مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد

تحلیل اثرات اجرای برجام در 3 بخش صنعت، پتروشیمی و معدن

تحلیل اثرات اجرای برجام در 3 بخش صنعت، پتروشیمی و معدن

مرکز پژوهش‌های مجلس در تحلیلی اعلام کرد که با اجرای برجام سهم صنعت پتروشیمی ایران در بازارهای اروپایی 10 تا 15 درصد افزایش یافته و سودآوری شرکت‌های معدنی را به همراه خواهد داشت.

 

به گزارش استیل پدیا، بازوی پژوهشی پارلمان در نخستین تحلیل خود از وضعیت سه بخش پتروشیمی، صنعت و معدن پس از اجرای برجام، آینده امیدوار کننده‌ای را برای سودآوری برخی صنایع مهم از جمله صنعت مس کشور پیش بینی کرد.

 

این نهاد وابسته به مجلس در حالی از سود آوری شرکت‌های معدنی پس از اجرای برجام خبر داده که هم‌اکنون معادن کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارند و به دلیل رکود در بازار ساخت و ساز معادنی همچون سنگ‌آهک، سنگ تزئینی و سنگ‌آهن با کاهش تولید و پایین آمدن سطح درآمد مواجه شده‌اند.

 

در تحلیلی که مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص بخش معدن ارائه کرده عنوان شده است که اثرات برجام بیشتر در صنایع مس خود را نشان خواهد داد. این صنعت در ماه‌های گذشته با کاهش درآمد مواجه شده و نتوانسته حقوق مزایای کارکنان خود را افزایش دهد که این موضوع اعتراضاتی درون شرکتی را به وجود آورده است.

 

مرکز پژوهش‌های مجلس افزایش سودآوری این شرکت‌ها، فراهم شدن امکان خرید تجهیزات مورد نیاز بخش معدن و رفع موانع تکنولوژیکی در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی، در پساتحریم را پیش بینی کرده تا بدین ترتیب فعالان این صنعت نسبت به آینده نگاه امیدوارانه‌تری داشته باشند.

 

در بخش دیگری از این گزارش دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز با بیان این مطلب که عمده اقدامات طرف های مقابل ایران در برجام، از نوع رفع تحریم ها و محدودیت های اقتصادی و مالی بوده که در سال های اخیر به خصوص از سال 1390 با تشدید آنها، بخش تولید متاثر شده است افزود: بیان اینکه بخش تولید تحریک خواهد شد امری بدیهی و محتوم خواهد بود، لکن لازمه حصول این نتیجه، داشتن استراتژی و سیاست های صحیح اقتصادی در مرحله اول و رفع مشکلات ساختاری اقتصاد در مراحل بعدی است.

 

شکل‌گیری سرمایه‌ گذاری‌های مشترک در صنعت خودرو

 

در بخش صنعت با فرض نبود کاستی های سیاستی، اولین و مهم ترین اثرات اجرای برجام در بخش بهبود عملکرد اعتبارات اسنادی (ال سی)، افزایش واردات کالاهای سرمایه ای و در نهایت افزایش سرمایه گذاری صنعتی ظاهر خواهد شد. همچنین با کاهش هزینه های مبادله واحدهای تولیدی، سودآوری شرکت های تولیدی افزایش یافته و با کاهش قیمت تمام شده این واحدها، میزان رقابت پذیری محصولات تولید به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین علاوه بر تقویت سرمایه گذاری های داخلی ، امکان شکل گیری سرمایه گذاری های مشترک به خصوص در صنعت خودرو بسیار محتمل است.

 

در بخش پتروشیمی نیز افزایش درآمدهای صادراتی، کاهش قیمت تمام شده و افزایش سودآوری در نتیجه کاهش هزینه های مبادله ای، افزایش سهم 10 تا 15 درصدی صنعت پتروشیمی ایران در بازارهای اروپایی، در حالت کلی قابل حصول خواهد بود. مهم ترین اثرات اجرای برجام و لغو تحریم ها بر صنعت پتروشیمی با فرض رعایت الزامات مورد نیاز؛ مشتمل بر تکمیل طرح های نیمه تمام پتروشیمی در قالب فاینانس و سرمایه گذاری مشترک و... دسترسی سریع و ارزان به تجهیزات کلیدی و دانش فنی مورد نیاز به خصوص دستیابی به دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن (MTP) و تامین کاتالیست های ضروری خواهد بود.


استیل پدیا | مرج خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران