فساد در پروژه ریلی ایران - ترکمنستان

فساد در پروژه ریلی ایران - ترکمنستان

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آقای «الف - ر» با حمایت همه‌جانبه مقامات دولت گذشته 220 میلیون دلار برای احداث خط ریلی ایران - ترکمنستان گرفت اما بدون انجام دادن کار مشخصی برای احداث این خط ریلی، متواری شد که این موضوع به لغو قرارداد پروژه بزرگ 700 میلیون دلاری منجر شد. رحیم زارع درخصوص راه‌آهن اترک - برکت گفت: احداث راه‌آهن بین ایران، ترکمنستان و قزاقستان تحول بزرگی در عرصه حمل و نقل بین‌قاره‌ای ایجاد می‌کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، این موضوع باعث شد که بعد از چند سال مذاکرات طولانی بین ایران و ترکمنستان، در تاریخ 5 ژانویه سال 2010 قرارداد ساخت راه‌آهن اترک - برکت با امضای رئیس‌ جمهورهای ایران و ترکمنستان به امضا برسد.

 

وی درباره قرارداد مذکور افزود: بر اساس اسنادی که در رابطه با ساخت راه آهن ایران - ترکمنستان به‌ دست آمده، مقرر شده بود تامین‌ کننده مالی طرح مذکور به این صورت باشد که 50 درصد (350 میلیون دلار) از طریق بانک توسعه اسلامی به دولت ترکمنستان وام اعطا شود و 50 درصد (350 میلیون دلار) سهم ایران نیز به‌ صورت وام به دولت ترکمنستان ارائه شود.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مطرح کرد: در سال 88 از سوی دولت ایران، ساخت پروژه عظیم ملی و زیربنایی راه آهن مذکور بنا به دلایل نامعلوم به شرکت پارس انرژی ایران به مالکیت آقای «الف - ر» بدون داشتن کوچک ترین تخصص و عدم امکانات لازم و نداشتن سرمایه اولیه به نامبرده تحویل داده می‌شود. وی درخصوص آقای «الف - ر» گفت: بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده «الف - ر» از زمان‌های گذشته دارای فعالیت ناسالم اقتصادی و غیرشفاف، فرار از مالیات و رانت‌خواری بوده و در سال‌های دهه 1370 آقای «الف - ر» متهم شناخته شده و در زندان اوین بازداشت شده و دستگاه‌های ذی‌ربط تمامی اموال به‌ دست آمده نامبرده را در ایران و نیز در چند کشور خارجی به نفع بیت‌ المال مصادره می‌کند.

 

زارع افزود: اینکه «الف - ر» پس از گذشت چند سال سکونت در کشورهای اروپایی و با گذشته نامناسب دوباره توسط چه کسانی و با چه دست‌های پیدا و پنهانی وارد عرصه اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود، جای سوال دارد.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: بر‌اساس اطلاعات واصله مقامات دولت دهم در واگذاری پروژه ساخت راه‌آهن ایران - ترکمنستان به آقای «الف - ر» تاثیرگذار بودند. این نماینده مجلس اضافه کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس‌ جمهوری ترکمنستان بعد از سه سال انتظار برای ساخت خط ریلی واگذار شده به آقای «الف - ر» و معرفی شدن وی از سوی ایران، در نهایت در تاریخ 18/ 06/ 1391 در هیات وزیران تصمیم به لغو قرارداد با شرکت پارس انرژی ایران به مسوولیت آقای «الف - ر» گرفت و این پروژه اقتصادی را به علت تخلفات زیاد وی از او خلع ید می‌کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران