رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران

صورت های مالی گندله سازان را بررسی کردیم

صورت های مالی گندله سازان را بررسی کردیم

معتقد به مداخله دولت در قیمت گذاری کالاها نیستم اما این در شرایطی است که وضعیت رقابتی فراهم باشد و شاهد مذاکره خریدار و فروشنده برای قیمت گذاری محصولات باشیم.

 

به گزارش استیل پدیا، دکتر بحرام سبحانی، رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران و مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان درخصوص ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش 3 درصدی قیمت گندله با بیان این مطلب گفت: تولید گندله مونوپل شده است و تولید کنندگان برای قیمت گذاری تن به مذاکره نمی دهند از این رو شاهد ورود دولت به قیمت گذاری این محصولات هستیم. وی افزود: یکی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیریت بر روی کل مجموعه صنعت است.

 

سبحانی همچنین این سوال را مطرح کرد که چرا باید شاهد تحمیل قیمت از سوی یکی از بخش های زنجیره تولید باشیم درحالی که بخش فولاد با زیان به کار خود ادامه می دهد؟ وی عنوان کرد: قیمت فولاد را تقاضا در بازار تعیین می کند از این رو نمی توان انتظار داشت صنایع پایین دستی ساز خود را بزنند.

 

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد با بیان اینکه این بخش نامه سلیقه ای نبوده و حدود 5 تا 6 ماه انجمن بر روی آن کار کرده است گفت: سپس وزارت صمت، موسسه ای را به عنوان حسابرس تعیین کرد تا با بررسی صورت های مالی تولید کننده گندله، ضرایب منطقی را به دلیل شناور بودن قیمت شمش و محصولات نهایی استخراج کند و قیمت کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی تابعی از قیمت نهایی باشد. پس از بررسی های صورت گرفته نیز این موضوع ابلاغ شد.

 

سبحانی درمورد وضعیت فولاد نیز خاطرنشان کرد: فولاد در بازار جهانی رکود بی سابقه ای را تجربه می کند و افت شدید قیمت انرژی و سنگ آهن را شاهد هستیم، این روند سبب شده قیمت فولاد در بازارهای جهانی افت داشته باشد و فولاد سازان با مشکل مواجه شوند.

 

وی ادامه داد: در ایران نیز رکود بخش ساخت و ساز، کاهش مصرف را سبب شده و در بخش تولید نیز در چند سال اخیر افزایش ظرفیت داشته ایم. از اینرو می توان دید که عرضه و تقاضا در بازار داخل به دلیل افزایش عرضه و محدود شدن تقاضا بهم خورده است.

 

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان یکی از تفاوت های تولید در ایران را با رقبای خارجی، هزینه های تمام شده دانست و افزود: قیمت سنگ اهن در بازارهای جهانی به یک سوم کاهش یافته که سبب افت هزینه های تولید شده است اما در ایران نه سنگ اهن و نه انرژی نه تنها کاهش نداشتند بلکه افزایش هم داشته اند که شرایط فعالیت را برای فولاد سازان داخلی دشوار کرده با این وجود به دلیل شرایط حاکم بر کشور و موضوع اشتغال، نمی توان تولید را کاهش داد.

 

وی تصریح کرد: باید صنعت فولاد توسط دولت حمایت های مستقیم و غیر مستقیم شود تا بتواند این بحران را پشت سر بگذارد. وی بحران بازار فولاد را دایمی و بلند مدت ندانست و گفت: با این حال این شرایط کوتاه مدت و چند ماهه نیز نخواهد بود اما تا هر زمان که به طول بیانجامد باید صنعت فولاد را حمایت کرد تا از این بحران به سلامت رد شود.

 

سبحانی با بیان اینکه یکی از راهکارهای رونق بازار فولاد صادرات بخشی از تولید که مازاد مصرف داخل است اظهار داشت: در بخش صادرات، مشوق های صادراتی می تواند کمک کننده باشد و در داخل، تسهیلات بلند مدت می تواند برای تولید کننده کارساز باشد. تسهیلاتی که اکنون بر روی تولید کنندگان سر رسید شده فشار زیادی را به فولاد سازان تحمیل کرده و برای بهبود این شرایط بهترین اقدام می تواند، تعلیق بازپرداخت آن به مدت یک سال باشد.

 

وی افزود: در بخش انرژی، باتوجه به انرژی بر بودن صنعت فولاد، بهترین راه حل کمک نقدی از محل یارانه ها است. اینها شیوه هایی است که می توان از طریق آنها هزینه های تمام شده تولید را کاهش داده و شرایطی را فراهم کرد که تولید به روند کنونی و ظرفیت های فعلی ادامه دهد و نیز شاهد تعطیلی واحدها نباشیم.

 

سبحانی به عنوان رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تصریح کرد: انجمن به عنوان یک NGO و تشکل قانونی و به نمایندگی از تولید کنندگان، در حال پیگیری موارد مذکور از طریق دولت است. برای مثال مذاکراتی را با بانک مرکزی برای وام های سررسید شده شرکت ها داشته و با دولت نیز درخصوص یارانه ها و کاهش قیمت های انرژی در این مقطع ویژه و خاص مذاکراتی داشته است.

 

وی افزود: همچنین چون بخشی از این بازار ضعیف از طریق واردات فولاد از سایر کشورها پر شده انجمن با جدیت تمام پیگیر افزایش تعرفه واردات است البته یک مرحله تعرفه گذاری از سوی دولت در ابتدای سال به فولاد سازان کمک کرد اما هنوز هم راه فرارهایی وجود دارد و انجمن به دنبال بستن این کانال ها است برای مثال حذف ارز مبادله ای در واردات فولاد یکی از اقدامات مفید بوده است.

 

رییس انجمن فولاد ایران خاطرنشان کرد: تعرفه های کنونی مربوط به زمانی است که قیمت ها تنها 15 درصد افت داشت اما اکنون که قیمت با 40 درصد کاهش مواجه شده تعرفه های فعلی جوابگو نبوده و انجمن متقاضی افزایش 25 درصدی تعرفه های واردات فولاد است.

 

وی در پایان با اشاره به پیشبرد برنامه های شرکت در تولید و صادرات گفت: تا سه ماه پیش طبق برنامه تولید و حتی جلوتر از آن بودیم اما تولید این شرکت براساس ثبت سفارش است و اگر روند بازاراها همین گونه باشد مجبور خواهیم بود تولید را کاهش داده و تجدید نظری در برنامه های شرکت اعمال کنیم.

 

سبحانی هدف گذاری فولاد مبارکه را در بخش صادرات، 1.5 میلیون تن اعلام کرد اما این را نیز گفت که قیمت های صادراتی مطلوب نیست.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران