در آرزوی رونق زغالستان ها

فرجام زغال شویی های البرز مرکزی

فرجام زغال شویی های البرز مرکزی

خانوارهای زیادی هرروز به کوهستان ها چشم دوخته اند تا کارخانه های زغال شویی البرز مرکزی در سوادکوه رونقی دوباره گیرد و دیوار آهنین بین معدن و دستگاه های سنگ انداز برداشته شود.

 

به گزارش استیل پدیا، تاریخچه عملیات اکتشافی در حوزه البرز مرکزی که بیش از ۳۰ هزار کیلومترمربع از سطح استان مازندران را در برمی گیرد به ۸۰ سال پیش بازمی گردد و نخستین عملیات اکتشافی در آن در سال ۱۳۱۴ به هنگام احداث خطوط راه آهن سراسر در شهر زیرآب صورت گرفت و در پی آن نیز عملیات اکتشافی دیگری در این محدوده انجام و درنهایت شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۳ ثبت شد.

 

از آن زمان تاکنون این کارخانه تأثیر بسزایی در معیشت و رونق این شهر و شهرستان داشته است و کمتر خانواده ای را می توان در شهرهای این شهرستان یافت که یکی از اعضای آن روزگاری در این کارخانه کارنکرده باشد، هرچند اکنون سال هاست که آن رونق گذشته دیگر در اینجا وجود ندارد اما چند سالی است زمزمه های احیای دوباره و بهره برداری از طرح های جدید آن به گوش می رسد.

 

احیای دوباره کارخانه های زغال شویی برای عده ای از منظر گذران معیشت یا توسعه صنعتی منطقه حائز اهمیت بسیار است، هرچند که احیا و بهره برداری از طرح های جدید آن نیز مخالفت هایی دربر داشته که مهم ترین آن از سوی حامیان محیط زیست و مسئله توسعه پایدار بوده است.

 

احیای دوباره کارخانه های زغال شویی برای عده ای از منظر گذران معیشت یا توسعه صنعتی منطقه حائز اهمیت بسیار است.

 

از میان طرح های احیای دوباره البرز مرکزی سه طرح موردتوجه این گزارش است که یکی در انتهای مراحل طرح، دیگری در مراحل ابتدایی اجرای طرح و سومی سال هاست که کلنگ می خورد اما همچنان در مرحله پیش از اجرا مانده است.

 

حسین شفیعی نیا، مدیر پروژه کارخانه زغال شویی در منطقه انجیرتنگه سوادکوه، در رابطه با این پروژه می گوید: آغاز به کار این پروژه سال ۹۲ و زمان بندی قرارداد تا پایان سال ۹۴ بوده است و تاکنون حدود ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم وسعی ما بر این است که در ۲۲ بهمن افتتاح اصلی کارخانه را داشته باشیم.

 

وی افزود: از ابتدای کار زمینی در اختیار ما قرار داده شد، طراحی کارخانه، تأمین و ساخت قطعات، نصب تجهیزات و راه اندازی با ما بوده است و حتی تا یک سال در کنار بهره بردار خواهیم بود تا در صورت بروز مشکل بتوانیم به بهره بردار کمک کنیم و در حال حاضر از مهندس تا کارگر حدود ۷۰ نفر در این سایت مشغول به کار هستند.

 

وی در ادامه افزود: کارخانه زغال شویی با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال ورودی زغال خواهد داشت و راندمان آن ۷۰ درصد خواهد بود، یعنی از این میزان ورودی زغال، ۷۰ درصد خروجی محصول موردنیاز خواهد داشت و جزو بهترین کارخانه های زغال شویی در خاورمیانه با و با بالاترین فن و فنّاوری اروپا و کلیه تجهیزات با بالاترین برند و بهترین کیفیت و آخرین مدل خریداری شده است.

 

وی در رابطه با آلایندگی زیست محیطی کارخانه بیان کرد: این کارخانه، کارخانه خیس است، یعنی آلاینده هوایی نداریم و در رابطه با آب نیز سیکل این کارخانه کاملاً بسته است و باطله ای که از کارخانه خارج می شود توسط دستگاهی آبگیری خواهد شد و با رطوبت خارج می شود نه با آب و درنتیجه آلایندگی آب نیز نخواهیم داشت.

 

پروژه کارخانه انجیرتنگه سوادکوه نیز از دیگر طرح هایی است که در زمینی به مساحت ۱۶.۵ هکتار در دست اجراست و این پروژه بعد از کارخانه زغال شویی خواهد بود چراکه از محصول آن کارخانه کک تولید خواهد شد، هزینه این طرح ۱۸۶ میلیون یورو (۳۶۰ میلیارد تومان) و اکنون در مرحله شروع پروژه است و اگر منابع مالی آن تأمین گردد، سه سال دیگر بهره برداری می شود.

 

معظمی، مدیر پروژه کارخانه کک سازی منطقه انجیرتنگه سوادکوه می گوید: کاری که تاکنون انجام شده، انحراف مسیر رودخانه بوده و اکنون آب رودخانه در کانال جاری شده است که برای آن ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده است و در حال حاضر مشغول بسترسازی ساخت کارخانه هستیم.

 

وی افزود: این طرح برای شروع ۲۰۰ نفر اشتغال زایی خواهد شد ولی در زمان بهره برداری نیز برای حدود ۵۰۰ نفر اشتغال زایی خواهد شد و باید سالانه حدود ۲۳۰ هزار تن زغال سنگ استخراج کند.

 

فاز 2 کارخانه کک سازی همچنان درگیر مجوز است

 

فاز دوم کارخانه کک سازی نیز در منطقه کردآباد سوادکوه در دست اجراست و این پروژه با هزینه ۴۷ میلیارد تومان و با مدت زمان ۳۰ ماه از ۱۷ شهریور سال جاری آغازشده است، پروژه به صورت مهندسی و مطالعات طراحی، خرید کالا و اجرا و تاکنون کار نقشه برداری (مسیر انتقال برق، احداث و مرمت جاده تا دهانه معدن، مسیر انتقال آب شرب و صنعتی) آن انجام شده است.

 

مهدی دلاوری، رئیس کارگاه در رابطه با فاز دوم کک سازی در منطقه کردآباد سوادکوه کرد: پیش بینی ما این بود که تا اواسط آبان، بخش دوم یعنی اجرای پروژه شروع شود اما به خاطر عدم صدور مجوز هنوز شروع نشده است و اگر روند کنونی ادامه یابد، شاید شروع مرحله اجرا تا سه چهار ماه طول بکشد.

 

علی میر سعیدی، نماینده اقتصادی نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس نیز افزود: در تمام دنیا معدن به معنای آبادانی است امانگاهی که در اینجا وجود دارد معدن به معنای تخریب و تاراج است.

 

در تمام دنیا معدن به معنای آبادانی است امانگاهی که در اینجا وجود دارد معدن به معنای تخریب و تاراج است

 

وی ادامه داد: بین سازمان صنعت و معدن و منابع طبیعی به شدت دیوار آهنین کشیده شده و بااینکه قانون به وزارت صنعت و معدن اجازه داده است که اگر مطالعاتش انجام شد، دفترچه ای ارائه کند و بر اساس آن بهره برداری را آغاز کند اما این مدارک در ارتباط با منابع طبیعی اصلاً موردتوجه قرار نمی گیرد و علی رغم پیگیری های ما به نتیجه نرسیده است.

 

وی در رابطه با پروژه فاز دوم کارخانه کک سازی بیان کرد: کارفرما قبل از طراحی باید مجوزها را گرفته باشد اما این کار انجام نگرفته است و این هم به خاطر بی اطلاعی یا بی دقتی افرادی است که می خواهند مدیریت کنند.

 

میر سعیدی افزود: باوجود نیاز ما به زغال سنگ، سال های سال بگذرد اما اینجا کاری انجام نشود و زغال سنگ مورد نیاز ما از چین وارد شود و این کار درستی نست که از ۱۶ سال پیش تاکنون هر نماینده ای سند ارائه می کند که من برای کسب مجوز این معدن کارکرده ام اما هنوز شاهد چنین وضعیتی هستیم.

 

بدون تردید بهره برداری از معادن کشور، می تواند عاملی در رشد و توسعه اقتصادی باشد و فشار اقتصادی ناشی از بیکاری را برای عده ای کم سازد، اما عدم هم افزایی و هماهنگی میان سازمان ها در اجرای پروژه هایی ازاین دست، بار مالی زیادی را بر دولت و به تبع آن بر جامعه خواهد داشت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران