سیاسی راد تاکید کرد

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ به هیچ‌وجه ممکن نیست

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ به هیچ‌وجه ممکن نیست

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران تاکید کرد: براساس اطلاعات و بررسی های انجام شده از سوی انجمن سنگ آهن رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 امکان پذیر نیست.

 

به گزارش استیل پدیا، علیرضا سیاسی راد در سومین همایش سنگ آهن ایران اظهار کرد: 50 درصد ارزش افزوده بخش معدن ایران مربوط به سنگ آهن است. از سوی دیگر روند صعودی اشتغال در بخش سنگ آهن ایران صعودی بوده است به طوری که هم اکنون حدود 19 درصد اشتغال بخش معدن در کشور مربوط به بخش سنگ آهن است. ضمن اینکه از حدود 5 هزار بنگاه معدنی در ایران حدود 200 معدن سنگ آهن هستند که البته از این تعداد 90 معدن اعلام توقف فعالیت کرده اند.

 

وی ادامه داد: در حالی که عوامل تولید مانند سرمایه گذاری، تجهیزات و ماشین آلات در بخش معدن بهبود یافته است اما شرایط بازار از سمت تقاضا تخریب شده است و ساختار رقابت در صنعت به هم ریخته است. بخشی از این وضعیت مربوط به شدت رقابت بین معدنکاران است که البته چندان در این زمینه رقابتی در این کشور وجود ندارد و بخشی هم مربوط به قدرت چانه زنی خریداران و عمدتا فولادسازان می شود. متاسفانه وضعیت سیستم رگولاتوری در بخش سنگ آهن توسط دولت نسبت به سالهای قبل بهبود نیافته و بلکه بدتر هم شده است.

 

سیاسی راد با بیان اینکه 95 درصد حمل سنگ آهن ایران به صورت جاده ای بوده تنها نیم درصد حمل سنگ آهن توسط بخش ریلی انجام می شود، توضیح داد: این موضوع به لحاظ طراحی مدل های کنترل هزینه و رقابتی بسیار مهم است. اگر سیستم ریلی توسعه یافته ای در کشور داشتیم می توانستیم کنترل هزینه ها در این حوزه اجرا کنیم.

 

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با اشاره به اینکه از 2014 به بعد عرضه بر تقاضا در بازار سنگ آهن پیشی گرفته است، توضیح داد: در بهترین حالت در 1404 بین 36 تا 57.4 میلیون تن تولید فولاد خواهیم داشت. برای تولید 36 میلیون تن فولاد به 96 میلیون تن سنگ آهن و برای تولید 57.4 میلیون تن فولاد به 160 میلیون تن سنگ آهن نیاز خواهیم داشت.

 

براساس طرح جامع فولاد در 1404 فولادی که در ایران تولید می شود باید به حدود 55 میلیون تن برسد. براساس مطالعات ما این اتفاق رخ نخواهد داد. پیش بینی ما رشد سالانه تولید فولاد 6 درصد است. با این نرخ رشد در 1404 حداکثر به 100 میلیون تن سنگ آهن نیاز خواهیم داشت.

 

او تصریح کرد: استراتژی تولید فولاد در ایران باید اصلاح شود. ما در حقیقت داریم درباره آینده ای صحبت می کنیم که دست یافتنی نیست. ما به هیچ وجه نمی توانیم به تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 برسیم. حتی سال قبل نرخ رشد تولید فولاد منفی بوده است و هم اکنون نزدیک به 2 میلیون تن فولاد در انبار کارخانه ها بدون فروش مانده است.

 

وی با تاکید بر اینکه بدون سرمایه گذاری خارجی توسعه بخش معدن در ایران ممکن نخواهد بود، اظهار کرد: اگر سیاست های دولت به همین منوال در ارتباط با بخش معدن و سنگ آهن ادامه یابد، طی 5 سال آینده بخش عمده اشتغال و سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش سنگ آهن را از دست خواهیم داشت و قادر به حفظ وضعیت در این حوزه نخواهیم بود. یکی از بهترین راههای تقویت بخش معدن ایران تشویق صادرات در این حوزه است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران