مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان

آسیب‌های تفاوت قیمتی در بازار صادراتی و بازار داخلی

آسیب‌های تفاوت قیمتی در بازار صادراتی و بازار داخلی

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره به لزوم حمایت تعرفه‌ای از صنعت ورق عریض فولاد کشور، اظهار کرد: قیمت مواد اولیه یکی از چالش‌های تولید است.

 

به گزارش استیل پدیا، عزیز قنواتی عنوان نمود گاهی دیده می‌شود که قیمت صادراتی مواد اولیه ورق فولاد کمتر از نرخ فروش در بازار داخل است و این درحالی است که 90 درصد قیمت تمام شده ورق فولاد مربوط به مواد اولیه است.

 

او با تاکید بر این‌ که نمی‌گوییم مواد اولیه صادر نشود، تصریح کرد: خواهان دریافت مواد اولیه با همان قیمت صادراتی هستیم. درحال حاضر اسلپ مورد نظر شرکت ما توسط تولید کنندگان داخلی 270 دلار صادر می شود و در ایران 370 دلار به ازای هر تن به فروش می‌رسد.

 

او با اشاره به این‌ که ایران قادر به ساخت ورق‌های عریض 4.5 متری فولادی برای ساخت لوله خطوط انتقال گاز 56 اینچی است، اظهار کرد: این کارخانه به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران، عدم اختصاص بودجه به طرح‌های عمرانی و بازار نتوانست محصولات را براساس مقداری که انتظار می‌رفت تولید کند. از سوی دیگر واردات ورق‌های عریض فولادی از هند، تولید ما را مختل کرد.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با تاکید بر تهاتر کالا با هند به جای نفت فروخته شده است، خاطرنشان کرد: بهتر بود به جای محصول نهایی مقداری مواد اولیه وارد می‌کردیم تا صنعت ما نیز بتواند فعالیت خود را ادامه دهد؛ لذا از دولت تقاضا داریم واردات ورق‌های عریض فولاد را بخاطر حمایت از تولید داخل سامان‌ دهی کند.

 

قنواتی با بیان این‌ که مواد اولیه مورد نیاز ورق‌های عریض فولاد اکسین توسط دو شرکت تولیدی داخلی امکان تامین وجود دارد، یادآور شد: این شرکت‌های فولادی با توجه به نیاز تولید ورق‌های عریض، اسلپ با آلیاژهای خاص تولید می‌کنند و برای تامین مواد اولیه مورد نیاز در اینده به صورت انبوه مشکلی نداریم.

 

او با تاکید براین‌ که تولید ورق‌های عریض در ایران از پیشرفته‌ ترین تکنولوژی روز دنیا برخوردار است، تصریح کرد: صنعت نفت حساس‌ ترین صنعت کشور است و در تلاش هستیم محصولات خود را به وزارت نفت بفروشیم که در همین راستا تفاهم‌نامه ای با شرکت ملی نفت مناطق نفت خیز جنوب جهت تولید و فروش ورق عریض جهت ساخت ٢٧٠ کیلومتر لوله منعقد شد؛ لذا با درنظر گرفتن ضوابط و تلاش دوساله کارشناسان، توانستیم وارد وندورلیست شرکت های ملی نفت و گاز شویم.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان افزود: پیش‌ بینی می‌شود تا سال 1404، بیش از 10 هزار کیلومتر لوله در صنعت نفت و گاز مورد نیاز باشد و ما می‌توانیم با تکیه بر تولید داخل سالانه یک میلیون تن از این نیاز را تامین کنیم. درواقع برای قدرت گرفتن تولید داخل ورق‌های عریض فولاد نیز نیاز است به صورت انبوه تولیدات خود را بفروشیم تا بتوانیم به سمت صادارت و تولید بیشتر برویم.

 

قنواتی با تاکید بر این‌ که می توانیم تمام نیاز وزارت نفت را در داخل کشور تولید کنیم و نیازی به واردات ورق‌های عریض فولادی نیست، گفت: درحال حاضر حدود پنج درصد از تولید خود را به کشورهای ترکیه، ترکمنستان، عراق و عمان صادر می‌کنیم.

 

او با اشاره به قیمت فروش هر تن ورق فولاد عریض، اظهار کرد: وزارت نفت هر تن ورق فولاد عریض را از هند با قیمت 1100 دلار خریداری می‌کند، درحالی که ما می‌توانیم با قیمت مناسبتری محصول خود را بفروشیم. حتی با انجام فرآیندهای کیفی بیشتر در نهایت ورق فولادی عریض را با قیمت 900 دلار و کمتر از نرخ ورق هند می‌فروشیم.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان درمورد تاثیر کاهش قیمت جهانی برخی مواد معدنی، گفت: کاهش قیمت‌ها خیلی بر روند تولید ورق فولادی شرکت فولاد اکسین به دلیل کیفیت بالا و شرایط منعطف فروش و تعامل با پروژها تاثیر زیادی نگذاشته است. در سال گذشته درحالی که مقرر بود 700 هزار تن تولید داشته باشیم، 783 هزار تن ورق تولید کردیم. از سوی دیگر بنا داریم در سال جاری850 هزار تن ورق تولید کنیم که تا کنون حدود نیمی از این میزان مشخص شده را تولید کرده‌ایم.

 

قنواتی با اشاره به داخلی‌سازی 250 قطعه در سال گذشته افزود: با توجه به وجود نیروهای جوان و با انگیزه با میانگین سنی 32 سال، می‌توان تاثیر تحریم‌ها را به حداقل رساند. تولید و اشتغال، برای کشور امنیت به ارمغان می‌آورند. درحال حاضر با شرکت‌های تامین‌ کننده خوراک فولاد اکسین مذاکره شده تا اسلپ مورد نیاز با عرض دو متر را تولید کنند.

 

او با اشاره به ظرفیت یک میلیون و 50 هزار تنی تولید فولاد اکسین خوزستان، ادامه داد: با حمایت از تولید، می‌توانیم با تمهیداتی ظرفیت تولید را افزایش دهیم و با توجه به توان داخلی دیگر نیازی به واردات ورق عریض نیست. بر اساس طرح توسعه فولاد سازی نیز واحد تولید یک میلیون و 250 هزار تن فولاد خام با 20 درصد پیشرفت در دست اجراست و به دنبال فاینانسور برای تکمیل طرح هستیم.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود با حمایت سهامداران و مسئولان استانی پروژه توسعه تولید فولاد خام تا سال 1397 به بهره‌ برداری برسد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران