رییس شرکت زغال‌سنگ پروده طبس

معدن زغال‌سنگ را عمدا می‌کشند!

معدن زغال‌سنگ را عمدا می‌کشند!

رییس هیات‌مدیره شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با انتقاد از نحوه خصوصی سازی و کشتن عمدی معدن، گفت: معدن طبس دیگر دولتی نیست اما به بخش‌هایی چون تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی واگذار شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، حسن نیک‌ کار با اشاره به این‌ که معدن زغال‌ سنگ طبس، تنها معدن مکانیزه ایران است و بیشترین تولید را دارد، اظهار کرد: منطقه طبس 76 درصد زغال‌ سنگ ایران را دارد اما در سال‌های اخیر در معدن زغال‌ سنگ طبس نه تنها کار توسعه ای انجام نشده است بلکه از سرمایه‌ گذاری‌های قبلی نیز کمتر استفاده می‌شود.

 

وی کم‌کاری و عدم توسعه‌ بخشی در معدن زغال‌ سنگ طبس را بخشی به دلیل اعمال تحریم‌ها و فشارهای مختلف دانست و اظهار کرد: عدم توسعه معدن، علاوه بر تحریم به کج‌ سلیقگی‌های قبل از تحریم نیز بازمی‌گردد.

 

رییس هیات‌مدیره شرکت زغال‌ سنگ پروده طبس با اشاره به این‌ که کار اجرای معدن طبس را نیز برعهده داشته است، یاد آور شد: پروژه معدن زغال‌ سنگ طبس شامل دو طرح لانگ‌وال (LONG WALL) می‌شد اما با هدف صرفه‌جویی خواستند که یکی از دو واحد اجرا شود، در نتیجه تولید زغال‌ سنگ در عمل بیش از 50 درصد کاهش یافت.

 

نیک‌کار با اشاره به این‌ که اکنون مقرر است بر اساس برنامه، تجهیز کارگاه صورت گیرد، تصریح کرد: مقرر بود حتی الامکان دو جبهه کار طولانی لانگ وال در معدن اجرا شود که اکنون یک بخش کامل شده که با توجه به منحصر به فرد بودن آن، در زمان تعمیرات اساسی تولید می‌خوابد.

 

تمام دولت‌ها به معدن بی‌توجهی کردند

 

وی با تاکید بر این‌که دولت‌های گذشته و حتی دولت کنونی به معدن کمتر توجه می‌کنند، گفت: هرچه اصرار به توجه بیشتر به معدن و به ویژه زغال‌ سنگ می‌کنیم، کاری صورت نمی‌گیرد؛ نفت و گاز کشور که تنها درآمد ملی ما را شکل می‌دهد، سیاسی است و سایر کشورها هر موقع بخواهند اقتصاد کشور را تحت فشار قرار می‌دهند و قیمت‌ها را کم و زیاد می‌کنند اما معدن کمتر تحت تاثیر چنین رفتارهایی است.

 

رییس هیات‌مدیره شرکت زغال‌ سنگ پروده طبس با درخواست از دولت‌مردان برای عملیاتی کردن شعار توجه به معدن اظهار کرد: از دولت‌ مردان می‌خواهیم نه شعاری بلکه در عمل به امور معادن ایران رسیدگی کنند.

 

نیک‌کار با انتقاد از نحوه خصوصی‌ سازی معدن زغال‌ سنگ طبس، گفت: اکنون با جدیت در حال واگذاری گوشه گوشه معدن زغال‌ سنگ طبس هستند که به معنای کشتن و از بین‌ بردن عامدانه معدن است؛ خصوصی‌ سازی خوب است اما نحوه خصوصی سازی درست نیست.

 

وی با اشاره به این‌که مشکلات طبس به گوش معاون اول رییس جمهور رسیده است، گفت: لازم است اتاق فکری تشکیل شود که همه مجموعه زغال‌سنگ طبس را با هم ببیند، سپس قدم بخش خصوصی روی چشم، می‌تواند بیاید و هر که یک گوشه را بگیرد.

 

رییس هیات‌مدیره شرکت زغال‌ سنگ پروده طبس درمورد برنامه توسعه معدن تا پایان سال تاکید کرد: با هیات های اروپایی درحال مذاکره هستیم و امیدواریم با کمک دولت، اخذ فاینانس و ایجاد شرایط مناسب بتوانیم به طور مشترک کار استخراج را انجام دهیم.

 

چینی‌ها همواره هستند!

 

نیک‌ کار درمورد ورود هیات چینی به ایران با پیشنهادات سرمایه‌ گذاری در معادن از جمله زغال‌ سنگ گفت: چینی‌ها همواره هستند اما بسیار کند کار می‌کنند و با این‌ که اقتصاد مطرح هستند اما در بخش بین‌ المللی و در بخش معدن عملکرد مناسبی ندارند. وی درمورد مشارکت شرکت‌های اروپایی نیز تاکید کرد: شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌ گذاری و مشارکت در امور معدن ابراز علاقه می‌کنند اما در عمل نمی‌دانیم واقعا چقدر برای این کار راغب هستند.

 

رییس هیات‌ مدیره شرکت زغال‌ سنگ پروده طبس درمورد پیشرفت نیروگاه زغال‌ سنگ طبس و اعلام درخواست سوخت نیز خاطرنشان کرد: نیروگاه طبس یکی از الزامات دولت است، درمورد اجرای نیروگاه بررسی‌هایی انجام شده که البته نیاز به بازنگری دارد ولی به نظر می‌رسد برق تولیدی توسط نیروگاه‌های زغال‌ سنگی به ویژه در طبس کاهش 60 درصدی هزینه تولید را نسبت به نیروگاه‌هایی که از سوخت گاز یا مایع استفاده می‌کنند، در پی دارد. نیک‌ کار گفت: طبق آخرین مذاکرات ظاهرا قرار است شرکت‌های چینی نیروگاه را اجرا کنند.

 

بخش زغال‌ سنگ طبس با وسعتی بالغ بر 30 هزار کیلومتر مربع یکی از بزرگ‌ ترین ناحیه‌های زغالی در خاورمیانه به شمار می‌رود، به طوری که 76 درصد ذخایر زغال سنگ ایران در طبس واقع شده و این شهرستان 5.5 میلیارد تن ذخیره تخمینی زغال‌ سنگ را داراست. در فرآیند تولید فولاد به روش کوره بلند،‌ سنگ آهن در مجاورت کک متالورژی تبدیل به چدن مذاب می شود، به همین دلیل جایگاه زغال‌ سنگ به عنوان ماده اولیه صنعت فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران