در پی تشکیل کمیسیون معدن در خانه اقتصاد ایران مطرح شد

هم صدایی تشکل‌های معدنی در اتاق بازرگانی

هم صدایی تشکل‌های معدنی در اتاق بازرگانی

فعالیت انجمن‌ها و تشکل‌های معدنی می‌تواند توسعه بخش معدن را به همراه داشته باشد از سوی دیگر این تشکل‌ها می‌توانند با جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات خود در اتاق بازرگانی در تصمیم‌های گرفته شده از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی تاثیرگذار بوده و در رفع مشکلات موجود در بخش معدن ایفای نقش کنند.

 

به گزارش استیل پدیا، حال خانه اقتصاد در کنار «۱۱» کمیسیون دیگر خود کمیسیون معدن را نیز تشکیل داده تا تشکل‌ها و انجمن‌های معدنی بتوانند برای توسعه فعالیت‌های این بخش نقشی موثرتر ایفا کنند.

 
نگاهی بر کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران

 
در خانه اقتصاد تاکنون از ۱۲ کمیسیون مطرح شده، ۷ کمیسیون شامل: کمیسیون واردات، توسعه صادرات، صنعت، کشاورزی، نفت و گاز و انرژی، حمل‌ونقل و امور گمرکی تشکیل شده که وظایف پیشنهادی هیات‌ مدیره خانه اقتصاد به کمیسیون معدن را اعمال می‌کنند. این وظایف شامل بررسی کارشناسی طرح‌ها و لوایح پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی به‌ وسیله کمیسیون درباره معدن و صنایع معدنی و ارائه نظرات لازم از طرف کمیسیون، پیشنهاد اصلاح قوانین، آیین‌نامه‌ها و مقررات ناکارآمد مربوط به بخش معدن به سازمان‌های متولی و تهیه گزارش‌های موضوعی درباره مسائل معدنی و معادن کشور برای ارائه به متولیان بخش است.

 

از سوی دیگر حضور نمایندگان کمیسیون در سایر انجمن‌های معدنی و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی و تلاش برای مشارکت در تصمیم‌ گیری‌های کلان، جلب همکاری سایر دفاتر مطالعاتی، انجمن‌ها و تشکل‌های بخش معدن برای ایجاد تک‌ صدایی در بخش خصوصی، برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی با صاحب‌ نظران مرتبط با بخش معدن، شناسایی موانع ایجاد کنسرسیوم‌های بزرگ معدنی در بخش خصوصی و ارائه راهکارها برای کاهش دخالت بخش دولتی، شناسایی و تلاش برای حذف قوانین و مقررات ناکارآمد و حذف بوروکراسی‌های غیرضروری، تلاش برای لغو انحصار دولتی در معادن و ارتقای عوامل تولید در بخش خصوصی، پیگیری و تلاش درباره گسترش روابط بین‌ المللی و شناخت و پیشنهاد نقش عوامل توسعه اقتصادی در صنایع معدنی با هدف سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی، همکاری در تحقق وظایف سیاست گذاری و همچنین برنامه‌ ریزی و ارائه پیشنهادات، برنامه‌ ریزی و پیشنهاد برای ورود فناوری‌های ضروری در راستای خودکفایی بخش خصوصی معدن و برنامه‌ ریزی و پیشنهاد با هدف توسعه سرمایه‌ گذاری بخش‌ها در عناصر استراتژیک مانند عناصر سنگین و پرتوزا از دیگر وظایف پیشنهادی هیات‌مدیره خانه اقتصاد به کمیسیون معدن است.

 

درصورتی که این وظایف مورد تایید هیات‌ مدیره کمیسیون نیز باشد کارها مطابق همان پیش رفته در غیر این صورت باتوجه به تخصصی بودن کمیسیون، شرح وظایف جدیدی را تدوین کرده و مطابق آن عمل خواهد کرد.


حضور فعالان دانشگاهی در کمیسیون معدن

 
ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران درباره اهمیت تشکیل کمیسیون معدن در خانه اقتصاد اظهار کرد: خانه اقتصاد ایران ۱۲ کمیسیون از جمله کمیسیون معدن را در خود جای داده است. براساس شرایط خاص فعلی این بخش و همچنین تاکید رهبری درباره بخش معدن و فرمایشات ایشان مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های بخش معدن، کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران تشکیل شد.جمیلی با اشاره به ویژگی‌های این کمیسیون تصریح کرد: این کمیسیون ویژگی‌های مختلفی را در خود جای داده است.

 

حضور فعالان دانشگاهی و تمامی زیرمجموعه‌های بخش معدن از جمله اکتشاف، استخراج، باطله‌ برداری، پیمانکاری، سازندگان ماشین‌ آلات معدنی و وارد کنندگان ماشین‌ آلات معدنی از ویژگی‌های این کمیسیون محسوب می‌شود.وی افزود: تلاش ما این است، بتوانیم جایگاه بخش معدن در اقتصاد ملی را باز تعریف کرده و از توانمندی‌های بخش خصوصی برای فعال کردن بخش معدن و صنایع معدنی بیش از گذشته استفاده کنیم و اثرگذار باشیم.

 

به گفته رییس خانه اقتصاد ایران، یکی از کارهایی که کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران آن را دنبال می‌کند، موضوع جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی است.جمیلی ادامه داد: به میزانی که حمایت از فرآوری افزایش یابد و ماشین‌آلات به روز و جدید وارد بخش شود، می‌توان در آینده نه‌چندان دور شاهد ارزآوری و تنوع بخشی منابع ارزی معدن بود.وی اظهار کرد: در کنار موارد یادشده، شناسایی مشکلات بخش معدن جزو اولویت‌های کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران است. براین اساس پیشنهادات مطرح شده از سوی اعضای کمیسیون معدن خانه اقتصاد به سازمان‌های تصمیم‌ گیرنده، ارائه می‌شود.


جمع‌ بندی نظرات تشکل‌ها در اتاق بازرگانی

 
بهرام شکوری، عضو هیات‌مدیره خانه معدن ایران درباره تشکیل کمیسیون‌ها و تشکل‌های معدنی اظهار کرد: واقعیت این است که هر تشکلی که در بخش معدن تشکیل می‌شود و به حوزه اقتصادی کشور ورود پیدا می‌کند، تاثیرگذار است. افرادی که امروز در خانه اقتصاد ایران یا در تشکل‌های معدنی دیگر در کنار هم جمع شده‌اند، فعالان اقتصادی هستند که در حوزه‌های مختلف به ویژه معدن درحال فعالیت هستند. در نتیجه نظرات آنها می‌تواند راهگشای مشکلات موجود در این بخش باشد.

 
وی ادامه داد: تشکیل چنین کمیسیون‌ها و تشکل‌هایی برای حل مشکلات بخش معدن بسیار موثر است اما در صورتی که نظرات و پیشنهادات این تشکل‌ها در اتاق بازرگانی ایران جمع شود تاثیر بیشتری به دنبال دارد، زیرا اتاق بازرگانی نقش پررنگی در ارتباط با دولت و مجلس شورای اسلامی دارد. شکوری افزود: اگر تمامی انجمن‌های صنفی در قالب کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران پیشنهادات خود را به مسئولان دولتی ارائه کنند نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

 

به گفته بهرام شکوری، خانه معدن با تمامی تشکل‌ها از جمله کمیسیون معدن خانه اقتصاد ارتباط دارد زیرا خیلی از دوستان ما در انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف حضور دارند. وی درباره اولویت انجمن‌ها و تشکل‌های معدنی، تصریح کرد: به اعتقاد من برای توسعه صنعت کشور باید به بخش معدن به‌ ویژه صنایع معدنی توجه بسیاری شود. باید برای تمامی مراحل ازجمله اکتشاف، بهره‌ برداری و صنایع معدنی قوانین وضع شود که در نهایت منجر به تقویت بخش معدن شود. از سویی دیگر باید اقدامات انجام شده به‌ ویژه در حوزه اکتشاف بر پایه استانداردهای جهانی باشد. این موضوع در پیشرفت بخش معدن بسیار موثر بوده و باید جزو اولویت انجمن‌ها و تشکل‌های معدنی قرار بگیرد.

- کتایون ملکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران