سود بالای تولیدکنندگان سنگ آهن حتی در شرایط کنونی بازار

سود بالای تولیدکنندگان سنگ آهن حتی در شرایط کنونی بازار

در شرایط کنونی قیمت سنگ آهن، تولیدکنندگان بزرگ این ماده معدنی حاشیه سود امن تری را نسبت به تولیدکنندگان کالاهای لوکس همچون کریستین دیور (Christian Dior SE) و هرمس اینترنشنال (Hermes International SCA) از آن خود میکنند. عجیب است که در این شرایط قیمت هنوز هم سود زیادی عاید تولیدکنندگان سنگ آهن می شود.

 

به گزارش استیل پدیا، سنگ آهن از سال 2011 تاکنون بیش از دو سوم ارزش خود را از دست داده است و موجب شده است که معادن پرهزینه سنگ آهن از تولید دست بکشند.

 
اما برخی از تولید کنندگان بزرگ سنگ آهن، حاشیه سود بالایی به دست می آورند. به کمک افزایش ظرفیت و استفاده از تکنولوژی هایی که میزان نیاز به نیروی کار را کاهش میدهد (شامل قطارهای بدون راننده و دریل های اتوماتیک) این تولیدکنندگان توانسته اند به طور میانگین 40 درصد از هزینه های تولید خود را از نیمه دوم سال 2012 تاکنون، کاهش دهند.

 

 

تصویر نشان میدهد که چگونه ریوتینتو (Rio Tinto)، بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton) و فورتسکیو متالز (Fortescue Metals) که به ترتیب دومین، سومین و چهارمین تولید کننده بزرگ سنگ آهن در جهان هستند، توانسته اند سود تولید سنگ آهن خود را در سطح بالایی حفظ کنند.

 

در سال 2011 که قیمت سنگ آهن 191.70 دلار بر تن بود، درآمد ریوتینتو پیش از کسر مالیات و استهلاک (Ebitda) به حد 44 درصد میرسید. اکنون با قیمت فعلی سنگ آهن، در نیمه اول سال 2015 این رقم به 41.5 درصد رسیده است. این نشان میدهد که با افت شدید قیمت سنگ آهن، درآمد عایدی ریوتینتو کاهش چشمگیری نداشته است.

 
در تصویر 2 نیز می توان رقابت تولید کنندگان عمده سنگ آهن را در کاهش هزینه ها مشاهده کرد و برتری بی اچ پی و ریو را در بدست آوردن قیمت سر به سری (قیمتی که تولید کننده در آن به سودی به دست می آورد و نه ضرری را متحمل می شود) به وضوح دید.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران