عضو انجمن فولاد

برخی دولتی ها تجهیزات خارجی را بر تولیدات داخلی ترجیح می دهند

برخی دولتی ها تجهیزات خارجی را بر تولیدات داخلی ترجیح می دهند

ترکیه نه سوخت دارد و نه مواد اولیه، چگونه توانسته تولیدش را دو برابر ایران کند، ما توان رقابت با ترکیه را نداریم ، برخی آقایان چون خودشان پتروشیمی دارند حمایتی از صنعت فولاد نمی کنند.

 

به گزارش استیل پدیا، رضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد بیان داشت: کشور همسایه ما ترکیه که نه سوخت دارد و نه سنگ آهن، مواد اولیه را از آن سر دنیا می آورد و در کشورش فرآوری می کند.

 

وی ادامه داد: با این اوصاف تولید کشوری مانند ترکیه دو برابر تولید ایران است و ما در این زمینه نمی توانیم با آن ها رقابت کنیم در صورتی که در کشور ما هم انرژی و هم مواد اولیه سنگ آهن به وفور وجود دارد و هم نیروی انسانی جوان زیاد است.

 

شهرستانی تأکید کرد: این جا این سؤال پیش می آید پس چرا با وجود انرژی و نیروی ارزان تولید آن ها جلوتر از ما است و ما توان رقابت با آن ها را نداریم؟ پاسخش در این است که مسلما در ساختار ما مشکلات سوء مدیریتی وجود دارد.

 

وی بیان داشت: این موضوع برمی گردد به هزینه مالی. هزینه مالی هم مربوط به این می شود که تجهیزاتی که ما وارد می کنیم و یا کارخانه ای که تأسیس می کنیم هزینه اش چندین برابر شده است.

 

وی در رابطه با بحث واردات تجهیزات خارجی و جایگزین کردن آن ها به جای تولیدات داخلی،گفت: متأسفانه تجهیزات و اجناس را از خارج وارد می کنند و دلیلش هم این است که واردات برای آن ها راحت تر و سودآورتر است اما اگر قرار باشد که تمامی این کارها در داخل صورت بگیرد بدون شک سخت تر و همه چیز تحت کنترل و نظارت بیشتری خواهد بود، لذا واردات برخی از تجهیزات به صرفه تر از استفاده از تولید داخلی است.

 

شهرستانی اضافه کرد: متأسفانه در این مدت هیچ گونه حمایتی از سوی دولت در این بخش صورت نگرفته ، از طرفی به این دلیل که برخی از آقایان خودشان پتروشیمی دارند، تنها حمایت ها از صنعت پتروشیمی بوده و در رابطه با صنعت فولاد حمایتی دیده نشده است.

 

این عضو انجمن فولاد اظهار داشت: در حرف بحث حمایت فراوان است اما به حوزه عمل و اجرایی شدن که می رسد هیچ خبری از حمایت نیست. یعنی در حقیقت شعار زیاد است اما در عمل به گونه دیگری است.

 

وی بیان داشت: در این دوران پساتحریم هم باید مراقب باشیم که تنها سرمایه گذاری را به داخل بیاوریم، در غیر این صورت وابسته خارج و تبدیل به مصرف کننده خواهیم داشت.

 

شهرستانی در پایان خاطرنشان کرد: ما توقعمان از دولت این است که سرمایه گذاری خارجی و اشتغال زایی در ایران را مد نظر داشته باشد نه این که از آن ها نمایندگی گرفته و یا اجازه بدهند اجناس خود را وارد ایران کرده و به فروش برسانند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران