با خروج ایرالکو از فهرست تحریم ها

نسخه سه‌گانه خروج از بحران آلومینیوم‌سازی ایران پیچیده شد

نسخه سه‌گانه خروج از بحران آلومینیوم‌سازی ایران پیچیده شد

تحریم اتحادیه اروپا علیه قدیمی‌ترین تولیدکننده آلومینیوم ایران لغو شد تا راهی جدید پیش پای این کارخانه باز شود و این تولیدکننده بتواند از این رهگذر بر مشکلات فعلی خود فائق آید.

 

به گزارش استیل پدیا، در کنار این اتفاق خوشایند برای این واحد تولیدی مذاکره با شرکت‌های بزرگ چینی درباره بهسازی خطوط تولید، آینده روشنی را برای این کارخانه نوید می‌دهد.
برنامه‌های بلند مدت برای تامین «بوکسیت» مورد نیاز از معادن ایران در گینه با مشارکت شرکت‌های خارجی نیز نشان از عزم جدی این واحد قدیمی آلومینیوم‌ سازی دارد.

 
این کارخانه در دی سال ۹۱ بنابر ادعاهای غیرمستدل و مرتبط با برنامه هسته‌ای، اقدام به تحریم کارخانه آلومینیوم «ایرالکو» کرد. شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) برای برون‌ رفت از این مشکل،‌ با هماهنگی مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری و همکاری یک وکیل خارجی دادخواستی برای ابطال رای شورای اتحادیه اروپا به ثبت رساند. دادخواست «ایرالکو» در ۲۵ اسفند سال ۹۱ نزد دیوان عدالت اتحادیه اروپا به ثبت رسید و در آن تمامی ادعاهای مطرح شده از سوی شورای اتحادیه اروپا رد شد به این دلیل که آن شورا بدون ارائه کوچکترین مدرک مثبت اقدام به صدور رای علیه «ایرالکو» کرده بود.

 
بالاخره نیز این تحریم پس از مذاکرات گوناگون و با برداشته شدن گام‌های اولیه در رفع تحریم علیه ایران، ۲۴ شهریور سال‌جاری برداشته شد تا راهی نوین بر سر راه این شرکت گشوده شود.

 
لغو تحریم اتحادیه اروپا علیه ‌«ایرالکو»

 
مجید پورعطار، مدیرعامل ‌«ایرالکو» درباره دلایل تحریم این شرکت از سوی اتحادیه اروپا و نحوه ابطال رای آن شورا برای خروج از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا گفت: پس از پیگیری‌های انجام شده و به‌ ویژه شعب مرکز امور حقوقی بین‌ المللی ریاست‌ جمهوری در تهران و پاریس،‌ جلسه رسیدگی به این پرونده ۲۱ بهمن سال ۹۳ در لوکزامبورگ تعیین شد این در حالی بود که با تعامل وکلای داخلی و خارجی،‌ اسناد احقاق‌حق «ایرالکو» مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام رای دیوان عدالت اداری اتحادیه اروپا به نفع این شرکت صادر شد.به گفته وی، این رای ۷ماه پس از رسیدگی بدوی، در ۲۴ شهریور سال‌جاری صادر شد که در آن بر لغو تحریم‌ها علیه ‌«ایرالکو» صحه گذشته شده است.

 
پورعطار بیان کرد: شورای اتحادیه اروپا ۲ ماه بعد از صدور رای فرصت دارد نسبت به رای صادرشده اعتراض کند اما با توجه به نبود استدلال کافی،‌ درنهایت انتظار می‌رود رای دادگاه تجدیدنظر نیز به نفع «ایرالکو» صادر شود.

 
به گفته وی، تامین مواد اولیه مورد نیاز ۱۱هزار کارخانه و کارگاه کوچک و بزرگ صنایع جانبی و پایین دستی وظیفه خطیر و حساسی است که صنعت آلومینیوم کشور آن را برعهده دارد بنابراین تولید و عرضه محصول با کیفیت تولیدی به بازارهای هدف و ماموریت ‌«ایرالکو» در تامین مواد اولیه صنایع مختلف کشور موجب شد تا دشمنان قسم خورده ایران «ایرالکو» را در فهرست شرکت‌های تحریمی قرار دهند.

 
عطارپور خاطرنشان کرد: طبیعی است که در جریان تحریم‌ها با مشکل جابه‌جایی منابع و ارز روبه‌رو بودیم و دریافت نکردن ضمانتنامه‌های بانکی، ایجاد محدودیت در تامین و انتقال فناوری‌های نوین، تجهیزات، قطعات و مواد اولیه به کشور، افزایش هزینه‌های تامین آنها، اعمال محدودیت‌ها از سوی بانک‌های خارجی در عملیات اعتبار اسنادی ازجمله مهم‌ ترین پارامترها در جریان ناعادلانه تحریم‌ها بوده است. وی تصریح کرد: درحال‌ حاضر پیگیری‌های کارشناسی در دفاع از حقوق حقه «ایرالکو» موجب شد تا اتحادیه اروپا شرکت آلومینیوم ایران را از فهرست شرکت‌های تحریمی خارج کند. با خروج «ایرالکو» از فهرست تحریم‌های اروپا برگ جدیدی در پرونده «ایرالکو» آغاز می‌شود.

 

حیات جدید «ایرالکو»

 
روابط عمومی شرکت آلومینیوم ایران بیان کرد: مسئولین عالی‌رتبه شرکت «ان‌اف‌سی» و «سی‌ان‌ام‌سی» چین نشستی با معاونان و مدیران «ایرالکو» برگزار کردند.

 
مدیرعامل «ایرالکو» در این‌باره اظهار کرد: با توجه به اهمیت مصرف انرژی در صنعت آلومینیوم و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی خط ۱۱۰هزار تنی «ایرالکو» با مشارکت شرکت «ان‌اف‌سی» چین به بهره‌برداری رسید و هم‌اینک «ایرالکو» با ۲ فناوری ۷۰ و ۲۰۰ کیلو آمپری بیش از ۱۸۰هزار تن در سال، به حیات اقتصادی خود ادامه می‌دهد و ما معتقدیم این خط یکی از نمادهای ماندگار همکاری ایران و چین به‌ شمار می‌رود.

 
مدیرعامل «ایرالکو» گفت: ما بنا داریم تا «ایرالکو» مرحله جدیدی از حیات اقتصادی و پیشرفت و توسعه همه‌جانبه خود را تجربه کند. احداث کارخانه آندسازی و بهینه‌سازی خطوط تولید با استفاده از سرمایه‌های داخلی و خارجی و بکارگیری بخش خصوصی از اهم سیاست‌های راهبردی «ایرالکو» در مباحث توسعه‌ای است.

 
پورعطار از حمایت دولت در تمام برنامه‌های توسعه‌ای «ایرالکو» خبرداد و بیان کرد: «ایرالکو» به ادامه همکاری با شرکت «ان‌اف‌سی» چین به‌عنوان یک شرکت معتبر بین‌المللی ادامه خواهد داد و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

 

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره ‌«ایرالکو» افزود: اگر ‌«ایرالکو» با شرکت «ان‌اف‌سی» چین به توافق برسد مذاکرات را برای حصول نتیجه ادامه و نهایی خواهیم کرد.

 
پورعطار گفت: در صورت موافقت ایمیدرو و شرکت آلومینای ایران تصمیم داریم با احداث کارخانه آندسازی اراک بتوانیم آند مورد نیاز صنایع آلومینیوم کشور را تامین کرده تا کارخانه آندسازی دیگری در کشور تاسیس نشود.

 
وی با اشاره به پروژه اتوماسیون و بهینه‌ سازی خط ۴و۵ احیاء قدیم افزود: در خطوط ۴و۵ مهم‌ ترین مسئله ما تامین تجهیزات برقی و الکترونیکی است. اگر طرف‌های چینی تمایل داشته باشند ما می‌توانیم برای تامین منابع مالی این پروژه با آنها وارد مذاکره شویم.

 
مدیرعامل ‌«ایرالکو» عقد قراردادهای بلند مدت را در تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز ‌«ایرالکو» از دیگر محورها و اولویت‌های کاری خود برشمرد و افزود: عقد قراردادهای بلندمدت و همچنین استفاده از ارز مبادله‌ای که امکان مبادله آن بین ایران و چین با نسبت‌های مشخص از بورس فلزات لندن وجود دارد نیز در شرایط حساس کنونی از سیاست‌های راهبردی و کلیدی ‌«ایرالکو» در تامین مواد اولیه به شمار می‌رود.

 
مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره ‌«ایرالکو» احداث و بهره‌ برداری از پروژه آندسازی را از محورها و اولویت‌های برنامه کاری خود برشمرد و تاکید کرد: تجهیزات کارگاه آندسازی در سال‌های گذشته خریداری شده و پیمانکار داخلی آن نیز انتخاب شده است. مدت زمان اجرای این پروژه ۳سال تعریف شد که بنا داریم این زمان را به ۲ سال کاهش دهیم. شرط ما برای اجرای کارخانه آندسازی تامین مالی پروژه و کاهش زمان بهره‌ برداری است.

 

جلب مشارکت خارجی‌ها در سهم ایران از بوکسیت گینه

 
پورعطار درباره سهام و شراکت ایران در معادن بوکسیت در کشور گینه، افزود: گینه بزرگ ترین ذخایر بوکسیت جهان را داراست. بیش از یک‌ چهارم بوکسیت جهان در گینه است و ۱۰درصد از کل ذخایر بوکسیت گینه متعلق به ایران است. ما حاضریم بخشی از سهام این معدن را با شرکت‌های بزرگ دنیا به اشتراک بگذاریم. وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ‌«ایرالکو» این است که تیمی کارشناسی از ‌«ایرالکو» و «ان‌اف‌سی» تشکیل و در مدت یک‌ ماه شرایط را بررسی و برای تصمیم نهایی ارائه شوند.

 
پورعطار بیان کرد: اگر رشد اقتصادی در آینده به ۸درصد برسد، مصرف آلومینیوم در داخل کشور به یک میلیون تن در سال خواهد رسید و می‌توان برای صادرات محصولات با کیفیت ‌«ایرالکو» به بازارهای هدف برنامه‌ ریزی کرد.

 
مدیرعامل و عضو هیات‌ مدیره ‌«ایرالکو» گفت: بازار مسیر حرکت توسعه را مشخص می‌کند. همه باید به سمت کاهش مصرف مواد اولیه و کاهش انرژی و بهینه‌ سازی صنایع پیش برویم صنعت آلومینیوم صنعت تبدیل انرژی کار به انرژی جامد است و دولت باید از این صنعت که انرژی را برای نسل‌های بعد ذخیره می‌کند حمایت کند.

 
شرک «ان‌اف‌سی» سوابق همکاری باکشورهای ایران،عراق، اردن، زامبیا، هندوستان، ویتنام، فیلیپین، مصر، سنگاپور، تایلند، افغانستان و... را داشته و به‌ طور عمده پروژه‌هایی در زمینه‌های آلومینیوم، مس، آلومینا، سرب و روی اجرا می‌کند. پروژه‌های انجام شده به‌ وسیله شرکت «ان‌اف‌سی» در ایران شامل: پروژه ۱۱۰هزار تنی آلومینیوم ایران، پروژه آلومینای جاجرم، کارخانه تولید روی در بافق و کارخانه تولید مس در خاتون‌آباد است.

- بهناز صفری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران