افزایش هزینه حمل کشتی های سنگ آهن از برزیل به چین

افزایش هزینه حمل کشتی های سنگ آهن از برزیل به چین

در میان گمانه زنی های خرید بیشتر سنگ آهن چین از برزیل، هزینه کشتیرانی مواد معدنی بیشترین رشد دو روزه خود را طی هفت سال گذشته تجربه کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، شاخص بالتیک درای (Baltic Dry) به میزان 18 درصد افزایش یافت که از فوریه 2009 تاکنون چنین رشد دو روزه ای بی سابقه بوده است.

 
کرایه حمل برای کشتی های کیپ سایز (Capesize) که سنگ آهن را از برزیل به چین میبرند به میزان 16 درصد رشد یافت و به 14.59 دلار بر تن رسید.

 
در سال 2015 تاکنون در اکثر مواقع قیمت های کشتیرانی روند ثابتی را داشته اند زیرا به نظر میرسید که کاهش سرعت رشد اقتصادی در چین، نیاز این کشور را به مواد خام کمتر کرده و در نتیجه محموله های کمتری از سوی کشورهای تولید کننده به سمت چین حرکت میکنند.

 

حتی با این حال، چین در هر ماه از سال 2015، میانگین 76.67 میلیون تن متریک سنگ آهن وارد کرده است که از تمام کشورهای دیگر جهان بیشتر است و نسبت به میانگین سال 2014 نیز کاهش چشمگیری نیافته است.

 
جفری لندزبرگ، مدیر کامادور ریسرچ (Commodore Research) در نیویورک، معتقد است: برخی سرمایه داران به اشتباه فکر میکنند چین دیگر مواد معدنی نمیخرد، در حالیکه این تصور درست نیست. این کشور همچنان خریدار هر تنی از مواد معدنی است که معدنکاران آن قصد فروشش را داشته باشد.

 
بر طبق اعلام بالتیک اکسچینج (Baltic Exchange)، کشتی ها اکنون دو نرخ 13,563 دلار و 14,658 دلار در روز را به عنوان هزینه حمل دریافت میکنند. درحالیکه در روز پایانی ماه آگوست به ترتیب نرخ 7,179 دلار و 8,288 دلار را دریافت میکردند.

 
با اینکه استرالیا، صادرکننده بزرگتری نسبت به برزیل است، چیزی از اهمیت قیمت کشتیرانی از برزیل کاسته نمیشود زیرا این کشتی ها برای رساندن محموله های خود به آسیا، که مرکز تقاضاست، مسافت زیادی را طی می کنند. یک محموله ثابت برای آنکه از برزیل به چین رسیده و مسافت برگشت را طی کند، 3 ماه زمان صرف کرده و در واقع کشتی ها را برای مدت زمان طولانی تری (3 برابر بیشتر) مشغول نگه میدارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران