در حاشیه کنفرانس «آهن و فولاد متال بولتن» مطرح شد

جذب هوشمندانه سرمایه در کنفرانس‌های معدنی

جذب هوشمندانه سرمایه در کنفرانس‌های معدنی

برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی در دوران پساتحریم، جذب سرمایه‌گذار خارجی در بخش‌های مهم اقتصادی از جمله معدن و صنایع معدنی را آسان خواهد کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، مدیران و نمایندگان شرکت‌های بزرگ از کشورهای مختلف ازجمله کشورهای اروپایی در پی ارائه اطلاعات از سوی مسئولان و کارشناسان ایرانی با توانایی‌ها و ظرفیت‌های موجود در ایران آشنا شده و با دیدگاهی بهتر از گذشته و برنامه‌ ریزی برای سرمایه‌ گذاری اقدام خواهند کرد.

 
برگزاری کنفرانس «آهن و فولاد متال بولتن» را می‌توان یکی از نمونه‌های موفق در زمینه ارائه اطلاعات و معرفی ظرفیت‌های معدنی ایران به سرمایه‌ گذاران دانست.

 

امنیت، مزیت ایران

 
عبدالمجید شریفی، مدیرعامل فولاد خوزستان درباره تاثیر برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی ازجمله کنفرانس «آهن و فولاد متال بولتن» در بخش معدن و صنایع معدنی ایران، اظهار کرد: پس از مذاکرات ۱+۵ با ایران و فضای مثبت در بازار اقتصادی قابل پیش‌بینی است که با رفع تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های خوبی در کشور اتفاق خواهد افتاد.

 
وی گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه از امنیت برخوردار است. اگر نگاهی به کشورهای خاورمیانه بیندازیم شاهد درگیری‌های مختلف در آنها هستیم، اما خوشبختانه این امنیت در کشور ما وجود دارد، در نتیجه این موضوع زمینه را برای سرمایه‌ گذاری فراهم خواهد کرد.

 
شریفی افزود: از سوی دیگر، برگزاری چنین همایش ها و کنفرانس‌هایی باعث می‌شود، تولید کنندگان در کنار یکدیگر قرار گرفته و درباره موقعیت‌ها و بسترهای موجود گفت‌وگو کنند. کشور ما از نظر انرژی رتبه ممتازی را در دنیا از آن خود کرده است. از سویی دیگر وجود منابع سنگ‌ آهن مزیت خوبی برای جذب سرمایه‌ گذار محسوب می‌شود.

 
به گفته عبدالمجید شریفی، ظرفیت‌های بسیار خوبی در ایران برای جذب سرمایه‌ گذار وجود دارد. اگر نگاهی به منطقه داشته باشیم بیشترین ظرفیت فولاد سازی در خاورمیانه از آن ایران است.  وی ادامه داد: این همایش در کشورهای دیگر عربی مثل دوبی برگزار می‌شود، این در حالی است که میزان تولید فولاد در چنین کشورهایی یک چهارم یا یک پنجم تولید کشور ما است. کشور ما ظرفیت بسیار بالایی در تولید فولاد دارد. از سویی دیگر با توجه به سند چشم‌انداز کشور و تولید ۵۵میلیون تن فولاد بدون شک ورود سرمایه‌ گذاران برای رسیدن به این میزان تولید بسیار موثر خواهد بود.

 
به گفته مدیرعامل فولاد خوزستان، اعتقاد دولت نیز بر این است که این سرمایه‌ گذاری از طریق بخش خصوصی انجام شود. بخش خصوصی در چنین همایش‌هایی است که می‌تواند با شرکت‌های خارجی ارتباط برقرار کند. شریفی افزود: فضای اقتصادی کشور در حال باز شدن است اما باید یک هوشمندی خاص در سرمایه‌ گذاری صنعت فولاد رخ دهد. باید موقعیت‌های جهانی را بشناسیم و از سرمایه‌ گذاری برای خرید تجهیزات با ظرفیت کم پرهیز شود. از سویی دیگر باید فناوری روز دنیا را شناسایی کرده تا هزینه‌های انرژی را کاهش دهیم.

 
ارتباط درست میان فعالان و سرمایه‌ گذاران

 
مرتضی آقاجانی، مدیرعامل شرکت «ام‌ام‌ای» درباره تاثیر کنفرانس «آهن و فولاد متال بولتن» گفت: شناسایی منابع سرمایه‌ گذاری و منابع درآمدی کمک می‌کند، اتصال ایران به بازارهای جهانی و سرمایه‌ گذاران خارجی به خوبی انجام شود؛ در نتیجه برگزاری چنین همایش‌ها و کنفرانس‌هایی بسیار موثر خواهد بود. وی اظهار کرد: این کنفرانس بنا به دلایل مختلف در ایران تا به حال امکان برگزاری نداشت، در نتیجه امروز با برگزاری این کنفرانس در کیش یک گام به جلو برداشته‌ایم.

 
امیدواریم دوره‌های بعدی کنفرانس «آهن و فولاد متال بولتن» در داخل کشور و در شهرهای صنعتی همچون اصفهان و خوزستان برگزار شود. این اتفاق منجر به اتصال فنی، تخصصی ما با کمترین واسطه در صنعت فولاد خواهد شد.

 
به گفته آقاجانی،‌ در غیراین صورت ما متضرر خواهیم شد، زیرا سرمایه‌ گذاران به‌ عنوان یک تجارت در بازار خود به دنبال ارتباط هستند، اگر نتوانیم این ارتباط را ایجاد کنیم از مسیر خارج شده و دیگر مدیریت آن به دست ما نخواهد بود.

 

مدیرعامل شرکت «ام‌ام‌ای» در ادامه درباره مشکلات پیش روی صنعت فولاد ایران برای ورود به بازارهای جهانی، افزود: در این‌باره ۲ موضوع وجود دارد. یکی بازار داخلی و دیگری بازار خارجی است. با توجه به رکودی که در دنیا و ایران حاکم است در گام نخست باید تلاش کرد تا سهم بازار داخلی را حفظ کنیم. این استراتژی است که درحال حاضر کشورهای دیگر آن را با وضع تعرفه‌های مختلف دنبال می‌کنند.

 
وی ادامه داد: در گام بعدی باید با توجه به شناختی که از بازارهای جهانی داریم، روی محصولات ویژه متمرکز شویم زیرا این محصولات از بازار بسیار خوبی برخوردار بوده و با توجه به مزیت‌های موجود در ایران می‌توان در این بخش به رقابت پرداخت. به عنوان مثال با وجود پروژه‌های متفاوت از جمله پروژه‌های نفتی و نیاز این پروژه‌ها به لوله‌های مخصوص انتقال نفت، ایران می‌تواند حضور خوبی در بازار کشورهای عربی منطقه داشته باشد. حتی ما می‌توانیم بازار خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج‌ ارس در زمینه محصولات ویژه را از آن خود کنیم.

- کتایون ملکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران