ایران صادرات سنگ آهن خود را متوقف خواهد کرد

ایران صادرات سنگ آهن خود را متوقف خواهد کرد

صادرات سنگ آهن ایران ممکن است از سال 2019 متوقف شود که به دلیل افت قیمت ها و از سوی دیگر مصرف بیشتر سنگ آهن در ساخت فولاد با هدف تولید 3 برابری محصولات فولادی تا سال 2025 خواهد بود.

 

به گزارش استیل پدیا، کیوان جعفری تهرانی، رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن (IROPEX)، اعلام کرد از صادرات 23.6 میلیون تنی در سال 2013، این کشور در نظر دارد صادرات خود را امسال تا حد 15-16 میلیون تن کاهش داده و تا سال 2017 به کمتر از 10 میلیون تن نزدیک کند.

 
او در حاشیه کنفرانسی در شهر کینگداوی چین درادامه افزود امکان دارد از سال 2019 این صادرات به کلی متوقف شود.

 
کاهش 60 درصدی قیمت در دو سال اخیر، بسیاری از معادن پر هزینه سنگ آهن را در جهان به تعطیلی واداشته است، به همین ترتیب بسیاری از معادن سنگ آهن نیز تولید را متوقف کرده و تعطیل شده اند. در نتیجه سهم ایران از بازار وسیع سنگ آهن چین، به تولید کنندگان کم هزینه تر استرالیا و برزیل واگذار شده است.

 
از قیمت فعلی 57 دلاری سنگ آهن که استیل ایندکس اعلام کرده است، تحلیل گران روند تغییر قیمت سنگ آهن را تا 2 سال آینده تا میانگین 50 دلار بر تن پیش بینی می کنند.

 
صادرات سنگ آهن ایران به چین در فاصله ماه های ژانویه تا آگوست در حدود 50 درصد کاهش یافته و به 8 میلیون تن رسیده است.

 
همچنین ایران به سنگ آهن بیشتری در کشور خود نیاز دارد زیرا این کشور در نظر دارد تولید فولاد خود را تا سال 2025 به 55 میلیون تن برساند. گفتنی است که تولیدات فولاد این کشور در سال گذشته برابر 16.3 میلیون تن بوده است.

 
به گفته تهرانی، این هدف نیازمند تولید 159 میلیون تن سنگ آهن در سال خواهد بود در حالیکه سال گذشته تولید این کشور 45 میلیون تن بوده است.

 
این کشور اسلامی در تلاش برای جذب سرمایه گذاری های خارجی برای استخراج سنگ آهن است. لازم به ذکر است که حجم ذخایر سنگ آهن این کشور به 2.5 میلیارد تن می رسد، که تقریبا 3 برابر حجم ذخایر آفریقاست. آفریقا یکی از تولید کنندگان اصلی سنگ آهن در جهان محسوب می شود.

 
سجاد غرقی، یکی از اعضای انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، نیز در این خصوص گفت: ما در ایران به حد کافی ذخایر سنگ آهن داریم. آنچه که نیاز داریم ماشین آلات جدید، تکنولوژی جدید و سرمایه گذاری بیشتر است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران