رسیدگی به اختلاف‌نظر اخذ عوارض شهری از معادن سنگان به تهران کشید

رسیدگی به اختلاف‌نظر اخذ عوارض شهری از معادن سنگان به تهران کشید

وجود معادن سنگ آهن با ذخیره ای بالغ بر 1.2 میلیارد تن در منطقه سنگان در شرق کشور این روزها سنگ بنای اختلاف نظر میان شهرداری و بهره برداران معادن را به دنبال داشته است؛ به گونه‌ای که مدیریت شهری اجرای برنامه زیرساخت ها را یک الزام جدی می داند که نیاز به منابع دارد و بهره برداران معادن هم معتقدند فراتر از حقوق دولتی در این ارتباط کمک کرده اند.

 

به گزارش استیل پدیا، در پی این اختلاف نظرات، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی طی نامه ای خواستار بررسی حقوقی موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است.

 

راضیه علیرضایی گفت: اشتغال و توسعه منطقه مبتنی بر معادن است و باید تعامل بهتری با حوزه معدن صورت گیرد و مدیران معادن هم باید بپذیرند که در توسعه منطقه کمک کنند.وی اضافه کرد: معدن‌داران، به همراه شهرداری و فرمانداری به عنوان دو بازوی اصلی برای توسعه منطقه باید فعالیت کنند و هر دو طرف لازم است شرایط را درک و به هم کمک کنند.

 

به گفته این مقام مسئول، براساس قانون، شهرداری ها می توانند برای اخذ عوارض در قبال برخی خدمات مصوبه هایی را از شورای شهر اخذ کنند اما در این خصوص اکنون حریم شهری سنگان در حال گسترش است و حریم شهر را تا محدوده معدن افزایش داده اند. واقعیت این است که طبق قانون حریم شهر را نمی توان با حریم معدن تداخل کرد.

 

وی با عنوان این که دریافت هر گونه وجهی از معادن آن هم به واسطه عدم دریافت بودجه استانی از سوی شهرداری درست نیست، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی نیز در حالی که سازمان متولی دریافت حقوق دولتی از معادن است با وجود گذشت نیمی از سال تنها ۳۰ درصد از بودجه خود را اخذ کرده است. ولی آیا دولت به ما اجازه می دهد که چون ما حقوق دولتی می گیرم اول بودجه خودمان را از حقوق دولتی کسر کنیم؟ طبیعتا مسئولین شهر هم نباید چنین بحثی داشته باشند.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: با این حال شهرداری باید متوجه باشد که سهم خواهی این گونه از بودجه استان درست نیست.وی عنوان کرد: تمام شهرداری ها از مالیات ها سهم دارند اما آیا می توانند به دلیل عدم اختصاص بودجه از مالیات دریافتی منطقه، شیوه های جدیدی را برای اخذ درآمد در پیش گیرند؟

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی افزود: شهرداری سنگان نباید حق السهم خود را از حقوق دولتی مطالبه کند بلکه این وجوه در حساب خزانه واریز می شود و از طریق بودجه های دولتی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تخصیص می یابد.

 

علیرضایی گفت: سازمان برنامه ریزی سهم بودجه شهرداری ها را تعیین و برنامه ریزی می کند و شهرداری باید برای تامین بودجه مورد نیاز خود از راه های قانونی وارد شود. به گفته وی، چنانچه شهرداری خدمات خاصی به معادن می دهد، می تواند از سهم خود در مالیات بر ارزش افزوده جبران کند، درعین حال توسعه محدوده شهری با هدف کسب درآمد، فراتر از قانون محسوب می شود.

 

وی عنوان کرد: براساس قانون، معادن با پرداخت حقوق دولتی از سایر عوارض معاف می شوند و طرح پرداخت عوارض شهری از سوی شهرداری غیر قانونی است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: با توجه به این که معادن در شهرها نیستند و شهرداری خدماتی به آنها نمی دهد، منطقی نیست که عوارضی را مطالبه کند. راه هایی که عموما معادن از آنها تردد می کند، جاده ای بوده و در مدیریت سازمان راه ها و وزارت راه و ترابری است. پس معادن از راه های شهری عبور نمی کند.

 

وی افزود: این که چرا شهرداری در حریم معدن مداخله می کند و این که چرا در حریم راه دخالت می کند و این که در شهرک صنعتی چه مسئولیتی دارد؟ سوالاتی هستند که باید بررسی شوند. به گفته علیرضایی معادن در پروژه های عمرانی و زیرساخت سازی منطقه مشارکت کرده اند و جاده های بسیاری به همت آنها ساخته شده است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی اضافه کرد: تمام جاده های معادنتوسط خود آنها ساخته شده و آنها در احداث جاده های جدید نیز مشارکت دارند. به گونه ای که جاده جدیدی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و ایمیدرو در دست احداث است. علیرضایی عنوان کرد که در استان مورد مشابه دیگری هم اتفاق افتاده و شهرداری شهر دیگری نیز در راستای افزایش درآمد، اقدام به افزایش محدوده شهری کرده است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: موردی دیگری داریم که حریم شهر به صورت یک بادکنک یک طرفه رشد کرده تا کارخانه را در بربگیرد و مشمول عوارض شهری شود تا شهرداری بتواند کسب درآمد کند. لذا این مبحث کاملا حقوقی است و ما این موضوع ر ا به وزارت خانه اعلام کرده ایم و اقدامات حقوقی لازم در این باره انجام شده است.

 

وی تاکید کرد: این قابل قبول است که فعالیت های که در حریم شهری صورت می گیرد، مشمول عوارض شهری شوند اما این را نمی پذیریم که شهرداری ها برای کسب درآمد حریم شهر را افزایش دهند.

 

علیرضایی در انتقاد به رفتار شهرداری سنگان و احداث گیت آماری ماشین آلات معدنی گفت: شهرداری سنگان در امور راهداری مداخله کرده و گیتی را در جاده نصب و اقدام به آمارگیری از تردد و بارگیری ماشین های معادن کرده است که این رفتار نیز قانونا درست نیست چرا که راه های برون شهری تحت نظارت شهرداری نیستند.

 

علیرضایی اضافه کرد: اکنون موضوع مطالبه شهرداری سنگان از معدن داران به وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس شده و اقدامات حقوقی مربوطه در دست اقدام است و همچنین از وراتخانه مزبور درخواست شده که در جهت تامین هزینه های استانی بودجه تخصیص یافته را تامین نماید.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: نباید هزینه های اضافی به بخش معدن تحمیل شود چراکه معادن در مناطق محروم زمینه اشتغال را فراهم کرده اند و افزایش هزینه های این چنینی می تواند ضمن کاهش تولید اشتغال منطقه را به مخاطره اندازد. وی افزود: همچنین انتظار می رود بهره برداران معادن نیز در محدوده توانایی و براساس رفع محرومیت از مناطق دورافتاده کشور کمک و مشارکت لازم را در عمران و آبادانی کشور داشته باشند.

 

شهرداری سنگان: تا کنون 175 میلیون تومان پول مشاور داده ایم

 

اما اردشیر ریاحی - شهردار سنگان - دراین باره اظهار کرد: وظیفه سنگین تامین زیرساخت ها برعهده مدیریت شهری است و براساس مطالعات مشاور شهرداری ظرف هفت تا هشت سال آینده 50 هزار نفر به جمعیت این منطقه افزوده می شود، درحالی که اکنون بالغ بر 17 هزار نفر جمعیت دارد. وی بر این عقیده است که لازمه توسعه پایدار هماهنگ با ظرفیت طبیعی شهر باید برنامه ریزی و حرکت کرد و در کنار حفظ محیط زیست، بهره برداری از معادن هم تداوم داشته باشد، زیرا معادن به منزله درآمد اقتصادی و ارزش حیاتی برای این منطقه دارند.

 

ریاحی تصریح کرد: امروز فرصت دوباره کاری وجود ندارد و همه اجزای یک شهر باید در جهت عمران و آبادانی آن تلاش کنند و مردم مرزبان این منطقه با کمترین توقع از حامیان دولت و خدمتگزاران محسوب می شوند. ی افزود: شهرداری جهت اجرای طرح های توسعه این شهر، تا کنون سه بار مشاوره گرفته و تا کنون 175 میلیون تومان صرف هزینه های مشاوره ای شده است.

 

ریاحی در خصوص اقدام اخیر شهرداری تحت مدیریت اش عنوان کرد: با توجه به این که شهرهای معدنی عموما با مشکل تخریب محیط زیست مواجه اند، باید هزینه های را صرف بازسازی زیست محیط منطقه کرد و شهرداری به خاطر این موضوع و همچنین تکیل زیرساخت های شهر برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده، نیازمند بودجه است.

 

شهردار سنگان عنوان کرد که وزارت امور اقتصادی و دارایی سهم شهرداری منطقه از حقوق دولتی را پرداخت نکرده و شهرداری مجبور به تامین هزینه های خود از طرق دیگر شده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا با اختصاص بودجه شهرداری از درآمدهای مالیاتی و سایر عوارض دولتی، هزینه های توسعه شهر سنگان تامین می شود یا خیر؟ گفت: باید دید که این مبالغ چقدر است و پس از بررسی می توان در این باره اظهار نظر کرد که آیا بودجه کفاف هزینه های پروژه ها را می دهد یا باید بخشی از هزینه ها را از جای دیگری تامین کرد.

 

شهردار سنگان در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری آمادگی این را دارد که مطالبات خود را در قالب همکاری مشترک از معادن اخذ کند؟ گفت: بله، جز اجرای پروژه ها و آبادانی چیزی نمی خواهیم و آماده ایم که در قالب تهاتر با معادن طرح را اجرا کنیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی براین که چرا شهرداری اقدام به افزایش محدود شهری سنگان کرده است،‌ گفت: محدوده شهری سنگان از سال 75 تا کنون تغییر نداشته است.

 

شهردار سنگان عنوان کرد که تا کنون حدود 200 تا 300 میلیون تومان صرف ایجاد کمربند سبز منطقه شده است و نهال های پسته نیز کاشته شده اند.ریاحی با اشاره به طرح انتقال آب از دریای عمان به منطقه سنگان گفت: در حال حاضر ظهر و منطقه ما با مشکل آب مواجه است و در طرحی که از سوی مشاوران ارائه شده، انتقال آب از دریای عمان به منطقه پیشنهاد شده است.

 

واحدهای معدنی برای همکاری غیرنقدی با شهرداری استقبال می کنند

 

از سوی دیگر در حالی که شهرداری سنگان عنوان می کند که معدن داران توجهی به فعالیت های اجتماعی و احیای محیط زیست منطقه ندارند، امید امیری - مسئول معدن مجتمع سنگ آهن احیاء سپاهان - عنوان کرد: تنها توسط یک معدندار، 200 میلیون تومان در پوشش هزینه احداث کمربند سبز سنگان مشارکت شده است. وی افزود: این مجتمع با در اختیار داشتن چهار معدن به مساحت 72 کیلومتر تولید سه میلیون تن سنگ آهن را در سال دارد.

 

این فعال معدنی همچنین به بکارگیری 360 نفر رنیروی شاغال به همراه 800 نفر از نیروهای پیمانکاری اشاره کرد و گفت: بیش از 90 درصد از نیروهای شاغل در این مجتمع از بومیان منطقه بوده که تاثیر به سزایی در اشتغال منطقه دارد ضمن انکه با گذشت 10 سال از فعالیت این مجتمع حقوق دولتی براساس نرخ اعلامی وزارت صنعت، معدن وتجارت پرداخت شده است.

 

امیری افزود: شهرداری سنگان اکنون براساس محاسبات خود خواستار دریافت 2000 تومان عوارض خدماتی به ازای هرتن سنگ آهن استخراجی علاوه بر سهم 15 درصدی حقوق دولتی دارد که این میزان برای عملکرد هشت ماهه احیاء سپاهان بیش از دو میلیارد تومان تعیین شده است، درحالی که ظرف دو سال اخیر با حدود 70 درصد کاهش ارزش ماده معدنی در بازار مواجه هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: بهره برداران معادن معتقدند، ارایه کمک برای توسعه منطقه مورد پذیرش است و در شروع اجرای طرح کمربند سبز سنگان توسط این شرکت حدود 200 میلیون تومان کمک صورت گرفته است، بنابراین هیچگاه این موضوع مطرح نشده که از اعطای کمک استقبال نمی کنیم، بلکه باید شرایط متعادلی باشد.

 

امیری به عنوان یک متخصص ومدیر جوان در واحد معدنی احیاء سپاهان اظهار داشت: مجموع محدوه های معدنی سنگ آهن در منطقه 35 واحد است که اکنون پنج معدن فعالیت دارد و شرایط بازار داخلی و خارجی سنگ آهن مناسب نیست.

 

وی در پاسخ به این که آیا معادن آمادگی این را دارند که طبق پیشنهاد شهردار به جای پرداخت عوارض نقدی در پروژه های منطقه مشارکت کنند؟ گفت: واحدهای معدنی برای همکاری با شهرداری در اجرای طرح های مربوطه مانند کمربند سبز به جای پرداخت وجوه نقدی استقبال می کنند اما در این زمینه باید به تفاهم لازم رسید.

 

امیری اجرای توسعه چرخه فولاد را به عنوان یکی از برنامه های این واحد ذکر کرد و افزود: بهره برداری از مجتمع فولاد خواف (کنسانتره ، گندله سازی، آهن اسفنجی، ذوب و ریخته گری) موجب می شود این مجموعه علاوه بر کشور در خاورمیانه نیز به عنوان یک فولاد ساز مطرح شود. وی گفت: وجود 60 هزار سهامدار احیای سپاهان اقتضا می کند که روند فعالیت این واحد معدنی مطابق با اصول منطبق بر قوانین باشد و نباید از تولید انتظارات فراقانونی داشت و در عین حال موضوع ارایه کمک به منظور تداوم فعالیت معدن مورد توجه قرار دارد.

 

منطقه سنگان به عنوان پایتخت سنگ آهن کشور که در استان خراسان رضوی واقع شده و در کنار قطب اقتصادی سرخس قرار دارد و تعامل مدیران بخش دولتی و خصوصی در بخشهای مختلف به ویژه در شرایط کنونی در حوزه معادن باید در مسیر حرکت برنامه ای دولت تدبیر و امیدباشد که برآمده از آرای میلیونی مردم است. سنگ آهن سنگان (خراسان رضوی)، چادرملو (یزد) و گل گهر(کرمان)به عنوان بزرگترین معادن کشور در این بخش محسوب می شوند.

 

30 درصد معادن سنگ آهن در شرق کشور در استان خراسان رضوی منطقه سنگان از توابع خواف واقع است و معادن سنگ آهن خواف از نظر میزان ذخایر معدنی نیز رتبه دوم کشور و جایگاه یازدهم جهانی را دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران