بازار پرداختند؛ آنها از دولت خواستند تا با اجرای پروژه‌های عمرانی در بازار مصرف بهبود ایجاد کند و تا آن زمان با ارائه مشوق‌های صادراتی تولید‌کنندگان را برای گذار از این وضعیت حمایت کند.

این جلسه با حضور اغلب مدیران فروش شرکت‌های بزرگ دولتی و مدیران عامل شرکت‌های خصوصی تولید‌کننده میلگرد و شمش برگزار شد و تولید‌کنندگان راهکار تعرفه‌ای را بهترین اقدام دولت برای حمایت بازار در سال جاری عنوان و اظهار کردند: با این اقدام بازار فولاد در سال جاری شرایط بهتری را پیش رو خواهد داشت.

آنها معتقد بودند، به دلیل اینکه بازار داخلی از کمبود تقاضا رنج می‌برد از دولت درخواست می‌شود تا با ارائه مشوق‌های صادراتی راه را برای صدور محصول باز کند؛ چراکه با این کار بازار به تعادل می‌رسد. این در حالی است که در حال حاضر صادرات مقرون‌به‌صرفه نیست و فروش صادراتی با قیمت‌های کمتری نسبت به داخلی انجام می‌پذیرد.

بر این اساس توسعه بازارهای بین‌المللی با حفظ بازار داخل به منظور برقراری تعادل میان تولید و بازار داخل از جمله دلایلی بود که برای دریافت مشوق‌های صادراتی مطرح شد.

حمیدرضا طاهری زاده، نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد در این نشست با اشاره به اینکه از فروردین ماه سال جاری بازارهای فولاد نسبتا به ثبات رسیده است و شاهد قیمت‌های کاهشی نبوده ایم، گفت: این وضعیت در بازارهای خارجی نیز وجود داشته و بعد از دامپینگی که از سوی چین، روسیه و اوکراین در بازار صورت گرفت هم اکنون شاهد ثبات بیشتر بازار چه در بخش محصولات طویل و چه تخت هستیم.

وی از برنامه شرکت‌های فولادی در زمینه تقویت بازارهای صادراتی خبر داد و افزود: این اقدام به منظور کنترل بازار و تنزل قیمت‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر قیمت شمش فولادی حدود 400 دلار، قیمت ورق‌های تخت و رول در بنادر جنوبی بین 420 تا 430 دلار و در بنادر شمالی همین نسبت از بازارهای سی‌ای‌اس است. در این مدت اخیر بازار محصولات طویل نیز کمی رو به افت رفت که در انجمن تصمیم گرفتیم برای کنترل این وضعیت و جلوگیری از افت بیشتر حوزه صادرات تقویت شود.

وی تاکید کرد: براساس تصمیمی که گرفتیم قرار است فولادسازان بزرگ بازارهای صادراتی خود را تقویت کنند تا از کاهش قیمت‌ها جلوگیری شود و بخش خصوصی فولاد نیز با این تصمیم موافق است و امیدواریم با این کار جلوی ورشکستگی کارخانه‌های نوردی و فولادسازان کوچک‌تر را بگیریم.

رسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد نیز این در نشست با اشاره به اینکه قیمت‌ها در بازار فولاد کشور در کف خود قرار دارد، افزود: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و شروع ساخت‌و‌ساز باید بگویم هم اکنون در بهترین شرایط بازار برای مصرف‌کنندگان و خریداران قرار داریم و شاید در آینده نزدیک دیگر شاهد چنین قیمت‌هایی در بازار نباشیم.

وی ادامه داد:‌ بر این اساس اکنون بهترین زمان برای خرید در بازار فولاد است.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد در ادامه حذف اختصاص ارز مبادلاتی به واردات فولاد و محصولات فولادی را یکی از دستاوردهای بزرگ انجمن تولیدکنندگان فولاد دانست و گفت: فولادسازان نیز در این زمینه گذشت کرده و از اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات مواد اولیه فولاد صرف‌نظر کردند. به‌گونه‌ای که بعد از اقدام فولادسازان، بخش‌های دیگری از جمله تولیدکنندگان پیچ و مهره نیز تصمیم گرفتند تا پیشنهاد حذف ارز مبادله‌ای به محصولات بعد از زنجیره فعالیت خود را مطرح کنند.

وی افزود: تا کنون تقاضاهای بیشتری برای افزایش تعرفه واردات مطرح شده است تا از این طریق تولیدکنندگان بتوانند محصول خود را با فولاد داخلی تولید کنند.

خلیفه سلطانی با اشاره به شرایط موجود در منطقه و امکان صادرات فولاد ایران به کشورهایی مانند عراق و افغانستان خاطرنشان کرد: در حال پیگیری جدی اختصاص جوایز صادراتی به فولادسازان صادرات محور هستیم و در همین حال باید واردات فولاد به شکل جدی‌تری کنترل شود.

وی با بیان اینکه برخی تعرفه‌های اعمال شده روی واردات فولاد با وجود افزایش در ابتدای سال باز هم کافی نیستند، عنوان کرد: به همین دلیل تقاضای افزایش مجدد تعرفه واردات برخی اقلام فولادی را داریم.

آزاده حسینی، زهرا مسافر

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران