مجوزهای معطل‌ مانده فولادی داریم، مجوز صوری نه...!

مجوزهای معطل‌ مانده فولادی داریم، مجوز صوری نه...!

بر اساس برنامه‌ ریزی‌های انجام‌ شده صنعت فولاد کشور تا سال ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵میلیون تن فولاد دست پیدا کند، درحال‌حاضر میزان تولید فولاد ۲۰میلیون تن است در نتیجه برای تولید ۳۵میلیون تن باقیمانده نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهیم بود.

 

به گزارش استیل پدیا، متاسفانه با وجود نیاز به افزایش تولید فولاد برای دستیابی به اهداف تعیین شده، برخی فعالان صنعت فولاد درباره صدور مجوزهای صوری احداث واحدهای فولادی هشدار می‌دهند.

 

هشدار برای صدور مجوزهای صوری

 
بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان نسبت به صدور مجوزهای بدون استفاده واحدهای فولادی نیز هشدار داد و گفت: برخی مجوزها برای راه‌اندازی کارخانه‌های فولاد تنها در حد یک تکه کاغذ مانده و به قراردادی ختم نشده است. وی با بیان اینکه برخی واحدها جانمایی درستی ندارند و منابع مالی را جذب نکرده‌اند، افزود: برخی از سرمایه‌ گذاران مجوزهایی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته‌اند که در مجموع ظرفیت تولیدی فولاد کشور را بیش از ۶۶ میلیون تن سالانه نشان می‌دهد اما در نهایت متوجه می‌شویم فقط ۲۰میلیون تن فولاد به تولید رساندیم.

 

رییس هیات‌ مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد افزود: مجوز کارخانه‌های فولاد در مقطع فعلی تنها یک تکه کاغذ است که نه برای راه‌اندازی آن قراردادی بسته شده و نه مکانی برای خطوط تولید آنها در نظر گرفته شده است. سبحانی افزود: وزارت صنعت، معدن وتجارت نمی‌تواند با چنین رویکردی مجوز تاسیس واحدهای فولادی را صادر کند زیرا باید برای افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید فولاد، سرمایه واقعی کشف شود.

 

وی با اشاره به کمبود سنگ‌ آهن برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و فراهم نبودن زیرساخت‌های اصلی آن در تولید گفت: برای افزایش ظرفیت تولید فولاد نباید فرصت‌های جدید سرمایه‌ گذاری را از دست داد بلکه باید وزارتخانه راه‌اندازی واحدهای جدید فولاد سازی را جدی بگیرد و نظارت بیشتری داشته باشد.

 

همچنین سرمایه‌ گذارانی که قصد فعالیت ندارند را شناسایی کرده و آنها را وارد مدار تولید کند. این امر منوط بر این است که مجوزهای نابجایی که به سرمایه‌ گذاران داده است را باطل یا به گونه‌ای اصلاح کند تا بتوان ظرفیت واقعی سرمایه‌ گذاری را محاسبه کرد و اگر در نهایت کمبودی نسبت به ۵۵ میلیون تن فولاد دیده می‌شود، مجوزهای جدید برای سرمایه‌ گذاران واقعی صادر شود.

 
اطلاعات دقیق به مجلس شورای اسلامی بدهند

 
موید حسینی صدر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره صدور مجوزهای صوری برای احداث واحدهای فولادی اظهار کرد: مجوزی به اسم مجوز صوری برای احداث واحدهای فولادی وجود ندارد. نمی‌شود مجوز صادر شده باشد اما برای احداث کارخانه اقدامی انجام نشده باشد. وی گفت: در پاسخ به این موضوع که می‌گویند برخی مجوزها تنها تکه کاغذ هستند، باید گفت با چنین مجوزهایی نمی‌توان کار خاصی انجام داد. وقتی یک مجوز برای احداث یک واحد فولادی صادر می‌شود، اما اقدامی برای آن انجام نشود، وامی به آن تعلق نخواهد گرفت.

 

به گفته حسینی صدر، درحال‌ حاضر صدور مجوزها به‌ طور کامل نظامند انجام می‌شود. یعنی فردی که مجوز احداث واحد فولادی را دریافت می‌کند، از آن مجوز هیچ استفاده‌ای نمی‌تواند بکند مگر آنکه عملیاتی را آغاز کند.

 

به عنوان مثال اگر زمینی به آن فرد داده شود، تا زمانی که کارخانه را احداث نکند سند زمین را دریافت نخواهد کرد. در نتیجه مجوز صوری هیچ امتیازی نخواهد داشت. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورتی که برخی افراد اطلاعات دقیقی از صدور مجوزهای صوری برای احداث واحدهای فولادی دارند آنها را در اختیار کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی قرار دهد تا کمیسیون این موضوع را پیگیری کند.

 

وی ادامه داد: ما درحال‌حاضر به ۱۰میلیون تن تولید فولاد علاوه بر میزان فعلی برای تامین بازار نیاز داریم. به همین دلیل باید از افرادی که برای احداث واحدهای فولادی اقدام می‌کنند، حمایت شود. اما باید الزامات لازم برای مجوز احداث واحدهای فولادی نیز رعایت شود. به عنوان مثال ماده اولیه باید در همان منطقه یا در نزدیکی کارخانه قرار داشته باشد.

 

از سویی دیگر باید میزان فاصله نقل و انتقال از واحد تولیدی تا بازار مصرف نیز در نظر گرفته شده تا هزینه‌ها افزایش پیدا نکند. به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بر تمامی مجوزهای صادر شده برای احداث واحدهای فولادی چه برای بخش دولتی و چه بخش خصوصی نظارت وجود دارد و در صورت شروع نشدن فعالیت مجوزها باطل خواهد شد.

 

ابطال برخی مجوزهای صادر شده

 
سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران درباره صدور مجوزهای صوری برای احداث واحدهای فولادی اظهار کرد: مجوزی به اسم مجوز صوری وجود ندارد. البته در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، برخی مجوزهای صادر شده برای اخذ برخی تسهیلات از جمله تسهیلات بانکی با مشکل مواجه شده و همین موضوع منجر به معطل ماندن برخی از آنها شده است. اما این موضوع به معنای صدور مجوز صوری نیست.وی ادامه داد: مجوز احداث واحدهای فولاد کارآیی دیگری نداشته و غیرقابل فروش است در نتیجه نمی‌توان به مجوزهای معطل مانده مجوز صوری گفت.

 

اخذ برخی تسهیلات و شروع فعالیت‌های فیزیکی موضوعی زمان‌بر بوده و ممکن است مدتی مجوز معطل بماند به این امید که مشکلات پیش روی سرمایه‌ گذار حل شود. به گفته دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، تعدادی از مجوزهای معطل مانده در دولت یازدهم باطل شد. این مجوزها شامل مواردی بود که پیشرفت فیزیکی نداشتند. خلیفه سلطانی درباره نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر مجوزهای صادر شده، تصریح کرد: به طور کلی اقدامات در این زمینه باید از سوی دولت انجام شود. خوشبختانه اقدامات انجام‌ شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش به‌ جا و کافی بوده است.

- کتایون ملکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران