با هدف کاهش آلودگی‌های زیست محیطی انجام می‌شود

معافیت ۳ ساله از پرداخت حقوق دولتی

معافیت ۳ ساله از پرداخت حقوق دولتی

با توجه به اینکه کارخانه مس «خاتون‌آباد» چندی است با مشکلات زیست‌محیطی ناشی از دفع اسید فرآوری و تغلیظ و کنسانتره‌سازی این معدن روبه‌رو است برای کاهش میزان آلایندگی‌ها تمهیداتی در نظر گرفته شده که ازجمله آنها تشویق برای معافیت از حقوق دولتی یا مالیات است.

 

به گزارش استیل پدیا ، براساس قانون معادن، هر کارخانه یا معدنی که اقداماتی به‌منظور کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیست انجام دهند شامل بخشودگی مالیات و حقوقی دولتی می‌شود.بر این اساس «خاتون‌آباد» هم برای اینکه طرح‌های کاهش آلایندگی را انجام دهند تاصدمه کمتری به محیط‌زیست وارد شود مشمول این تشویق شده و تا ۳سال از پرداخت حقوق دولتی معاف شده است تا بتواند برای کاهش آلودگی، کارخانه اسید احداث کند. بنابراین با توجه به اینکه ایجاد آلودگی جزو لاینفک معدنکاری به‌شمار می‌آید لازم است برای کنترل آلایندگی‌ها مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا بر این اساس معادن و کارخانه‌های تولیدی برای کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی اقدامات خاصی انجام دهند.

 
طرح کاهش آلایندگی خاتون‌آباد

 
در مراسم احداث پروژه کارخانه فاز دوم توسعه تغلیظ مس سرچشمه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طرحی به‌منظور رفع آلودگی مجتمع «خاتون‌آباد» از سوی شرکت مس ارائه شده که در صورت تصویب، منابع آن تامین شده و در مدت ۲ یا ۳ سال آینده عملی می‌شود. وی افزود: در طرح ارائه شده از سوی شرکت مس حدود ۴۶۰ هزار تن اسید سولفوریک تولید می‌شود که برای جلوگیری از افزایش آلایندگی‌ها باید تمهیدات اساسی اندیشیده شود.

 
بخشش ۳سال حقوق دولتی

 
احمد مرادعلیزاده، مدیرعامل شرکت مس بیان کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت پذیرفته‌اند تا حقوق دولتی برای ۳ سال به احداث کارخانه اسید برای رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی خاتون‌آباد اختصاص یابد. وی می‌افزاید: در صورت تصویب این طرح از سوی دولت منابع مورد نیاز این طرح تامین خواهد شد که در مدت ۲ تا ۳ سال آینده اجرای آن عملی می‌شود.در این صورت مشکل آلودگی در این منطقه بر طرف خواهد شد.

 

مرادعلیزاده در این‌باره تصریح می‌کند: برای بهبود شرایط زیست‌محیطی معدن «خاتون‌آباد» در گام نخست باید کارخانه اسید احداث شود زیرا هیچ صنعتی نباید منجر به آلودگی محیط‌زیست شود و برای این منظور باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا معدنداران و کارخانه‌داران اقدامات لازم را برای اجرای طرح‌های کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی انجام دهند.وی ادامه می‌دهد: همچنین شرایط و تعارضاتی که به‌دلیل کاهش قیمت‌ها رخ داده بود باید با همکاری دستگاه‌های مربوط بهبود یابد تا بتوان واحدهای تولیدی را اداره کرد.

 

وی با اشاره به اصلاح استراتژی توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران بیان می‌کند: این استراتژی با هدف متعادل‌سازی برنامه توسعه و امکان تحقق آن، بهره‌برداری منطقی از معادن، ایجاد اطمینان درباره سرمایه‌گذاری‌ها در بین سهامداران و همچنین حفاظت و صیانت از محیط‌زیست بر پایه ظرفیت معدنی، توانایی مالی، تامین زیرساخت‌های اساسی و توجه ویژه به اصول توسعه پایدار انجام شده است. مدیرعامل شرکت مس تصریح می‌کند: سرمایه‌گذاری این پروژه ۸۰میلیون یورو و ۲۸۰میلیارد تومان برآورد شده که با یک برنامه فشرده تولید کنسانتره به یک‌میلیون تن با عیار ۲۵درصد افزایش خواهد یافت.

 
وی اظهار می‌دارد: در امسال تولید کنسانتره ۲۵درصد مس به یک‌میلیون تن خواهد رسید که حاوی ۲۵۰هزار تن مس خواهد بود. این رقم نشان دهنده ۱۷درصد رشد نسبت به سال گذشته است. ۱۹۰هزار تن از این مس تولیدی تبدیل به مس کاتد برای مصارف داخلی شده و باقیمانده آن صادر خواهد شد.

 
تشویق «خاتون‌آباد» برای کاهش آلودگی

 
سروش مدبری، مدیرکل سابق آب و خاک سازمان حفاظت از محیط‌زیست و رییس انجمن زمین‌شناسی ایران درباره آلودگی‌های زیست‌محیطی خاتون‌آباد می‌گوید: در سال‌های اخیر یکی از ۳ الکتروفیلتر «خاتون‌آباد» از کار افتاده بود و گرد و غبار کانسنگ به خارج از کارخانه پراکنده می‌شد که این مسئله آلودگی‌های فراوانی را در محیط منتشر می‌کرد.وی می‌افزاید: متاسفانه تعمیر این فیلتر نیازمند مبالغ هنگفتی بود زیرا این دستگاه‌ها متعلق به فنلاند و سوئد است به همین دلیل تعمیر آن نیز باید به این کشورها سپرده شود.

 

او تاکید می‌کند: در سال‌های اخیر با وجود آلودگی‌های زیست‌محیطی در این منطقه کار خاصی انجام نشد به‌طوری‌که تا سال‌ها شرکت مس بابت آلودگی‌های «خاتون‌آباد» جریمه زیست‌محیطی پرداخت می‌کرد.مدبری خاطرنشان می‌کند: دراین‌باره قانون هنوز مبهم است زیرا دست ۲ طرف دراین‌باره باز گذاشته شده به‌طوری‌که هر اقدام زیست‌محیطی که از سوی کارخانه‌ها انجام شود می‌تواند آنها را مشمول بخشودگی کند.وی تصریح می‌کند: به‌عنوان مثال کارخانه‌ای که خاک را آلوده می‌کند برای رفع مشکل چند درخت اطراف آن می‌کارد آن هم در منطقه‌ای که آب برای خوردن پیدا نمی‌شود و شروع به آبیاری می‌کنند که همین کار خود اشتباه بزرگی است اما باعث بخشودگی از طرف محیط‌زیست می‌شود

 

.وی عنوان می‌کند: احداث کارخانه اسید راهی است برای تبدیل گوگرد حاصل از فرآوری به اسید سولفوریک با این امید که بتوانند آن را به فروش برسانند زیرا در دنیای امروز دیگر گوگرد خریداری ندارد.رییس انجمن زمین‌شناسی ایران درباره بخشش حقوق دولتی برای ۳ سال برای احداث کارخانه اسید برای رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی به «خاتون‌آباد» می‌گوید: این مسئله تنها به «خاتون‌آباد» مرتبط نیست بلکه جزو قانون معادن محسوب می‌شود که هرکارخانه‌ای برای کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی اقدامی انجام دهد مورد تشویق قرار گرفته و از حقوق دولتی یا مالیات معاف می‌شود.مدبری تاکید می‌کند: «خاتون‌آباد» هم از این اصل مستثنا نیست و برای احداث کارخانه اسید ۳ سال از پرداخت حقوق مالیاتی معاف می‌شود. البته سال‌های قبل این کارخانه گرد و غبار هم ایجاد می‌کرد که علت آن خراب بودن فلیترها بود و احداث کارخانه اسید نمی‌تواند این مشکل را بر طرف کند و تنها جلوی آلودگی‌های گوگردی را می‌گیرد.

 

وی اظهار می‌کند: معادن مس همگی دارای سدهای باطله هستند و مواد سمی و باطله‌ها در آنها نگهداری می‌شود اما آنچه اهمیت دارد این است که این سدها به گونه‌ای ساخته و مهندسی شوند که آلودگی‌های ناشی از آن وارد آب‌های سطحی و زیرزمینی نشود که درحال‌حاضر سد باطله معدن «سرچشمه» کاملا مهندسی و کارشناسی درست شده و جزو بهترین سد باطله‌های ایران به‌شمار می‌آید.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران