مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد

ممنوع کردن صادرات سنگ آهن اشتباه است

ممنوع کردن صادرات سنگ آهن اشتباه است

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 هدفی است که باید به آن دست پیدا کنیم.

 

به گزارش استیل پدیا، مهدی کرباسیان در سومین همایش بین المللی سنگ آهن ایران توضیح داد: در حاشیه کنفرانس اخیر ایمارک با وزیر منابع طبیعی و معادن استرالیا دیدار داشتم. بعد از این دیدار به صورت غیررسمی از وی پرسیدم که چه شده است در استرالیا با توجه به کاهش جدی قیمت سنگ آهن، میزان رشد تولید سنگ آهن این کشور صعودی است. اولین نکته بسیار جدی که ایشان مطرح کرد بحث کاهش قیمت تمام شده تولید سنگ آهن و رقابت در قیمت تمام شده در سالهای آینده است.

 

وی افزود: دیگر بحث افزایش قیمت در اثر رقابت در بازار نخواهیم داشت. وزیر معادن استرالیا عنوان کرد که قیمت تمام شده تولید سنگ آهن این کشور حدود 15 دلار است و ظرف دو سال آینده این قیمت را به زیر 12 دلار هم می رسانند. بنابراین این کشور در حال ضرر از سود خود است. هدف دیگر استرالیا نیز این است که در حوزه سنگ آهن حرف اول را در دنیا بزند. همانطور که در حوزه نفت عربستان کم و بیش چنین وضعیتی دارد و با تغییر در سیاست هایش قیمت ها دچار نوسان می کند.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید در خود معادن نیز علاوه بر بخش حمل و نقل بالاست، اظهار کرد: قیمت سنگ آهن در برخی معادن حدود 9 تا 10 دلار است و قیمت حمل و نقل دو برابر این رقم که با این وضعیت تولید اصلا اقتصادی نخواهد بود.

 

کرباسیان با اشاره به اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی اولویت ایمیدرو است و امیدواریم از پیچ آخر تحریم نیز بگذریم، اظهار کرد: امروز با سه هیات اقتصادی چینی، ایتالیایی و ایرلندی مذاکره داشتیم و هر سه گروه واقعا برای حضور در ایران جدی بودند. چین دیگر نمی تواند با پول مفت خودمان با خودمان کار کند و شرکت های این کشور متوجه شده اند که باید برای همکاری با ایران پول و سرمایه خودشان را نیز بیاورند و با مشارکت داشته باشند.

 

او در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص چرایی ورود ایمیدرو به حوزه اکتشاف نیز گفت: اگر ایمیدرو وارد حوزه اکتشاف نشود، اتفاق بزرگی در این زمینه رخ نمی دهد. از 240 هزار کیلومتر کار اکتشافی که برنامه ریزی شده بود نیز تاکنون اقدامات وسیعی انجام شده که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو عنوان کرد: به هیچ وجه نباید جلوی صادرات کشور را بگیریم چه در حوزه سنگ آهن، چه فولاد و چه سایر محصولات. چرا که از دست دادن بازارهای صادراتی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور می زند. همانطور که کاهش صادرات نفت نیز باعث شده تا بخشی از بازارهای صادراتی خود را در این حوزه دست بدهیم. محدودیت ایجاد کردن برای صادرات به هر دلیلی خدمت به اقتصاد نیست و بر این حرف اصرار هم دارم.

 

اگر در حوزه خودرو بازار صادراتی داشتیم اینقدر نگران "کمپین نخریدن خودرو" نبودند. اما صنعت خودرو نمی تواند صادر کند و پول صنعت دیگری به آن داده می شود و در آخر هم هیچ اتفاقی در این صنعت رخ نمی دهد. این مباحث را به عنوان یک کارشناس و نه به عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان می کنم.

 

وی همچنین خواستار حمایت مجلس از افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت های معدنی که سرمایه فعلی آن 110 میلیارد تومان شده است، تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به حوزه اکتشاف به میزان 2 تا 3 میلیارد دلار و اختصاص جایزه صادراتی به معدنکاران شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران