بهره برداران معادن فراتر از حقوق دولتی کمک کرده ایم

تامین زیرساختهای پایتخت سنگ آهن یک الزام

تامین زیرساختهای پایتخت سنگ آهن یک الزام

وجود معادن سنگ آهن با ذخیره ای بالغ بر 1.2 میلیارد تن در منطقه سنگان در شرق کشور این روزها سنگ بنای اختلاف نظر میان شهرداری و بهره برداران معادن را به دنبال داشته ، مدیریت شهری اجرای برنامه زیرساخت ها را یک الزام جدی می داند که نیاز به منابع دارد و بهره برداران معادن هم معتقدند ،فراتر از حقوق دولتی در این ارتباط کمک کرده اند.

 

به گزارش استیل پدیا، 30 درصد معادن سنگ آهن در شرق کشور در استان خراسان رضوی منطقه سنگان از توابع خواف واقع است.معادن سنگ آهن خواف از نظر میزان ذخایر معدنی رتبه دوم کشور و جایگاه یازدهم جهانی را دارد.

 
راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان خراسان رضوی معتقد است: اشتغال و توسعه منطقه مبتنی برمعادن است و باید تعامل بهتری با حوزه معدن صورت گیرد و مدیران معادن هم باید بپذیرند که در توسعه منطقه کمک کنند. وی خاطرنشان ساخت:معدن داران، به همراه شهرداری و فرمانداری به عنوان دو بازوی اصلی برای توسعه منطقه باید فعالیت کنند و هر دو طرف لازم است شرایط را درک و به هم کمک کنند.

 
به گفته این مقام مسئول، براساس قانون ،شهرداری ها می توانند برای اخذ عوارض در قبال برخی خدمات مصوبه هایی را از شورای شهر اخذ کنند اما موضوع سنگان تفاوت دارد اکنون حریم شهری خواف در حال گسترش است و حریم شهر را تا محدوده معدن افزایش داده اند. واقعیت این است که طبق قانون حریم شهر را نمی توان با حریم معدن متداخل ساخت.

 
اردشیر ریاحی شهردار سنگان ااظهار داشت: وظیفه سنگین تامین زیرساخت ها برعهده مدیریت شهری است و براساس مطالعات مشاور شهرداری ظرف هفت تا هشت سال آینده 50 هزار نفر به جمعیت این منطقه افزوده می شود ، درحالی که اکنون بالغ بر 17 هزار نفر جمعیت دارد.

 
وی بر این عقیده است،لازمه توسعه پایدار هماهنگ با ظرفیت طبیعی شهر باید برنامه ریزی و حرکت کرد و در کنار حفظ محیط زیست، بهره برداری از معادن هم تداوم داشته باشد، زیرا معادن به منزله درآمد اقتصادی و ارزش حیاتی برای این منطقه دارند.

 
ریاحی تصریح کرد: امروز فرصت دوباره کاری وجود ندارد و همه اجزای یک شهر باید در جهت عمران و آبادانی آن تلاش کنند و مردم مرزبان این منطقه با کمترین توقع از حامیان دولت و خدمتگزاران محسوب می شوند.

 
امید امیری جانشین مدیر معدن مجتمع سنگ آهن احیاء سپاهان اظهار داشت: چهار معدن در منطقه با مساحت 72 کیلومتر از سوی این واحد مورد بهره برداری قرار می گیرد و در مجموع سالانه ظرفیت سه میلیون تنی دارد.

 
وی حضور نیروی شاغل 360 نفره در کنار شمار 800 نفری کارکنان پیمانکاری که بالغ بر 90 درصد نیروها بومی هستند از مشخصات فعالیت در این منطقه محروم است و ظرف نزدیک به 10 سال فعالیت در این منطقه براساس نرخ اعلامی وزارت صنعت، معدن وتجارت حقوق دولتی معادن پرداخت شده است.

 
امیری افزود: شهرداری سنگان اکنون براساس محاسبات خود بابت هرتن سنگ آهن استخراجی از این منطقه علاوه بر سهم 15 درصدی حقوق دولتی، دو هزار تومان طلب می کند که این میزان برای عملکرد هشت ماهه احیاء سپاهان دو میلیارد تومان است، درحالی که اکنون ظرف دو سال اخیر با حدود 70 درصد کاهش ارزش ماده معدنی در بازار مواجه شده ایم.

 
امیری خاطرنشان کرد: بهره برداران معادن معتقدند، ارایه کمک برای توسعه منطقه مورد پذیرش است و در شروع اجرای طرح کمربند سبز سنگان توسط یکی از پیمانکاران دو میلیارد ریال کمک صورت گرفت، بنابراین هیچگاه این موضوع مطرح نشده که از اعطای کمک استقبال نمی کنیم، بلکه باید شرایط متعادلی باشد.

 
خانم علیرضایی به عنوان بانوی مدیرکل وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان خراسان رضوی معتقد است: شهرداری سنگان نباید حق السهم خود را از حقوق دولتی مطالبه کند بلکه این وجوه در حساب خزانه واریز می شود و از طریق بودجه های دولتی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تخصیص می یابد. وی تصریح کرد: معدنداران وقتی حقوق دولتی معادن را پرداخت می کنند نباید عوارض جدید از آنها مطالبه شود.

 
به گفته وی، چنانچه شهرداری خدمات خاصی به معادن می دهد، می تواند از سهم خود در مالیات بر ارزش افزوده جبران کند، درعین حال توسعه محدوده شهری با هدف کسب درآمد، فراتر از قانون محسوب می شود.

 
علیرضایی اضافه کرد: اکنون موضوع مطالبه شهرداری سنگان از معدن داران به وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس شده و اقدامات حقوقی مربوطه در دست اقدام است و همچنین از وراتخانه مزبور درخواست شده که در جهت تامین هزینه های استانی بودجه تخصیص یافته را تامین نماید.

 
ریاحی به عنوان شهرداری که سابقه بیش از سه دهه کار اجرایی دارد، گفت: مطابق ماده 77 قانون شهرداری ها، شرکت های مستقر در حوزه شهری وظیفه دارند عوارض خدمات شهرداری را پرداخت کنند و برای واحدهای سنگ آهن فعال در منطقه بابت هر تن فروش این ماده معدنی مبلغ دو هزار تومان تعیین شده است.به گفته وی، معدنداران نسبت به مکاتبات صورت گرفته با آنها کم توجهی می کنند و شهرداری اعلام کرده از هرگونه همکاری استقبال می کند.

 
ریاحی تاکید کرد: تاکنون هیچ معدنی از سوی شهرداری تعطیل نشده و در یک مورد بابت طلب شهرداری، یک دستگاه بولدوزر از معدنکاری اخذ شد که آن هم به دلیل خرابی، غیرفعال بود و در نهایت مسترد شد.

 
امیری به عنوان یک متخصص ومدیر جوان در واحد معدنی احیاء سپاهان اظهار داشت: مجموع محدوه های معدنی سنگ آهن در منطقه 35 واحد است که اکنون پنج معدن فعالیت دارد و شرایط بازار داخلی و خارجی سنگ آهن مناسب نیست. وی خاطرنشان ساخت: واحدهای معدنی برای همکاری با شهرداری از اجرای طرح های مربوطه مانند کمربند سبز به جای پرداخت وجوه نقدی استقبال می کنند اما در این زمینه باید به تفاهم لازم رسید.

 
امیری اجرای توسعه چرخه فولاد را به عنوان یکی از برنامه های این واحد ذکر کرد و افزود: بهره برداری از مجتمع فولاد خواف (کنسانتره ، گندله سازی، آهن اسفنجی، ذوب و ریخته گری) موجب می شود این مجموعه علاوه بر کشور در خاورمیانه نیز به عنوان یک فولاد ساز مطرح شود.

 
وی گفت: وجود 60 هزار سهامدار احیاء سپاهان اقتضا می کند که روند فعالیت این واحد معدنی مطابق با اصول منطبق بر قوانین باشد و نباید از تولید انتظارات فراقانونی داشت و در عین حال موضوع ارایه کمک به منظور تداوم فعالیت معدن مورد توجه قرار دارد.

 
دولت یازدهم براساس سیاست اقتصاد مقاومتی، همواره بهره گیری از معادن را به عنوان بخشی که می تواند جایگزین نفت شود، مطرح می سازد، اما شیوه های برخورد مسئولان محلی در نقاطی که معادن واقع شده و اغلب مناطق محروم هستند، منطبق بر قانون ارزیابی نمی شود.

 
انتظار می رود بهره برداران معادن نیز در محدوده توانایی و براساس رفع محرومیت از مناطق دورافتاده کشور کمک و مشارکت لازم را در عمران و آبادانی کشور داشته باشند.

 
منطقه سنگان به عنوان پایتخت سنگ آهن کشور که در استان خراسان رضوی واقع شده و در کنار قطب اقتصادی سرخس قرار دارد و تعامل مدیران بخش دولتی و خصوصی در بخش های مختلف به ویژه در شرایط کنونی در حوزه معادن باید در مسیر حرکت برنامه ای دولت تدبیر و امید باشد که برآمده از آرای میلیونی مردم است.

 
سنگ آهن سنگان (خراسان رضوی)، چادرملو (یزد) و گل گهر(کرمان)به عنوان بزرگترین معادن کشور در این بخش محسوب می شوند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران