روندنزولی قیمت‌ها در بازار فولاد ادامه خواهد داشت؟

فولاد بی‌تفاوت به رشد نرخ ارز

فولاد بی‌تفاوت به رشد نرخ ارز

بازار فولاد آخرین هفته از تابستان امسال را هم در تب داغ رکود پشت سر گذاشت تا به این ترتیب روند رو به رشد نرخ ارز نیز تاثیری در بهبود حال و روز این بازار نداشته باشد.

 

به گزارش استیل پدیا، به گفته فعالان بازار، طی هفته گذشته قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار تهران روندی نزولی داشته و در برخی موارد نیز با ثبات همراه بوده است تا به این ترتیب روزهای رکود بازار فولاد به پاییز نیز کشیده شود.

 

به گفته فعالان بازار، میلگرد طی هفته گذشته تحت تاثیر رکود تقاضا به‌صورت روزانه با کاهش قیمت 10 تا 15 تومانی همراه بوده است. فعالان بازار با اشاره به این میزان افت قیمت در بازار میلگرد روند تغییر قیمت تیرآهن را نیز (برخلاف انحصاری که در بازار آن وجود دارد) نزولی ارزیابی می‌کنند و آن را به نبود تقاضا در بازار ربط می‌دهند.

 
بر این اساس اگرچه رکود در بازار فولاد پیش از این نیز بر فعالان این حوزه روشن شده بود اما با رشد نرخ ارز عمق ریشه‌های این رکود بیش از پیش به چشم آمد؛ چراکه در سال‌های قبل رشد نرخ ارز محرکی تاثیرگذار برای رشد قیمت فولاد بود. حال اگر نرخ ارز را به‌ عنوان یک معیار برای نشان دادن رونق یا رکود تقاضا در نظر بگیریم به خوبی‌ می‌توان دریافت که میزان تقاضا در بازار فولاد به حدی پایین آمده است که حتی رشد نرخ ارز نیز نمی‌تواند تاثیری بر آن داشته باشد.

 
اما رشد نرخ ارز در هفته‌های گذشته که به‌ صورت میانگین نوسانی بین 3420 تا 3480 تومان داشته است، تاثیراتی دوگانه برای فولاد سازان به همراه خواهد داشت. به این ترتیب اگرچه رشد نرخ ارز به دلیل پایین بودن تقاضا در بازار فولاد نتوانست به‌عنوان محرکی اثرگذار ایفای نقش کند، اما از سویی انگیزه تولید کنندگان برای افزایش صادرات را به همراه خواهد داشت.

 

افزایش میزان صادرات فولاد سازان در شرایط رکود بازار داخلی و رشد نرخ ارز در حالی مثبت به نظر می‌رسد که از سویی با گران شدن دلار فولاد سازان با رشد هزینه برای واردات مواد اولیه همراه خواهند شد.

 

بازار روی خط ثبات؟

 

بازار فولاد در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد تا آنجا که به پیش‌ بینی‌ها فرصت تحقق نمی‌دهد و درست در زمانی که به نظر می‌رسد قیمت‌ها به کف خود رسیده‌اند موجی از کاهش قیمت فعالان این بازار را غافلگیر می‌کند. نمونه چنین اتفاقی چند ماه پیش از این و در زمانی رخ داد که پس از کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد و ثبات نسبی آنها، کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که قیمت‌ها به کف رسیده و بیش از این با کاهش همراه نخواهند شد. اما در حالی‌که براساس این پیش‌بینی به نظر می‌رسید بازار وارد دوره‌ای از ثبات شده است، اقدام ناگهانی فولاد خوزستان برای کاهش 50تومانی نرخ شمش فولاد باعث عبور قیمت آن از کف و کاهش دیگربار آنها شدند.


بعد از اقدام یاد‌شده از سوی فولاد خوزستان انتظارها برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار فولاد قوت گرفت تا آنجا که شایعه‌ای مبنی بر کاهش دیگر باره شمش آهن بازار را فراگرفت؛ شایعه‌ای که باعث جمود بیش از پیش معاملات در بازار شد. اما با وجود غیرقابل پیش‌ بینی بودن بازار فولاد دو کارشناس و فعال بازار فولاد نظرات متفاوتی نسبت به آینده بازار فولاد دارند.


بر این اساس یک فعال حوزه فولاد با اشاره به این نکته که شنیده‌ها حاکی از آن است که هیچ‌ کدام از تولید کنندگان شمش قصد کاهش قیمت ندارند، می‌گوید: با توجه به اینکه به‌صورت سنتی به دلیل سفرهای تابستانی هفته آخر شهریور با رکود و ثبات قیمت‌ها همراه است و تولید کنندگان شمش نیز قصد کاهش قیمت ندارند، به نظر می‌رسد بازار فولاد دوره‌ای از ثبات قیمت را آغاز کرده باشد.

 
پیش‌ بینی این فعال صنعت فولاد در حالی است که یکی از فعالان بازار فولاد می‌گوید: با توجه به اینکه هیچ نشانه‌ای از رشد تقاضا در بازار فولاد وجود ندارد و حتی رشد نرخ ارز هم نتوانست بر خلاف سال‌های قبل محرکی برای بازار آهن باشد، نباید هیچ انتظاری برای رشد قیمت‌ها و رونق معاملات در این بازار داشت، بلکه باید انتظار ریزش 10 تا 15 تومانی قیمت‌ها در هر هفته را داشت.

 

این فعال بازار عقیده دارد از آنجا که تولید کنندگان فولاد نمی‌توانند خطوط تولید خود را متوقف کنند و از سویی برای گرداندن چرخ‌های خطوط تولید به نقدینگی نیاز دارند، درنهایت با کاهش قیمت‌ها برای تزریق نقدینگی موافقت خواهند کرد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت روند کاهش قیمت‌ها هرچند اندک، در هفته‌های پیش رو نیز ادامه داشته باشد.

 
در حال حاضر فولاد سازان اگرچه برای فروش محصولات خود در بازار داخلی با مشکل مواجه هستند، از سویی نمی‌توانند خطوط تولید خود را متوقف کنند. این در حالی است که حتی برخی فولاد سازان با مازاد تولید هم همراه هستند؛ مساله‌ای که آنها را برای کاهش هفتگی قیمت‌ها ناگزیر می‌کند.

 
اما رکود در بازار داخلی و ثبات نسبی قیمت‌ها در حالی است که یک فعال صنعت فولاد این شرایط را از ثبات قیمت‌ها در بازار جهانی نیز ناشی می‌داند و به این نکته اشاره می‌کند که هفته گذشته بازار جهانی هم با وجود شایعات و انتظارهایی برای کاهش نرخ وجود داشت، بدون تغییر بوده است. تمام این مسائل در حالی رکود بازار فولاد را تقویت کرده است که با قرار گرفتن در آستانه فصل سرما و از رونق افتادن فصلی پروژه‌های عمرانی و تشدید رکود در پی آن، باید دید وضعیت پروژه‌های عمرانی در مناطق گرمسیر تغییری خواهد داشت یا خیر. به عقیده کارشناسان، چنانچه دولت تصمیمی برای تزریق نقدینگی به پروژه‌های عمرانی در مناطق گرمسیر داشته باشد، فولادسازان می‌توانند روی تقاضاهای زمستانه خود حساب ویژه‌ای باز کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران