رقابت معکوس کارخانه‌های آهن در اصفهان

رقابت معکوس کارخانه‌های آهن در اصفهان

رییس اتحادیه دفاتر فروش آهن اصفهان گفت: در حال حاضر کارخانه‌ها با انبوه کالا مواجهند، اما متقاضی و خریداری نیست.

 

به گزارش استیل پدیا اکبر شمشیری با بیان اینکه بازار آهن در رکود کامل به سر می‌برد، اظهار کرد: دلیل افت قیمت آهن، روشن نشدن سیاست دولت در زمینه اعمال تعرفه برای واردات و هم‌چنین استمرار واردات فولاد ارزان قیمت از خارج از جمله کشور چین است که این امر ضربه مهلکی به تولید کنندگان داخل کشور وارد می‌کند.

 

وی، یکی از عوامل افت قیمت آهن اصفهان را غیرفعال بودن پروژه‌های عمرانی دانست و ادامه داد: با پایان یافتن فعالیت پروژه مسکن مهر، استفاده از میلگرد کاهش یافت و در حال حاضر این محصول مصرف چندانی ندارد.

 

رییس اتحادیه دفاتر فروش آهن اصفهان افزود: کارخانه‌های تولید میلگرد باید فعالیت کنند، اما به خاطر جذب خریدار و تامین نقدینگی، قیمت‌ محصولات خود را کاهش داده‌اند، که این امر باعث رقابت معکوس شده است، ولی مشتریان هم‌چنان به امید کاهش هرچه بیشتر قیمت‌ها خریدی ندارند.

 

شمشیری با اشاره به افت قیمت میلگرد و ورق گفت: چند ماه پیش کارخانه‌ها قیمت ورق را کیلویی 200 تومان کاهش دادند، اما حتی این کار نیز باعث جذب مشتری نشد، چون بخش ساخت و ساز دچار رکود شده و فعالیت‌های عمرانی چندانی انجام نمی‌شود. هم‌چنین سرمایه‌گذران انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در بخش ساختمان ندارند، البته در این بخش عرضه نسبت به تقاضا افزایش یافته و تقاضایی برای خرید نیست، ولی کارخانه‌دار هم‌چنان در حال عرضه و تولید ورق هستند.

 

وی، وجود دلالان در بازار را مفید دانست و ادامه داد: اخیرا تعداد دلالان بازار کم شده‌ است. موضوع اعلام رصدهای بانکی افراد در اجرای قانون مالیات مستقیم، نگرانی‌هایی را برای واسطه‌ها و دلالان به وجود آورد که موجب شده آنها به فعالیت کمتری بپردازند.

 

رییس اتحادیه دفاتر فروش آهن اصفهان با بیان اینکه کاهش اتوماتیک تعداد دلالان عاملی برای رکود بیشتر و کاهش سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: کم رنگ شدن دلالان به ضرر تولیدکنندگان و فروشندگان آهن است، زیرا دلالان بخشی از سرمایه کار را تامین می‌کردند، اما در حال حاضر این سرمایه تامین نمی‌شود.

 

شمشیری، نوسانات نرخ طلا و ارز را در کاهش قیمت میلگرد و ورق موثر دانست و ادامه داد: در حال حاضر در بازار آهن افزایش قیمتی نداشته‌ایم‌، کارخانه‌ها برای تامین نقدینگی به رقابت معکوس می‌پردازند و برای جذب مشتری قیمت‌های خود را پایین می‌آورند. کارخانه‌ایی که توانایی پرداخت هزینه آب، برق، گاز و حقوق کارگر را ندارد به رقابت معکوس می‌پردازد.

 

شمشیری ادامه داد: مسوولان باید به کارخانه‌ها، یارانه، امتیاز و تخفیف مالیاتی داده تا کارخانه‌ها بتوانند روی پای خود بایستند و با مشکل نقدینگی مواجه نشوند و بتوانند هزینه نیازها، حقوق کارگران و مواد اولیه را تامین کنند و یا دولت محصولات کارخانه را به قیمتی تثبیت شده خریداری کند تا کارخانه‌ها مجبور به رقابت معکوس نشوند و قیمت‌ها را کاهش ندهند و تولیدکنندگان به خودکفایی برسند.

 

وی با بیان اینکه واردات باید کنترل شده باشد، اضافه کرد: در حال حاضر واردات بدون کنترل است و چین با بحران مالی در بخش فولاد مواجه است و هر روز قیمت‌ها را کاهش و به کشورهای دیگر صادر می‌کند و جنس چینی ارزان‌تر از تولید داخلی به دست مصرف کنندگان ایرانی می‌رسد و این امر باعث می‌شود خریداران به تولید داخلی اهمیت نداده و از مواد ارزان‌تر چین استقبال کنند. لازم است مسئولان برای حمایت از تولید داخلی به فکر چاره باشند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران