همایش متال بولتن گام نخست حضور غول های معدنی دنیا در ایران

همایش متال بولتن گام نخست حضور غول های معدنی دنیا در ایران

نخستین همایش متال بولتن در ایران در حالی برگزار شد که کارشناسان و مدیران شرکت های خارجی بیش از طرف های ایرانی در آن حضور یافتند.

 

به گزارش استیل پدیا ، مشاور امور بین الملل ایمیدرو در یک نشست خبری اظهار داشت: این نخستین گردهمایی بین المللی معدنی ایران است که به میزبانی جزیره کیش برگزار شد و 400میهمان از داخل کشور و سراسر دنیا در آن شرکت داشتند به طوری که حضور گسترده ی شرکت های بزرگ خارجی برای میهمانان و برگزارکنندگان نیز شگفت آور می نمود.

 
دکتر محمد طاهری به آمارهای ثبت شده در این همایش اشاره کرد و گفت:آمارها نشان می دهد در مرکز همایش های جزیره کیش، از تعداد کل میهمانان، 55درصد مربوط به حضور غول های معدنی و صنایع معدنی خارج از کشور بود که برخی از آن ها برای نخستین بار در ایران حضور یافته بودند در این میان شرکت ها و کارشناسان اروپایی با سهم 20درصدی بیشترین تعداد را به خود اختصاص دادند و پس از آن، 15درصد سهم آسیای شرق و استرالیا و 15درصد از تعداد شرکت کنندگان به خاورمیانه تعلق داشت.همچنین 5 درصد نیز سهم شرکت کنندگان امریکای شمالی بود و 45درصد باقی مانده نیز مربوط به حضور کارشناسان و مدیران شرکت های ایرانی بود.

 
در همایش دو روزه آهن و فولاد متال بولتن در جزیره کیش، 140 شرکت از 29 کشور دنیا حضور داشتند که این امر به گفته مسوولان موسسه متال بولتن، خارج ازپیش بینی های اولیه بود. این امر در کنار برگزاری ده ها نشست تخصصی برای انجام مذاکره رو در رو نشان از اهمیت جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی ایران برای جهان می دهد.

 
در این نشست ها شرکت هایی از کشورهایی همچون استرالیا، ژاپن، آلمان، فنلاند، انگلیس، عمان، ایتالیا، روسیه، هند، ترکیه، چین، بلژیک، امارات متحده عربی و ... حضور داشتند که برخی با رییس هیات عامل ایمیدرو و مقامات این سازمان و برخی دیگر مذاکراتی رو در رو با شرکت هایی از بخش خصوصی برگزار کردند.

 
قوانین شفاف نیاز شرکت های سرمایه گذار

 
مشاور بین الملل ایمیدرو در عین حال به نکته ای اشاره کرد که باید مورد توجه سازمان ها و مقامات مربوطه قرار گیرد. به گفته وی ارایه بسته ای از قوانین و مقررات سرمایه گذاری و نکات مربوط به آن، از مهمترین موضوعات مورد درخواست شرکت های خارجی است.
طاهری تصریح کرد: از دو سال گذشته تاکنون بیش از 50شرکت تراز اول دنیا خواهان حضور در ایران و سرمایه گذاری در بخش های مختلف معدن و صنایع معدنی شده اند اما تصویر روشنی از قوانین و مقررات داخلی، برای سرمایه گذاری ندارند.

 
وی ادامه داد: در این همایش شرکت هایی از ژاپن، بلژیک، استرالیا، عمان و ... خواهان سرمایه گذاری در معادن و حتی امور زیربنایی کشورمان همچون اسکله ها و تاسیسات بندری شده اند که این امر نیاز به ارایه بسته ای شفاف از قوانین سرمایه گذاری در ایران دارد.
وی با ابراز خرسندی از استقبال شرکت های معتبر خارجی برای سرمایه گذاری در ایران گفت: به عنوان مثال یکی از شرکت های ژاپنی که در بیش از 40 کشور دنیا شعبه دارد خواهان تامین مالی و سرمایه گذاری در ایران شده است اما تقاضا دارد قوانین و دستورالعمل های شفاف در اختیار آن شرکت قرار گیرد تا در حین اجرای طرح، دچار سردرگمی نشود.

 
طاهری در عین حال گفت: ایمیدرو همواره در مذاکرات خود با طرف های خارجی شکلی جدید از نوع همکاری را برای طرف های خارجی را گوشزد کرده که مبتنی بر سرمایه گذاری و انتقال فناوری است که این امر مورد پذیرش آن ها نیز قرار گرفته است.
مشاور بین الملل ایمیدرو خواهان استفاده حداکثری از فضای ایجاد شده به نفع توسعه و پیشرفت بخش معدن و صنایع معدنی ایران شد اما بر این نکته نیز تاکید کرد که باید قوانین و نقشه راه شفاف در اختیار متقاضیان خارجی قرار گیرد.

 
به گفته وی اموری همچون قوانین و انواع قراردادهای سرمایه گذاری، نوع و درصد مالکیت، قوانین محیط زیست، قرارداد نیروی انسانی، انواع مالیات ها، حقوق دولتی و بهره مالکانه، سهم شراکت و ... باید تصویر یکسان به شرکت های خارجی ارایه دهد تا مسیر جذب سرمایه و همکاری های بلند مدت روان تر شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران